Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergen Konsert 1880


oyvi93

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nå funnet ut at jeg skal ta meg tid til å arrangere en konsert den 12 februar 2011 på 1880.

Denne konserten skal være litt uten om det vanlige; jeg skal ha minst 6 kameraer fra forskjellige vinkler + ta opp lyden fra miksepulten.

Dette vil ikke være en 1-bands konsert, men jeg har allerede invitert 8 band og tenker på flere.

Sjangeren er rock, ikke metal eller punk.

Jeg skriver her for å få noen tips til hvordan å best gjennomføre dette here.

Hvis det også er noen BAND som har lyst å spille eller dere vet om et band som jeg bør ta kontakt med, ta kontakt med meg her eller på mail (oyvi156@hotmail.com)

Jeg har allerede fått lydmann og opptaksutstyr.

Takker på forhånd for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hatt færre band, 8 band er MYE på en kveld. kan garantere deg at de tidene du har skrevet i planen (du har skrevet timeplan, ikke sant?) ikke vil bli holdt med unge og uerfarne band.

Ta vare på kvitteringer, planlegg innkjøp til backstage før dere drar på butikken (sikkert ikke like stor fallgruv på et rusfritt arr, men men)

Ta godt vare på lydmannen og gi han mye sjokolade :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte en konsert på 2,5 - 3 timer. Og jeg tenkte at det var bedre med flere band med mindre tid.

Hvis det da er 8 band så kan de spille i ca 10 min, maks 15 min per band på scenen. så tar det ca 2 timer, også må jeg regne med litt ekstra tid til skifting av band og kort lydsjekk.

Er ikke dette gjennomførbart? Har ikke skrevet noen timeliste enda, bare kalkulasjoner. Skal gjøre det så fort som jeg får tid.

Angående lydmannen så tror jeg ikke han liker sjokolade, tror jeg heller tar med spinat til han, hehe :) Skal sørge for at en skål med sjokolade står ved miksepulten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med det er jo bl.a. at det vil bli veldig kjedelig å være publikum da det antakeligvis vil gå med mer tid til sceneskifte enn faktisk spilling. Om du får alle banda til å bruke så mye som mulig av det samme utstyret så er mye tid spart. Ta også lydprøver av alle banda FØR arrangementet.

Så ja. 4 band som får en halvtime hver er nok morsommere for publikum også enn å ha bandskifte etter annenhver låt. Om du gjennomfører prosjektet med 8 band på 3 timer så sørg for at samtlige band faktisk er klar over hvor lite de får spille. Kjipt å sette av en kveld til en spillejobb for så å bare få spille et par låter. Hjelper litt når man ikke har med egen PA, men likevel. Vi spilte på et arrangement i høst der vi spilte sammen med noen andre band, og rett før vi gikk på fikk vi vite at vi bare fikk 20 min i stedet for 40. 20min er ikke lenge å stå på en scene, og 10 er veldig mye mindre, så for bandenes del ville jeg også gitt dem litt mer spilletid, og heller utvidet arrangementet eller kortet ned på bandlista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier, 8 band på tre timer er i hvert fall 2 for mange band. Husk at sceneskift tar tid. Plutselig står gitaristen der og får ikke lyd på en amp han ikke kjenner, eller kabelen har røket e.l. Plutselig har det gått 10-15 min. Før bandet har kommet i gang. Så er det alltid noen som synes det er så gøy å spille at de bruker mer tid enn tildelt.

Uansett er det lurt å ha mange "scenefolk" for å få changeoverne så effektive som mulig. Helst en person på hver av instrumentene som kan utstyret som står på scenen.

Ha også backupløsninger på det meste som står på scenen som ekstra amp til gitar og bass, ekstra skarptromme og basstrommepedal og ikke minst ekstra kabler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal vel bruke samme trommesettet hele kvelden regner jeg med?

Si til bandene at noe drøye utskiftninger ikke blir aktuelt, de kan ta med egen skarp og cymbaler. og kick-pedal. resten står.

