Gå til innhold
Bassøren

Pickups til kontrabass

Anbefalte innlegg

Hei!

Har akkurat fått meg en Morgan kontrabass som jeg skal montere pickups på.

Jeg får en instrumentmaker til å gjøre dette!

Men hva slag skal jeg kjøpe?

Mottar gjerne forslag/anbefalinger!!

-Bassøren

Endret av Bassøren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du spurt om instrumentmakaren har forslag til pickup?

Han foreslår B-Band eller Wilson.

Tenkte å høre litt hva andre bruker og er fornøyd med..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg klimprer litt på el-kontrabass og kontrabass og har begynt å ta det litt mer serriøst det siste halvåret. Har begrenset med erfaring, men jeg har ikke funnet noen pickups jeg liker. De kommer ikke i nærheten av den akkustiske lyden og det som kommer er ikke noe fint det heller. Jeg ville ha investert i en god mikrofon (eller et par gode), kanskje en kondensator + preamp. Så ville jeg hatt en billig pickup-løsning i bakhånd for lydmenn som synes det er helt krise.

Endret av AXL

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, litt sent svar kanskje, men .....

Jeg har hatt følgende pickup/mic for kontra

Fishman BP 100, Wilson, David Gage Realist, Fishman Full Circle, Ehrlund

Husk at en pickp alltid vil være et kompromiss mellom en ultimat akustisk lyd og det volum som trengs. Jeg har ennå til gode å høre en kontrabassist spille skikkelig høyt og samtidig bevare karakteren i instrumentet.

Fishman BP 100:dette er den originale Fishman som du fester på toppen av stolen. enkel installasjon, men tynn lyd med mye streng og lite kropp og ved.Styr unna.

Wilson: Har enderorsement fra alt som kan krype og gå av bassister. Litt krevende installasjon, men du kan gjøre det selv om du er litt handyman. Har hørt mange som har fått denne til å låte fint, men syntes bassen min låt som en stor fretless med uendelig sustain og lite kropp. Konsistent lyd over hele gripebrettet, justeringsmuliheter for hver string. Dyr.

David Gage. Kobberplate som du monterer under stolen, fortrinnsvis på basssiden. I den andre enden av skalaen i forhold til Wilson. Bra med kropp og thump, men kan låte ullent på enkelte basser. Enkel installasjon.

Fishman Full Circle: Har hatt denne i 9 år nå og er den pickupen som funker best og kan spille rimelig høyt. Med en bra forsterker set-up og litt eq kan denne låte overraskende bra. Denne pickupen er integrert i høydejusteringskruene på stolen så om du ikke har det fra før blir det en litt omfattende operasjon som mange vil overlate til en instrumentmaker.

Ehrlund kontakt mic: midt i mellom pickup og mic med de fordeler og ulemper dette medfører. Denne oppfører seg litt som en mic, plukker opp det meste som skjer på bassen, men gir samtidig både skikkelig trelyd og responderer dynamisk som en mic. Følsom for feedback og kan ikke spille spesielt høyt. Enkel installasjon vha lærertyggis som lar deg eksperimentere med den optimale plassering. kommer med en egen preamp som gjør den store forskjellen. Spiller du flere instrumenter så funker denne også på akk.gitar, mandolin etc.

AMT bøylemic. Sjekk hjemmesiden deres. Applied Microphone Technology

Funker best i PA system

DPA 4099B: Dansk miniatyrmic med spesiallaget feste for kontrabass. Først og fremst en PA mic , men dette er bra og dyre saker. Krever en lydmann som vet hva han driver med, hvis ikke så er det bare å glemme og heller gi ham pickupsignalet. Dyr. Funker supert også på gitar, mandolin, fele osv.

Husk at de fleste kontrabasspickuper krever å se en høyohmig ( helst 1MOhm eller mer) inngang og en egen preamp er nødvendig om ikke ampen din har en slik

Mitt oppsett nå er Fishman Full Circle som hovedpickup og jeg blander inn så mye Ehrlund som tåles. Er det veldig labt volum går jeg for kun Ehrlund. DPA sendes til mikseren på større konserter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner ikke til dette merket selv men har hørt at det gjør jobben.

Her

Har K&K BassMaster Pro som jeg kjøpte fra butikken "Æljen" linker til over, og det låter korrekt med korrekt bunn og "luft" i toppen både live og til opptak. Prisen er også fin i forhold til kvalitet på komponentene i settet, og du kan montere den selv uten problem.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.