Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til ny gitar, forsterker og effekter ...


sandermarken

Anbefalte innlegg

Hei,

Først av alt, denne tråden kan like gjerne plasseres under "forstereke" og "effekter" siden den dekker alt. Moderator må derfor flytte tråden til et annet forum om de synes den ikke hører hjemme under denne kategorien.

I dag spiller jeg primært på følgende utstyr:

- Telecaster (US)

- Strat (mexican)

- Fender Vibrolux Reverb Custom rørforsteker

- Effekter: T-Rex Alberta, T-Rex Reptile, Keeley Compressor (pluss diverse annet plukk)

Som alle andre gitarister eksperimenterer jeg for å finne "godlyden", men føler ikke at jeg kommer i mål. Jeg har ingen problemer med å fremskaffe den fantastiske tele lyden gjennom en (til sitt bruk) utrolig bra forsterker. Straten holder også mål (selv om jeg foretrekker å bruke telen). Men når jeg ønsker å fremskaffe et litt tyngre lydbilde (vreng, rock) så fungerer ikke oppsettet mitt.

Jeg er i ferd med å skaffe meg en Gibson gitar (eller lignende). Det skal være en skikkelig kvalitetsgitar for å komplettere de to jeg allerede har, og det skal selvfølgelig være med humbucker. Jeg er derimot redd for at forsterkeren jeg har, og effektene, ikke vil fungere for alle gitarene. Jeg er heller ikke fornøyd med at forsterkeren ikke vrenger før rundt 4 / 5. På dette nivået er lyden så høy at jeg ikke klarer å være i samme rom som forsterkeren, ungene springer ut og kona låser seg inne på kjøkkenet med ørepropper.

Jeg ønsker derfor gode tips til et skikkelig "feinsmecker" oppsett bestående av følgende:

- Forsterker (rør, men ikke så kraftig at den ikke kan brukes til øving, på konsert mikkes den uansett opp)

- Ny gitar (Gibson Les Paul, ES335, Suhr med humbucker konfigurasjon ol.)

- Effekter som kan supplere de jeg har (ikke mange men med høy kvalitet) ;)

Eksempler på musikk jeg spiller er norsk cover (de "fire store"), rock, daniel lanois, litt country / blues inspirert musikk. Jeg spiller ikke "trash", heavy etc. To eksempler på lydbilder som jeg liker kan dere finne på sangene nedenfor:

DeLillos: "Venter på telefon" på "Hjernen er Alene i Operaen" - intro

Daniel Lanois:

Jeg fremstår kanskje som litt lat i forhold til de som synes at halve moroa er å bruke halve livet på å finne det ideelle utstyret. Og til de som måtte mene dette, så er jeg enig, men jeg ønsker heller å få servert noen "ferdige" og utprøvde oppsett som jeg kan ha glede av her og nå slik at jeg heller kan bruke tiden på å spille gitar ;)

Jeg håper på gode innspill! Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en tur til Kristiansund, legg frem disse kriteriene, så kommer du nok til å gå fornøyd hjem med ny rig :) (Husk lommeboka, hehe...)

Sikker på du ikke kunne blitt fornøyd med vrenglyden om du handlet noen egnede pedaler til å bruke sammen med Vibroluxen?

Endret av KristianF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristiansund er et godt sted å lete :)

Men om du bor litt lengre sørpå så foreslår jeg at du tar turen til Larvik Gitarfestival den 15. januar. Der kan du få prøve en Laboga Alligator forsterker som jeg tror passer deg godt :)

Vil også være et greit utvalg av gitarer å teste ut der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt hva du mener ifht. allsidighet i lyden man skal framskaffe da jeg på mange måter har brukt mange år på å lete meg fram til det samme selv. Jeg har pr. i dag, som du, en USA Tele en Mex Classic Player Strat, i tillegg til en CS Les Paul R8 og en CS Les Paul Special, så på gitarfronten føler jeg at jeg har ganske god dekning.

Jeg har valgt en amp nå med best mulig clean lyd ifht. lommeboka mi, og landet til slutt på en Fender Hotrod Deluxe med ekstra kab som grunnlyd. Kjenner ikke særlig til ampen din, men regner med de ligger i noenlunde samme gate?Jeg kjører derimot aldri denne så hardt at den vrenger mye, men bruker pedaler til den jobben. (Har flere amper også, men det er denne som blir brukt som live rigg pr. i dag.)

Etter mye søking hit og dit med testing av diverse løsninger, står det nå en "Der Screamer"- pedal først i vreng-kjeden (TS 808 klone fra musikkding som er satt sammen og modifisert av Kristoffereide her på forumet.) til lett overdrive, Så kommer en Fulltone Fulldrive 2 som har to "kanaler" en lett overdrive + boost del som gir mer overdrive. Her kan jeg kombinere alle tre "kanalene alt etter hva som passer. Eks. kan vrengen i fulldriven overstyres enda litt mer med Screameren osv. Etter disse kommer en Fulltone FatBoost som er innstilt med null drive for å øke nivået på soloer. Har også en rørboost laget av denyeverything på brettet som f.eks. feter opp tele-lyden hvis det trengs. I tillegg er gitarene justert slik at de har omtrent samme output. (Så kommer selvfølgelig tuner, wah og ekko i tillegg)

Er rimelig fornøyd med sakene slik de fungerer nå, og er nok rimelig nærme det jeg har søkt etter i mange år, men blir sikkert aldri helt ferdig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar (og gode svar)! Jeg holder til i Stavanger og har tilgang til GodLyd i Sandnes (veldig fin butikk ;) samt en del andre gode musikkforretninger i distriktet. Litt av problemet mitt er at jeg ikke helt vet "hvor jeg skal begynne" - når jeg er innom steder som godlyd ol. så ser jeg ikke skogen for bare trær, så jeg ønsker å ha noen gode tips i bagasjen før jeg setter igang.

