Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Farlig med 12V i 9V pedaler?


El_Aba

Anbefalte innlegg

Kjøpte for en stund siden en Juicy Lucy på impuls og så ikke før nå at det er 12V DC på alle utgangene... :blush:

Jeg har brukt den på bl.a. TS-9, Korg Pitchblack, Metalmuff nano og en Digitech weapon...kan de ha tatt skade av dette, eller ville de gått med en gang hvis de ikke tålte det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det står på di fleste pedaler , vertfall boss sine. at du skal kun bruke boss 9 volt.

grunnen er nokk litt at du skal kjøpe boss sine pridukter men og at u får ikke erstatning vist den blir ødelakt pga det.

men vet noen om pedaler blir ødelakt vist adaptere står i døgnet rundt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pedal blir ødelagt av to ting- varme når det står spenning på den, og også det at den blir eldre. Det at den står på med spenning hele tiden, er selvsagt med på å forkorte levetiden. Så får det være opp til deg å bestemme om det går inn under betegnelsen ødelagt.

Det jeg sitter og lurer på, er hvorfor du skulle ønske å ha de på hele tiden. Men det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sikkert regne med at levetiden blir forkortet dersom komponentene går hele tiden. F.eks får elektronikken i en PC gjennomgå ganske mye i løpet av få år.. men med mindre pedaler aner jeg ikke.

Men det er ikke nødvendigvis en merkbar forskjell.. Disse pedalene er vel laget for å vare en del år.. Ihvertfall de av den gode sorten =p

Angående strøm/spenning så skal standard, analoge komponenter tåle ca 10% avvik av hva de er designet for. Et par volt for mye kan skade enkete IC'er og mikroprosessorer ol.

Vil tro det varierer litt fra merke til merke..

Vi designet ihvertfall forsterkere på skolen som er laget for ca 12v, men kunne fint drives på 9V-batteri.

Skyt meg hvis jeg tar feil :P

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har ikke noe for seg å kjøre Pitchblack og DigiTech Weapon på 12 volt. dette er digitale effekter som sannsynligvis kjører 5V eller 3.3V på innsiden, og hvis du øker spenningen blir det mer varme som må settes av i spenningsregulatoren.

det går sikkert fint en stund, men det trenger ikke virke i lengen.

det fins to måter du kan finne ut nøyaktig:

1. satse hardt og stå løpet til de eventuelt tar kveld

2. åpne de og se på spenningsregulatorene og kjølingen, og derfra beregne hvor mye overspenning de tåler

Mange 9V-pedaler takler 12V helt fint.

fikset den for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som "sliter ut" elektronikk er to ulike ting:

Hyppig av og på-slåing

OG

Konstant bruk

Hvor grensen mellom hva som er best av å la et produkt stå på kontinuerlig og å slå det av og på hyppig vil variere veldig med type produkt osv. Men tingen er jo den at pedaler stort sett er små enkle konstruksjoner med veldig ukomplisert elektronikk som tåler mye. Jeg tror det er greiere å bare bruke produktene slik det er praktisk fremfor å fundere så veldig mye på hvordan man kan få et produkt til å vare lengst mulig, det er i all hovedsak avhengig av komponentkvaliteten uansett, og den har du 0 kontroll over.

Jeg vil også tro at de fleste pedaler vil leve helt greit på 12v også over tid. Du vil sikkert finne unntak her, men jeg vil også tro at moderne pedaler med spesielt "øm-fiendtlige kretser" har en eller annen for spenningsregulering i kretsen som sikrer at spenningen holdes innenfor et forsvarlig område. Det er ikke akkurat store strømmer vi snakker om i en slik krets, så det vil ikke koste mange kronene og implementere noe slikt.

Selv hadde jeg en "vintage" TS-9 som jeg varierte inn-spenningen på fra 6-16 volt for å variere lyden i den :D Den overlevde fint den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det står på di fleste pedaler , vertfall boss sine. at du skal kun bruke boss 9 volt.

grunnen er nokk litt at du skal kjøpe boss sine pridukter men og at u får ikke erstatning vist den blir ødelakt pga det.

men vet noen om pedaler blir ødelakt vist adaptere står i døgnet rundt ?

Ta en titt til på spenningen til Boss pedaler, så ser du at det faktisk står 9-12volt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sikkert regne med at levetiden blir forkortet dersom komponentene går hele tiden. F.eks får elektronikken i en PC gjennomgå ganske mye i løpet av få år.. men med mindre pedaler aner jeg ikke.

Jeg kan stort sett garantere deg at en pc som står på kontinuerlig uten strømsparing osv, ofte vil vare like lenge som en pc du booter og slår av hver dag/flere ganger om dagen. Ganske merkelig men slik er det gjerne.

Hva angår pedaler, tror jeg ikke levetiden forringes vesentlig av at de står på konstant i motsetning til å bli skrudd av og på til stadighet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det står på di fleste pedaler , vertfall boss sine. at du skal kun bruke boss 9 volt.

grunnen er nokk litt at du skal kjøpe boss sine pridukter men og at u får ikke erstatning vist den blir ødelakt pga det.

men vet noen om pedaler blir ødelakt vist adaptere står i døgnet rundt ?

Jeg kan forsikre om at garantien også for Boss sine pedaler gjelder selv om du ikke benytter Boss sine nett-adapter. Og nei, pedaler blir ikke ødelagt av å ha et adapter tilkoblet hele tiden. Kommer du på noen andre elektroniske apparater du noengang trekker ut ledningen eller eliminatoren fra? Det er en grunn til det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har uansett klart å herpe batteri og hovedkort(!) til en liten bærbar Asus ved å feilaktig gi den 20V istedenfor 12V. Det tok ikke mange sekundene før det ble svart. Det er jo supert at strømadapteret til en PSP er klin lik Asus sin når de opererer med forskjellige spenninger. :) Jada, var min feil, men er alltid godt å skylde på noe :)

edit : innlegg #666 :ninja:

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.