Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Intonering og strengehøyde tune o matic bridge


Concker

Anbefalte innlegg

Heisann, Jeg har drevet en stund og modifisert og oppgradert min første gitar, (vel egentlig andre, men den historien tar vi en annen gang).

Så har slengt på nye pickups med push pull knapp, noe stemmeskruer etc etc.

Men er ganske fersk på området og intonere og justere gitarer, men på min cv telecaster fikk jeg til så og si perfekt intonering med nye "Compensated" saddler i messing. Poenget er at hos fender står det en kjempefin guide hvor du først måler fra "nut" til første saddel, så justerer de andre med og måle strenge tykkelsen osv osv. Og når jeg gjorde dette ble resultatet kjempe bra.

Men får ikke dette helt til på sg'n. Greia er at etter mye søking finner jeg bare at man slår først åpen E, så på 12 bånd og hvis disse stemmer så er den riktig intonert. Vel jo, det stemmer jo nesten men jeg får liksom noen noter og bånd til og låte litt surt alikevel, og jeg har vært svært nøye med og justere slik at tonen blir helt riktig. Bruker da min Boss tu-80 chronomatic tuner som burde være mer en presis nok.

Så jeg lurte da på om det finnes noen bedre guider der ute, slik at man kan justere intoneringen først ved og måle slik jeg gjorde med telecasteren og så fin justere etterpå? Eventuelt så har jeg lyst til og få intonert den slik gitar teknikkeren justere den sist gang den var på service. Han justere da at intoneringen ble en halv tone ned, slik at når jeg da stemte gitaren opp igjen til E ble strengene mye strammere og gitaren låt mye mye mye bedre! Samt den holdt på stemmingen mye bedre en vanlig. Så hvordan kan jeg intonere en slik tune o matic bridge til og intoneres for en halv tone ned? (Eb)

Samt jeg lurer litt på hvordan jeg skal justere strengehøyden helt riktig, da den nå er litt for lav etter min smak, Har leita lenge og finner liksom ingen gode guider på nettopp disse 2 tingene.

Og da båndene og halsen er det ingenting i veien med, da gitaren låt fantastisk når gitar teknikeren justere den for en halv tone ned, mens nå så låter den mye mer daffere og kjedeligere (når den ikke er plugget i)

Har virkelig lyst til og lære med dette skikkelig selv, da ressultatet på telecasteren ble meget bra :)

Takker for seriøse svar.

-Daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, man bruker egentlig akkurat samme teknikk for å intonere alle gitarer - og essensen er åpen streng eller overtonen på 12 bånd sammenlignet med frettet 12 bånd. Det kan være enklere å bruke overtonen med enkelte tunere, og du må passe på at du fretter strengen forsiktig ved 12 bånd, slik at du ikke "drar tonen høyere" Å fysisk utmåle avstanden er omtrent umulig i praksis, men det gir deg jo "ballpark'en" selvsagt. Å intonere en Gibson er forøvrig veldig mye enklere enn å få en tele med vintage-sadler noenlunde riktig intonert.

Angående strengehøyde og truss-rod (hals-spenn/bue) finnes det ingen fasit, ganske enkelt fordi det avhenger av hva du liker, og hva gitaren "tåler" med tanke på hvor plane båndene er i forhold til hverandre osv. Hvis du vil ha høyere strengehøyde er det jo bare å justere broen opp noe.

Dette skjønner jeg ingen ting av for å være ærlig:

Han justere da at intoneringen ble en halv tone ned, slik at når jeg da stemte gitaren opp igjen til E ble strengene mye strammere og gitaren låt mye mye mye bedre! Samt den holdt på stemmingen mye bedre en vanlig. Så hvordan kan jeg intonere en slik tune o matic bridge til og intoneres for en halv tone ned? (Eb)

Å intonere en gitar nedstemt for så å stemme den opp igjen vil bare føre til at gitaren blir litt dårligere intonert og strengene vil ikke blir hverken strammere eller løsere uansett hva du gjør. Spiller du med gitaren nedstemt slik at du ønsker å intonere gitaren når den er stemt slik? I så fall er det bare å stemme ned gitaren og intonere som vanlig. Tuneren din kan stilles inn slik at den viser "rett" med en eller flere halvtoner lavere stemming.

Da ulike justeringer påvirker intoneringen og hverandre er det vanlig å justere en gitar i denne rekkefølgen:

Truss-rod (hals-bue)

Strengehøyde

Intonering

Enkelte hevder at de føler at strengene føles stivere eller slappere hvis man justerer endestykket (tail-piece) opp og ned på TOM bruer, og dermed altså endrer strengevinkelen over brua. Du kan jo forsøke å se om du kjenner noen forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samt jeg lurer litt på hvordan jeg skal justere strengehøyden helt riktig, da den nå er litt for lav etter min smak, Har leita lenge og finner liksom ingen gode guider på nettopp disse 2 tingene.