Carpal 67: Du holder jo til i nærområdet mitt, hvilket kabinett bruker du til Egnater toppene? Den virker jo veldig allsidig og har fått mye skryt.

Audun: Som du sier har vi ganske likt oppsett av gitar (i alle fall når jeg anskaffer meg en Gibson). Hotrod liker jeg godt, men valgte i sin tid Vibrolux da den har en mer åpen lyd. Jeg var på nippet til å kjøpe en fulltone fulldrive her om dagen, og dersom den fungerer bra på en hotrod så vil den kanskje også være et godt valg til en Vibrolux.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audun: Som du sier har vi ganske likt oppsett av gitar (i alle fall når jeg anskaffer meg en Gibson). Hotrod liker jeg godt, men valgte i sin tid Vibrolux da den har en mer åpen lyd. Jeg var på nippet til å kjøpe en fulltone fulldrive her om dagen, og dersom den fungerer bra på en hotrod så vil den kanskje også være et godt valg til en Vibrolux.

Jeg vil tippe at den skal funke bra ja. Jeg har også brukt den mye på en JTM 45 klone som ikke er like "trang" som Hotroden i lyden, og den funker veldig bra på den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carpal 67: Du holder jo til i nærområdet mitt, hvilket kabinett bruker du til Egnater toppene? Den virker jo veldig allsidig og har fått mye skryt.

Jeg har bare testet dem på en 1x12" Celestion Heritage som står i en Marshall JTM30-combo og det låter helt strålende, og jeg skulle gjerne beholdt dem selv.......di e rett&slett gjysaligt gjille.

Du kan jo ta deg en tur til Nibbø om du vil teste......ta gjerne med Fenderen din(som du kjenner) til å bruke som kabinett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med ampen din på godlyd og test noen OD og vreng pedaler sammen med et par forskjellige humbuckergitarer, så tipper jeg at du kan gå ut derfra mye klokere. Ellers er det jo massevis av gode tokanals forsterkere(kombinert med en OD pedal blir det ganske så allsidig.) Smaken er jo fryktelig forskjellig, så det er ikke lett å finne lyden man er ute etter uten å teste litt forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I oppsettet ditt bør du kunne få clean Fenderlyd av beste kvalitet med Tele og Vibroverb.

Du kan også få brukbar vreng med pedaler i front, men det vil nok fortsatt lyde Fender amp til en viss grad.

Har du noen formening om hva slags lyd du har i hodet? Utifra klipp får jeg en ide om at low-gain Marshall lyd kan passe deg godt.

Det finns en haug av amper å teste, men de fleste low-gain amper vil uansett være varianter som bygger på Fender, Vox eller Marshall.

Derfor er mitt tips å teste lyden i de tre ampene med en Les Paul for å se hva som passer best for deg av lyd.

På Godlyd har de JMI ampene som er replikaer av tidlige Vox amper, og en TopHat model som er en JTM45/Plexi variant.

Poenget er ikke at jeg anbefaler noen av de ampene, men at en test vil gi deg en pekepinn om i hvilken retning du bør lete.

Mye bra lyd i pedaler, men jeg tror det er veldig vanskelig å erstatte god forsterkerlyd med pedaler, uansett hvor bra pedalene er.

Lykke til i jakten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I oppsettet ditt bør du kunne få clean Fenderlyd av beste kvalitet med Tele og Vibroverb.

Du kan også få brukbar vreng med pedaler i front, men det vil nok fortsatt lyde Fender amp til en viss grad.

Har du noen formening om hva slags lyd du har i hodet? Utifra klipp får jeg en ide om at low-gain Marshall lyd kan passe deg godt.

Det finns en haug av amper å teste, men de fleste low-gain amper vil uansett være varianter som bygger på Fender, Vox eller Marshall.

Derfor er mitt tips å teste lyden i de tre ampene med en Les Paul for å se hva som passer best for deg av lyd.

På Godlyd har de JMI ampene som er replikaer av tidlige Vox amper, og en TopHat model som er en JTM45/Plexi variant.

Poenget er ikke at jeg anbefaler noen av de ampene, men at en test vil gi deg en pekepinn om i hvilken retning du bør lete.

Mye bra lyd i pedaler, men jeg tror det er veldig vanskelig å erstatte god forsterkerlyd med pedaler, uansett hvor bra pedalene er.

Lykke til i jakten!

Et godt poeng. Jeg kunne tenkt meg at jeg kunne hatt med en dedikert amp for hver lyd, og at jeg kunne spilt så høyt jeg vil på scenen. Det kan jeg ikke, så noen kompromisser må man inngå når man er innom flere sjangere på en kveld, dessverre. Men som sagt, må man være klar over at noen kompromisser blir det. (Nei, jeg har ikke vurdert AXE e.l.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.