Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

2 eller 3 fingre?


Kirneh

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er egentlig el. gitarist men prøver meg av og til på bass og klassisk gitar. Noe jeg har lurt på er hva som er best teknikk; pekefinger og langefinger eller de to pluss ringefinger? Jeg snakker da om høyrehandsteknikk. Grunnen til at jeg lurer er at mange påstår at 3-finger er mer effektivt, som jo kan høres veldig logisk ut, men så har man jo også folk som spiller vanvittig fort med bare 2. Paco de lucia f.eks. bruker visstnok 2 fingre til å spille 16-deler i 200BPM. Når det går an å spille så fort med bare 2, hvorfor trenger man da 3? Bør jeg som halvseriøs bassist/klassisk gitarist satse på å utvikle 2- eller 3-fingersteknikk? Fordeler/ulemper?

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er egentlig el. gitarist men prøver meg av og til på bass og klassisk gitar. Noe jeg har lurt på er hva som er best teknikk; pekefinger og langefinger eller de to pluss ringefinger? Jeg snakker da om høyrehandsteknikk. Grunnen til at jeg lurer er at mange påstår at 3-finger er mer effektivt, som jo kan høres veldig logisk ut, men så har man jo også folk som spiller vanvittig fort med bare 2. Paco de lucia f.eks. bruker visstnok 2 fingre til å spille 16-deler i 200BPM. Når det går an å spille så fort med bare 2, hvorfor trenger man da 3? Bør jeg som halvseriøs bassist/klassisk gitarist satse på å utvikle 2- eller 3-fingersteknikk? Fordeler/ulemper?

Takker for alle svar.

Du svare jo egentlig på det selv. Begge deler funker, og man kan spille fort med to fingre også, men hvis du ønsker det, er det jo bare å starte og øve med tre, så har du det inne fra starten av. Det blir jo uansett helt individuelt hvilken teknikk man til slutt ender opp med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, skal man spille veldig fort, og man bruker tre fingre, så kan man jo bruke den "ledige" fingeren til å gjøre den klar på neste streng, for eksempel mens de to andre spiller i 200 bmp på den gjeldende strengen. Nå finnes det sikkert en eller annen som kan spille 16deler i 200 bmp med en finger også, så slik sett er kanskje det meste mulig.

Snu på det- hva er fordelen med å spille med to finger?

Husk at i større grad enn på gitar, så har bassister hatt mindre tradisjon på hva som er "rett" teknikk. Spilleteknikker på gitar er /var mer utviklet da disse gutta begynte å spille.

Da jeg begynte på søttitallet, fantes det lærebøker i gitarspill, men ikke på bass. I hvert fall ikke her på berget, og i de første bøkene som kom, var det mye rart som ble anbefalt. Husker særlig en eller annen basshelt som anbefalte sterkt å knytte ring- og lillefinger på høyre hånd inne i hånden, slik at de ikke var i veien. Særlig.

Bruk tre fingre, men ikke vær manisk. Varier slik du synes det passer. Får du best groove med to, så spill med to. Jeg hadde foretrukket å ha nummer tre klar til bruk ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er igrunn at du passer på å bruke fler fingre enn tommelen. Klarer du det så er det opp til deg hva du føler er mest naturlig.

Jeg personlig startet med to, også har den tredje kommet med etterhvert som jeg har spilt. Med tiden har det føltes naturlig, uten at jeg har øvd spesifikt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg ingen konvensjon på hva jeg bruker, jeg "bare spiller", jeg. Nå skal det sies at jeg hovedsakelig har spilt med plekter det siste året (dessverre er plekterspill litt stigmatisert blandt bassister, noe jeg mener er helt idiotisk. Rett verktøy til rett bruk, mener nå jeg. Selv Flea bruker plekter ved visse anledninger), da jeg har hatt håndleddsbrokk, og det har vært litt i veien, pluss at jeg hovedsakelig spiller rock med to gitarister, og da kan litt tyngre anslag være nødvendig på en del låter.

Hvis jeg skal spille veldig fort, bruker jeg to fingre med tommeren solid forankret på halspickupen, hvis jeg heller skal spille rolig groove (som hovedsakelig er de av låtene våre hvor plekteranslaget blir litt voldsomt), flyter tommelen min over de lavere strengene som ikke benytter, mens jeg bruker peke,- og langfingeren med innspill av ringfinger ved hurtig strengbytte.

Det viktige er egentlig å legge seg til gode vaner fort, da innarbeidede vaner er tunge å bryte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker to og tre om hverandre, det kommer helt an på hva jeg skal spille. Bruker ikke nødvendigvis ringefingeren sammen med de andre pga. hastighet, det kommer mest an på rytmen når jeg tenker over det. Det er veldig greit å kunne bruke ringefingeren i tillegg om du skulle trenge det, så å trene med den er ikke dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det meste fornuftige er egentlig sagt, så jeg tenkte bare å skyte inn en trefingerøvelse som JEG har hatt stor nytte av ihvertfall:

Tre fingre har ofte en tendens til å høre ut som nettopp det.. tre. skikkelig LoG-stil, så for å få tre til å høres ut som fire bruker jeg å markere hver ener i hver takt til jeg klarer å jobbe bort den treerfølelsen. telle til fire høyt mens du spiller kan også hjelpe.

Jeg anbefaler å øve inn tre fingre, etterhvert vil du bruke den teknikken som føles mest naturlig til det du skal spille.

Jeg synes enkelte tempoer er skikkelig vanskelig å få tight med tre fingre, da må jeg bare bruke to :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg øvd meg inn med tre fingre på bass. Det begynte vel egentlig tilbake på 80-tallet og Lillebjørns gitarbok, hvor jeg lærte en hel del fingerspill på akkustisk gitar. Har tatt med meg en del av teknikkene derfra, gitt.

Jeg har lest en del debatter om 2 eller 3 fingre på andre fora, og det finnes mange "religioner" på dette. De mest hardbarkede Steve Harris-tilhengerne f.eks. mener at det kun er 2 fingre som gjelder når en skal galoppere i ekte Iron Maiden-stil. Jeg dr*ter i dem, og gjør det med 3 fingre, for det er det jeg kan.

Som en del andre før har nevnt, så er også jeg tilhenger av at en finner sin egen spillestil, og at så lenge det ikke er fare for skader, så finnes det ikke feil teknikk. Låter det bra, ja så er det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.