Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp i utlandet


memestrat

Anbefalte innlegg

Jeg skal til London i morgen tidlig.

Og jeg har tenkt til å kjøpe med meg noen pedaler.

Også er jeg bare litt i tvil på om jeg skal kjøpe der eller ikke.

Det jeg bekymrer meg for er strømforsyning.

Har kjøpt en Boss pedal der ifra tildligere, og ikke hatt noe problem med den. Bortsett fra den gikk kaputt når jeg ved et uhell plugget en 12v adapter i.

Uansett så har jeg tenkt til å kjøpe meg en Line 6 FM4 og en MXR envelope filter, octave eller phaser.

Så jeg lurer på om disse pedalene vil funke som normalt når jeg skal ta dem i bruk i Norge.

Enten med singel adapter eller strømforsyning.

Jeg bruker en Voodoo Lab Pedalpro +2 eller hva den heter.

Håper på kjapp respons i og med at jeg reiser om kun noen timer.

Takk (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva britene bruker, vet ikke jeg. Men en pedal som er designet for å bruke 9V, går på 9V.

Derfor skal det gå helt greit å bruke pedaler fra utlandet, uansett hvilke strømnett de bruker.. Så lenge du passer på å mate pedalen med riktig mengde strøm og spenning. Og en norsk strømforsyning er laget for å mate slike pedaler med 9V, tatt norsk strømnett i stikkkontakter i betrakning.

Så kjør på! :)

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som sies her, stemmer. Engelsk strøm er lik norsk strøm. Plugg mot vegg er annerledes.

Skal man pirke litt, og det skal man jo gjerne på et diskusjonsforum, så er det ikke slik at "9v" er "9v".

For det første, så er det ganske stor forskjell på likestrøm og vekselstrøm. Tråkkebokser er gjerne laget for å bruke likestrøm, og ikke alle er like glade for å bli foret med vekselstrøm.

Videre må man sørge for at strømforsyningen til pedalen leverer nok strøm, gjerne målt i milliampére på pedaler. I de fleste tilfeller er dette et ikke- problem, men unntak finnes, det første eksemplet jeg kommer på i farten er for eksempel Digitech whammy som bruker mer strøm enn resten av pedalbrettet til sammen i de fleste tilfeller.

Dette er ikke magi, men det kan lønnne seg å lære seg enkle fakta rundt dette. Det er faktisk ikke slik at "hvis pluggen passer, så er resten OK".

Skal man "mekke" selv, så krever det kunnskap. Gidder man ikke å lære seg noe, er det like greit å holde seg til "ferdigkjøpte" løsninger fra folk som vet hva de driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for å tydeligjøre det som allerede er sagt - det er ingen forskjell på de pedalene som selges i USA, UK eller Norge. Det er nøyaktig samme pedaler med mindre de har integrert strømforsyning eller lignende. Flertallet av disse pedalene går på 9v likestrøm, og et norsk adapter/eliminator/strømforsyning vil da selvsagt fungere fint på pedaler fra utlandet. Men man må jo selvsagt velge et adapter med rett spenning osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.