Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergen Konsert 1880


oyvi93

Anbefalte innlegg

Takker for innspill, skal ha et møte med noen andre som skal hjelpe meg med konserten i morgen og da skal vi diskutere antall band og hva vi gjør. Også selvfølgelig gi tydelig beskjed på spilletiden, utstyr og et raskt sceneskifte.

Kommer enkelt nok til å si at jeg og de andre medhjelperne kommer til å arr. flere konserter - og de vil ikke få muligheten til å spille på de hvis de ikke følger reglene som er satt.

Og ja, er samme trommesett hele kvelden, og vil nok sette opp 2-3 gitaramper som MÅ bli brukt hvis ikke det er et veldig spesielt unntak og det samme gjelder bassforsterker. Alle band må også oppgi hvor mange mikrofoner og utstyr og sånt som må bli brukt så vi kan spare tid. Da vil vel sceneskiftingen ta en del mindre tid?

Noen innspill på om vi bør ha noen til å gi introduksjoner til band el. noe lignende? Hvordan bør vi gjennomføre det?

Lurt som du sier å få en scene-raider fra hvert band, der det står klart å tydelig hvor mange de er i hvert band/hvilken instrumentering de har og hva de må ha av backline. På konsertdagen henger dere opp et stort program backstage samtidig som dere har en person som er ansvarlig for at neste band er klare i god tid. (Innpisker ;) ) Og jo mer som er klart på forhånd jo bedre er det.

Så lenge dere ikke har "store" band som krever ditt og datt i backstage-raider, er jo ikke det noe å tenke på, men likevel er det alltid stas for artister og band å føle at de blir satt pris på, i stedet for at man får "dere skal bare være glad dere får spille her"-holdningen. Legg saker og ting så godt til rette for dem som mulig, så tipper jeg både dere som arrangører, bandene og publikum får en hyggelig opplevelse.

Så er det jo også slik at jo flere ganger man gjør det, jo bedre blir man. :) Jeg må også si at jeg synes dette er et godt initiativ, da unge musikere og band har alt for få scener å stå på.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallao!

Hva band er det som spiller? Kanskje jeg kommer å ser på!

Uansett, jeg ville heller utvidet tiden enn å kortet ned på bandene. Det blir alltids sur stemning om noen plutselig ikke får spille likevel.

Et tips er at det alltids er mye rek inn og ut av 1880 pga de mange røkerne musikkmiljøet i Bergen samler. Jeg ville anbefalt vakter nede som kan kontrollere at folk betaler for seg, eller at man benytter seg av balkongen i 2. etasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

foreløbig bandliste:

Sandmarx

Erase

Lucifers

Dypfryst

Rednumb

Time to Fly (mitt band, ikke helt bestemt seg for bandnavn enda)

The Eirminators

Deep Forbidden

vakter skal vi fikse ja, det er påbudt uansett når man skal arrangere på 1880.

Takk for gode råd Audun, greit å tenke på det at man behandler bandene bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ingen metal band?

Hadde et metal band fått opptre så hadde Shattered Society gjerne stillt opp for å lage show!

dette er en ren rockekonsert, men jeg og noen andre skal garantert lage flere konserter hvis dette blir suksess og ikke for vanskelig for oss, og da skal vi la flere band komme til :) så bare å følge med, vil nok skrive her neste gang vi skal arrangere når det blir aktuelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er en ren rockekonsert, men jeg og noen andre skal garantert lage flere konserter hvis dette blir suksess og ikke for vanskelig for oss, og da skal vi la flere band komme til :) så bare å følge med, vil nok skrive her neste gang vi skal arrangere når det blir aktuelt

Konge ;) skal følge med her fremover da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. och öl. Vann finns i springen, det är värre med öl :).

rusfrie arrangement på 1880 dessverre ;)

Til trådstarter:

Du tar ikke i mot rådene til alle som av erfaring sier du skal korte ned på antall band? Da er jeg meget spent på å høre hvordan arrangementet gikk etterpå :) Lykke til og håper det blir en morsom kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av flere grunner har vi valgt å ikke korte ned bandene. 1.grunn: jeg har vært så utrolig dum å spurt de fleste bandene før jeg opprettet denne tråden så det blir for vanskelig å si nei til noen etterpå. Er utrolig kjipt for dem og for meg.

2.grunn: vi tror det kommer flere publikum når det er flere band siden ingen av oss er noe særlig kjente, så det blir flere venner og bekjente, og det blir mer variert for publikummet. Vi ønsker et mer allmennt publikum enn at bare musikere kommer og noen få venner for å høre noen få band.

Hvis dette blir en totial fiasko så vil vi ihvertfall lære av det, men takker for alle råd og tips! setter stor pris på det.

Trenger fortsatt noen råd på hva som er lurt å gjøre imellom hvert band: en konferensier som sier noe? musikk i bakgrunnen? begge deler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å starte musikk etter bandet er vanlig for å signalisere at konserten er over. Konferansier blir for mye dill og det kommer til å gjøre changeovers vanskeligere. Sist jeg skrudde på 1880 var det ganske greit med tanke på at folk brukte samme trommesett, cymbaler, kickpedal og amper. Vi brukte tid på å stemme skarpen fremfor å bytte skarp ved hvert band. Det negative var derimot at det var 4 band, og det å gjennomføre noe slikt på 3 timer var ikke særlig lett. Spesielt ettersom 3. band ut ikke hadde fått lydsjekk pga tidsmangel og disse skulle ha egne amper. Dette gir svært liten tid til å få det til å låte skikkelig, og som band må man regne med å få et "nei" i trynet ganske ofte når man vil bruke eget utstyr. Dersom 3. band hadde hatt med seg vrengpedaler fremfor egen highgain-amp så hadde det blitt betydelig bedre lyd og lettere for alle involverte. Man kan ikke kreve "sin" lyd på slike arrangement, og det det er lurt å lære seg å inngå kompromiss.

Dersom alle band kjører rockeoppsett med 2x gitar, bass, vokal og trommer så skal en changeover gå relativt greit, men det forutsetter da at man har en sceneansvarlig som er litt streng på en høflig måte. Som lydtekniker prøver jeg sjelden å tre over i den rollen men det har skjedd, ofte i produksjoner som rett og slett ikke har sceneansvarlig, eller hvor sceneansvarlig har annet ansvar i tillegg som gjør at full tilstedeværelse er vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

var på eit slikt arrangemang med 9 band . . alle hadde 25min på seg. ink. rigging (du klarer 3 sanger)

-men alle banda bør ha ampene sine klare før det hele begynner

-jeg gikk inn , plugget gitaren i ampen ,på med pedalene, tok ein kjapp stemming med polytunen min(genial sak) å så var det å kjøre på !!

-det gikk heilt fint faktisk! . men du må jo på ein måte stole på at lydmannen klarer å mixse det sammen til noe bra :D for det har ikkje du tid til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.