Hvis det er snakk om en tun-o-matic bro (det var SGen det var snakk om?), så justerer du strengehøyden med tommelhjulene under broa. Hvis du må justere en og en streng, foreksempel dersom sadlene ikke matcher radiusen på gripebrettet, så må du file.

Jeg kan ikke få anbefalt bøkene og videoene til Dan Erlewine varmt nok. Særlig "Guitar Player Repair Guide" er den beste investeringen du kan gjøre, IMHO. http://www.stewmac.com/shop/Books,_plans/Building_and_repair:_Guitar,_electric/Guitar_Player_Repair_Guide.html

--Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, man bruker egentlig akkurat samme teknikk for å intonere alle gitarer - og essensen er åpen streng eller overtonen på 12 bånd sammenlignet med frettet 12 bånd. Det kan være enklere å bruke overtonen med enkelte tunere, og du må passe på at du fretter strengen forsiktig ved 12 bånd, slik at du ikke "drar tonen høyere" Å fysisk utmåle avstanden er omtrent umulig i praksis, men det gir deg jo "ballpark'en" selvsagt. Å intonere en Gibson er forøvrig veldig mye enklere enn å få en tele med vintage-sadler noenlunde riktig intonert.

Angående strengehøyde og truss-rod (hals-spenn/bue) finnes det ingen fasit, ganske enkelt fordi det avhenger av hva du liker, og hva gitaren "tåler" med tanke på hvor plane båndene er i forhold til hverandre osv. Hvis du vil ha høyere strengehøyde er det jo bare å justere broen opp noe.

Dette skjønner jeg ingen ting av for å være ærlig:

Å intonere en gitar nedstemt for så å stemme den opp igjen vil bare føre til at gitaren blir litt dårligere intonert og strengene vil ikke blir hverken strammere eller løsere uansett hva du gjør. Spiller du med gitaren nedstemt slik at du ønsker å intonere gitaren når den er stemt slik? I så fall er det bare å stemme ned gitaren og intonere som vanlig. Tuneren din kan stilles inn slik at den viser "rett" med en eller flere halvtoner lavere stemming.

Da ulike justeringer påvirker intoneringen og hverandre er det vanlig å justere en gitar i denne rekkefølgen:

Truss-rod (hals-bue)

Strengehøyde

Intonering

Enkelte hevder at de føler at strengene føles stivere eller slappere hvis man justerer endestykket (tail-piece) opp og ned på TOM bruer, og dermed altså endrer strengevinkelen over brua. Du kan jo forsøke å se om du kjenner noen forskjell.

Nei altså det han gjorde var at han intonerte gitaren for en halvtone ned med vanlig DAddario 10 sett, Og vel da kjentes strengene ut som at de var stemt i E (stivheten) når gitaren var stemt for halv tone ned, Når jeg stemte den opp til E føltes det mer ut som 11 strenger i stivheten? Tailpiecen er ikke rørt så den står slik den var siden han justerte gitaren.

Får se hvordan det blir når jeg får mine 10,5 strenger. Denne gitaren brukes bare når jeg har ekstremt slitne fingre og derfor har såppas lav tykkelse på strengene. Kan jo være at jeg er vandt med 12-52 settet som jeg bruker på telecasteren nå slik at sg'n føles mye mer slappy nå en hva den gjorde da jeg spilte bare på 09 og 010. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er snakk om en tun-o-matic bro (det var SGen det var snakk om?), så justerer du strengehøyden med tommelhjulene under broa. Hvis du må justere en og en streng, foreksempel dersom sadlene ikke matcher radiusen på gripebrettet, så må du file.

Jeg kan ikke få anbefalt bøkene og videoene til Dan Erlewine varmt nok. Særlig "Guitar Player Repair Guide" er den beste investeringen du kan gjøre, IMHO. http://www.stewmac.com/shop/Books,_plans/Building_and_repair:_Guitar,_electric/Guitar_Player_Repair_Guide.html

--Gunnar

Hm, joda vet hvordan jeg justerer strenge høyden opp og ned, Spørmålet mitt er egentlig hvor stor høyde forskjell det skal være mellom E strengene, da broa nå står med høyere på E siden kontra e siden.