Man må da for pokker klare å spille en halvtime på en annen manns skarp? Ser ikke poenget med å bytte ut noe på trommesettet i det hele tatt så lenge det er et godt sett som står der fra før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må da for pokker klare å spille en halvtime på en annen manns skarp? Ser ikke poenget med å bytte ut noe på trommesettet i det hele tatt så lenge det er et godt sett som står der fra før..

det blir for mange det samme som å si at gitarister må klare å spille på samme gitar. Mange kan være kresne på slikt.

Jeg hadde aldri tatt mer enn 4 band på en sånn kveld når man ikke har erfaring, ellers bare ender hele greia med store forsinkelser og kanselering av låter/band.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da betydelig større forskjell på gitar og gitar enn på skarp og skarp, selv om jeg har registrert at mange trommiser er veldig fisefine på skarpene sine. Jeg skjønner det ikke, men dog.

Med det sagt, på et slikt arrangement, for å spare tid på sceneskifte, skulle jeg fint klart å spille på annen manns både gitar og skarp.

Det er også litt sjangerbestemt føler jeg. Er det veldig rask/teknisk musikk så kan jeg se at man har behov for å spille på kjente instrumenter som gir den responsen man er vant til for at det skal bli ålreit, også kjente skarptrommer og pedaler. Er det derimot snakk om streit rock'n'roll i en halvtime så ser jeg virkelig ikke problemet. Da er det bare å banke løs på det som står der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal vel bruke samme trommesettet hele kvelden regner jeg med?

Si til bandene at noe drøye utskiftninger ikke blir aktuelt, de kan ta med egen skarp og cymbaler. og kick-pedal. resten står.

Enda mer tid på changeover....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det egentligen inte fortare att byta skarp än att stämma om den som redan är där (som det är stor chans att trummisarna vill göra)? Det kan ju också gälla förstärkare. För mig går det fortare att plugga in Tiny Terrorn och bara köra än att försöka hitta ett bra ljud på den ampen som står där (om det inte är en amp jag känner). Ha en 4x12:a stående så kan banden ta med sig toppar, då har ni automatiskt backup om nåt strular.

Jag skulle, precis som flera andra, halvera antalet band, alternativt börja tidigare. Vad är det för ställe du ska arrangera på? Är det ett skönt ställe att hänga på med en okej DJ/playlist mellan banden så gör det inget om det blir litt "dödtid". Räkna en timme per band, en halvtimme per set, ett kvarter till changeover och så har du 15 minuter till förseningar. De flesta band tror att de spelar en halvtimme och så spelar de 45 minuter (utom vi, vi spelar 12 låtar på 25-27 minuter :) ).

Stressade tillställningar är tråkiga att spela på, när lydmannen vill att man ska börja för man har fått testat att ampen fungerar. Ge banden några minuter på att testa att alla i bandet hör varandra = bättre gig = nöjdare band = nöjdare publik = mer positiv feedback till dig = större chans att du gör det igen = mer gigställen för oss som spelar i band att spela på = RÅBRA :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan for all del bare hende at jeg er veldig mye mindre kresen på ting enn de fleste, men med totalt 2-3 timer aktiv spilletid så hadde jeg aldri hatt noe behov for å stemme om skarpen i løpet av den tiden. Har aldri før stemt opp skarpen i løpet av en konsert, og kan ikke se noe behov for det bare fordi en annen har spilt på skarpen. Men igjen. Det er meg, og jeg kaller en skarp for en skarp så lenge den er noenlunde OK. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill, skal ha et møte med noen andre som skal hjelpe meg med konserten i morgen og da skal vi diskutere antall band og hva vi gjør. Også selvfølgelig gi tydelig beskjed på spilletiden, utstyr og et raskt sceneskifte.

Kommer enkelt nok til å si at jeg og de andre medhjelperne kommer til å arr. flere konserter - og de vil ikke få muligheten til å spille på de hvis de ikke følger reglene som er satt.

Og ja, er samme trommesett hele kvelden, og vil nok sette opp 2-3 gitaramper som MÅ bli brukt hvis ikke det er et veldig spesielt unntak og det samme gjelder bassforsterker. Alle band må også oppgi hvor mange mikrofoner og utstyr og sånt som må bli brukt så vi kan spare tid. Da vil vel sceneskiftingen ta en del mindre tid?

Noen innspill på om vi bør ha noen til å gi introduksjoner til band el. noe lignende? Hvordan bør vi gjennomføre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.