Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Redeemer


Norstorm

Anbefalte innlegg

Ja, jeg tenker da på redeemer system til gitar..

Noen som har det som kan fortelle litt om hvordan det fungerer. Pluss, minus, o.s.v..

Jeg så ett youtube stykke om systemet, og hadde aldri trodd kvaliteten på lyd skulle stige så mange hakk..

*sjokk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, det ser jo spennende ut det men skulle jeg installert noe slikt i en gitar ville jeg helt klart hatt en bypass switch slik som han i videoen har. Dog vil jeg si at jeg stiller meg litt skeptisk til slike produkter. Umiddelbart høres det for meg ut som en slags enhance/exciter av noe slag, og å ha noe slikt innebygget i gitaren kan potensielt utvikle seg til en uvane, og du vet heller ikke hvordan dette vil funke i en mikse når plutselig ALLE gitarsporene dine har en slik effekt.

Hvis dette er en enhance/exciter, hvilket jeg mistenker den for å være (muligens mikset med litt eq), så fungerer dem ved å legge harmonisk forvrengning i signalet. Effekten ble oppdaget da en stereo forsterker i et studio gikk i stykker og den ene kanalen skapte en mild forvrengning. For mye av dette kan nærmest ha en kvalmende effekt. Man blir rett og slett sliten av det man hører. Slike effekter gjør seg best i små porsjoner på ett eller to instrumenter som trenger et løft i miksen, og legger man det på i det originalet signalet er det ikke stort man kan gjøre for å fjerne det. Trust me, jeg har brent meg på dette flere ganger. En av de første rack unitsene jeg fikk var faktisk en exciter og jeg husker det var utrolig lett å gå hog-wild med den, og når jeg nå lytter til gamle opptak blir det umiddelbart klart for meg hvorfor denne uniten har stått og støvet ned de siste ti årene; som å få en pianostreng skutt gjennom trommehinnen (hvis det gir noen mening).

Men for all del, det er sikkert et morsomt eksperiment, og du kan sikkert lage deg en pedal av saken (litt rart at produktet ikke er en pedal egentlig, kanskje må den montreres så nære pickupen som mulig for god og støyfri effekt).

Ellers er det en exciter block i axe'en din. Eksprementer litt med den først. Prøv å overdriv effekten, skru den av og på så får du et bedre bilde av hva slike effekter faktisk gjør med lyden.

PS. Jeg har ennå ikke gjort mer enn å se videoen om Redeemeren så ta det jeg har skrevet med en klype salt. Det er fult mulig jeg tar feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er ingen tvil om at det høres imponerende ut (derav navnet exciter). For kun 49$ kan det umulig gå så fryktelig galt, men den lave prisen tatt i betraktning kan man vel heller ikke regne med all verden av kvalitet vil jeg tro. Profesjonelle exciter (så sant dette er en og ikke bare fancy eq/boost) koster tross alt betraktlig mer en 49$. Skulle svært gjerne hatt en skikkelig analog exciter. De digitale gir helt klart en smak av effekten, men selv den billige analoge hardware uniten jeg har høres mer naturlig ut en noen digital variant jeg har vært bort i.

http://en.wikipedia.org/wiki/Exciter_(effect)

Ellers vil jeg si Redeemer'en ser spennende og morsom ut så om du går til anskaffelse av en skal det bli gøy å se hva den er god for.

Endret av Stjerneskruen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.