Kan jo sikkert justere det som jeg gjorde på telecasteren tipper jeg, der bare målte jeg høyden på 17 båndet og justerte saddlene slik at alle strengene ble like, og dermed også følge buen på halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei altså det han gjorde var at han intonerte gitaren for en halvtone ned med vanlig DAddario 10 sett, Og vel da kjentes strengene ut som at de var stemt i E (stivheten) når gitaren var stemt for halv tone ned, Når jeg stemte den opp til E føltes det mer ut som 11 strenger i stivheten? Tailpiecen er ikke rørt så den står slik den var siden han justerte gitaren.

Vel, problemet er bare at dette ikke harmonerer helt. For det første vil sadlene ikke måtte beveges nesten noe for å intonere med gitaren stemt en halvtone ned sammenlignet med normal stemming - dermed ingen forskjell i stivhet. Hvis det virkelig var en stor forskjell i intonering/sadel-avstand ville gitaren blitt veldig sur når du stemt opp igjen, og dermed ikke noe man ville gjort. Med andre ord er dette en teori som ikke holder vann rett og slett :)

Man har lett for å huske så mye rart hva angår stivhet på strenger og lettspilthet osv, men ofte er ikke minnet særlig pålitelig om man har spilt på en annen gitar i en periode f.eks. Du tror ikke forklaringen ganske enkelt er at gitaren var utstyrt med tynnere strenger når du leverte den inn til service da? og at du dermed reagerte på at de virket stivere når du fikk gitaren tilbake?

Jeg har bygget og intonert ganske mange gitarer, men det omtalte "trikset" skjønner jeg ikke noe av må jeg si :) Kanskje noen andre har noen teorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, joda vet hvordan jeg justerer strenge høyden opp og ned, Spørmålet mitt er egentlig hvor stor høyde forskjell det skal være mellom E strengene, da broa nå står med høyere på E siden kontra e siden.

Kan jo sikkert justere det som jeg gjorde på telecasteren tipper jeg, der bare målte jeg høyden på 17 båndet og justerte saddlene slik at alle strengene ble like, og dermed også følge buen på halsen.

Jeg vil anbefale deg å prøve hva du liker heller. Ofte er det vanlig å justere lys E lavere enn mørk E fordi de tykke strengene klirrer lettere og trenger dermed mer avstand. TOM bruen har jo allerede omtrent samme radius som gripebrettet og dette er permanent, så du må la den stå litt i vinkel hvis du liker at de tynneste strengene er noe nærmere gripebrettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, joda vet hvordan jeg justerer strenge høyden opp og ned, Spørmålet mitt er egentlig hvor stor høyde forskjell det skal være mellom E strengene, da broa nå står med høyere på E siden kontra e siden.

Kan jo sikkert justere det som jeg gjorde på telecasteren tipper jeg, der bare målte jeg høyden på 17 båndet og justerte saddlene slik at alle strengene ble like, og dermed også følge buen på halsen.

Det kommer vel ann på hvor mye bånd skurr du tåler. Normalt vibrerer E (og A)-strengen mer enn de tynne strengene og er vanligvis noe høyere enn resten. Prøv deg frem, se hva du liker, mål med skyvelær mellom streng og bånd og noter.

Hvis gitaren er inntonert en halvtone ned, dvs. i D#, vil den teoretisk bli litt sur i E. Jeg tror nok at forskjellen du merker er forskjell i strenge tykkelse. (bvw. 10.5 set høres spennende ut!) endring av tykkelse krever ny inntonering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å nevne en ting - når du intonerer er deg greiest å justere sadlene noe bakover (bort fra halsen) før du strenger gitaren, slik at du slipper å "bulke" strengene hvis du må justere en sadel bakover - det kan gi deg diffuse resultater og strengen vil rette seg ut igjen etter noe tid, dessuten vet du automatisk hvilken retning sadlene skal justeres hvis du gjør det på denne måten.

Og nye strenger som er ferdig strekt er forøvrig et absolutt krav hvis du skal intonere en gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp takker for svar. Gitaren hadde nok 09 strenger når jeg leverte den inn ja, så føltes da 010 en god del strammere ut, og nå som jeg aktivt spiller på 012 sett blir 010 veldig tynt igjen :)

Så blir nok spennende og prøve med 10,5 settet ja, Frister nesten litt med 013 på telecasteren også, men får vel holde med 012 tenker jeg :lol:

Nesten rart at jeg synes telecasteren er lettere og få intonert riktig :P Ble jo som natt og dag når fikk på slike "compensated" sadler i messing :)

Får vel bare prøve meg fram med div tykkelser på sg'n, blir nok 10,5 eller 11 der tipper jeg, og 12 på tele'n :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.