Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Farlig med 12V i 9V pedaler?


El_Aba

Anbefalte innlegg

Så det vil ikke påvirke levetiden slik at det har noen betydning, altså? Spør i min uvitenhet, jeg? Jeg ville vel kanskje tro at de varer litt kortere, men hvor mye og om det har noen praktisk betydning vet jeg ikke noe om.

For å komme tilbake til tema:

Nei, alle komponenter i en pedal er ratet til min 16V så en vanlig tube screamer o.l vil ikke ta noe skade av det. Noen digitale chip'er er kresne på spenning ( digitale delays osv) men spenningen skal være såpass bremset i forkant av chip at dette bør ikke være noe problem. Wah-pedaler er ofte svært kresne på spenning, dette for at sweepet skal fungere ordentlig, men jeg kjører kun tuneren min på 9V da den ikke påvirker lyden noe uansett...

But when in doubt, bruk det det står på pedalen. Christian Alsing ( fra fgc) kontaktet pedalprodusenter for å høre hva de sa, og et par anbefalte 12V. Pedalene var laget for 9V fordi det passet de fleste adaptere og batterier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle komponenter i en pedal er ratet til min 16V så en vanlig tube screamer o.l vil ikke ta noe skade av det.

du burde virkelig vurdere mer nøye når du skal bruke ordet "alle". det fins ingen universell standard for at alle komponenter i pedaler skal være dimensjonert for minimum 16V, sånn som du påstår.

http://img8.imageshack.us/img8/2344/ibanezts808schem1024.jpg

på TS808 er glattelyttene på 9V- og 4.5V-linjene ratet til 10 volt. det betyr at på 12V begynner den første å tørke, og TS-en vil etter hvert bli utsatt for hele støyen fra strømforsyningen.

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er definitivt greit å legge seg på den sikre siden. De fleste pedaler takler det nok helt fint. Jeg har dog prøvd å svi 9v-pedaler med 12v adaptere tidligere. Det var surt.

Det er helt sant at 9v er 9v fordi det er standard, og at man har langt mer spillerom med høyere spenning(google: "dc load line" for mer info).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.