Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintage Gibson lp eller Gibson lp Custom shop


johs

Anbefalte innlegg

hei

vurderer å gå til innkjøp av en Gibson les paul standard fra 70-tallet, er de bra i forhold til dagens? eller eventuelt en lett brukt les paul custom shop ala historic R7. Trenger noen innspill om de forskjellige er spillemessig og lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historic, uten tvil. (for meg...)

Gibson under Norlin gjorde mye som ikke var helt bra. (bla.a. "pannekake-kropp" osv.) Du får nok bra '70s Gibsons også (spør de som har en....), men det generelle ryktet er noe frynset. Kanskje litt overdrevet, men likevel. De aller fleste blandt LP-fiffen er vel også ganske samstemt om at 70 talls Gibsons ikke er å regne som vintage. Det stempelet er forbeholdt 50-tallerne + 1960-modellene.

Historic serien er godt håndtverk og laget med nøye utvalgt treverk som gjør de rimelig lette uten at de er vektredusert på noen måte. 70-tallerne er ofte veldig tunge, så jeg er generelt sett, overbevist om at Historic serien er bedre gitarer enn 70-tallerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Custom fra 70'tallet, og den er favoritten min forran to andre LP'er jeg har, som også er flotte (hmmm.. må få kutta ned til to stykk snart! 90's standard plus anyone?). Jeg liker T-top humbuckerne veldig godt. Ganske hotte, men ikke helt enspora. Føler de kan bevege seg inn mot Gibson 500t, men samtidig klare roligere ting og clean.

Men 70 tallet og resten den såkalte Norlin perioden står vel ofte ikke så høyt i kurs? Hals i tre stykk or, isteden for en bit mahogny, så mye som tre biter på toppen i enkelte tilfeller osv. Dette med hals i or, og den litt slakere vinklen på hodet, gjør at den knekker mindre lett i følge ryktene. Må si den virker mer solid enn de andre jeg har. Føler det låter dyp LP fremfor bright Strat også... or eller ei.

Det går som sakt rykter om dårlig arbeid, men jeg er ikke sikker på om 30 år med kapitalismens stadige intensivering og mer mobile arbeidskraft har gjort produksjonen mer grundig. Om du liker gitaren, og synes prisen står i stil, bør det vel være en fint valg? Nå om dagen går de vel omtrent for det samme på bruktmarkedet som nyere versjoner av samme modeller, kanskje mindre. Mulig etterspørselen kan endre seg om en ti år når de har blitt skikkelig gamle, men det er vanskelig å spå hva markedet finner ut er verd mye i fremtiden :)

Edit:

Om Historic er bedre kan jeg ikke svare på da jeg ikke har prøvd noen av disse. Tar jeg feil om disse er dyre?

Endret av awxiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hals i tre stykk or, isteden for en bit mahogny, så mye som tre biter på toppen i enkelte tilfeller osv. Dette med hals i or, og den litt slakere vinklen på hodet, gjør at den knekker mindre lett i følge ryktene. Må si den virker mer solid enn de andre jeg har. Føler det låter dyp LP fremfor bright Strat også... or eller ei.

Det er nok ikke or/alder i halsene, men derimot lønn/maple. Amerikansk Or er nok ikke noe godt materiale å lage halser i tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar

mulig det blir en pent brukt R7 eller R8 på vårparten da selv om en gammal les paul virker fristende :D

en ting til: gitarer som den under her er den eneste forskjellen fargen og humbuckerne fra en standard les paul?

post-8996-0-61085700-1294175339_thumb.jp

Endret av johs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Historic er bedre kan jeg ikke svare på da jeg ikke har prøvd noen av disse. Tar jeg feil om disse er dyre?

Disse er dyre, ja. Men for min del var gitaren verdt hvert eneste øre og jeg liker den jeg har veldig godt!

Det er en R7 Goldie jeg har. Personlig vil jeg foretrekke en historic uansett, fordi disse gitarene er almenn kjent for å ha god kvalitet, i motsetning til '70talls LP.

Og det var mine fem øre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første Gibson gitaren min var en Les Paul Deluxe fra '74 eller '75,

og jeg har også hatt flere Custom Shop Les Pauler.

Slik jeg husker det var den Deluxen skikkelig tung, men låt tøft.

Jeg tror likevel jeg ville valgt en CS i dag, hvis det ikke jeg fant en lett og veldig god gitar fra 70-tallet.

Desto tidligere de er fra 70-tallet desto større er sjansen for å finne en virkelig god gitar.

Hals i tre deler og mindre vinkel var heller ikke sparetiltak fra Norlin.

Det var et forsøk på å styrke overgangen hals/hode for å unngå de hyppige halsbruddene på modellen.

Men det viste seg vel at det er den halsen som knekker vi vil at Les Paulene skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 72´Les Paul Custom.

Det er et fantastisk flott instrument.

Etter de gitarene jeg har prøvd, kan jeg bekrefte at gibson utover 70 tallet, ikke var like heldige med alle gitarene sine.

Har prøvd flere mid og late 70´s les paul, og jeg kan ikke si at det var spesielt gode gitarer.

Prøvde og en 73´les paul deluxe, som forøvrig også var en kjempefin gitar.

Som alltid, prøv gitarene før du slenger pengene på bordet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 72´Les Paul Custom.

Det er et fantastisk flott instrument.

Etter de gitarene jeg har prøvd, kan jeg bekrefte at gibson utover 70 tallet, ikke var like heldige med alle gitarene sine.

Har prøvd flere mid og late 70´s les paul, og jeg kan ikke si at det var spesielt gode gitarer.

Prøvde og en 73´les paul deluxe, som forøvrig også var en kjempefin gitar.

Som alltid, prøv gitarene før du slenger pengene på bordet :-)

Slik det virker på meg, etter det jeg har erfaring med og det jeg har lest om rundt omkring på nettet, er stort sett 70-talls LP Customs veldig bra, mens Standard og DeLuxe-modellene får mer pepper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik det virker på meg, etter det jeg har erfaring med og det jeg har lest om rundt omkring på nettet, er stort sett 70-talls LP Customs veldig bra, mens Standard og DeLuxe-modellene får mer pepper.

Jeg føler det går litt sport i å disse 70´s les pauler.

Men jeg har også prøvd lp customs fra nevnte tidsepoke, av heller laber kvalitet.

Men klart, du finner nok lp customs fra 80,90 og 00 tallet, som heller ikke er like gode som andre.

Men stort sett så mener jeg at Gibson lager gode gitarer ;-)

(med fare for å lage en gibson vs ltd, tokai, edwards, epiphone osv, diskusjon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler det går litt sport i å disse 70´s les pauler.

Men jeg har også prøvd lp customs fra nevnte tidsepoke, av heller laber kvalitet.

Men klart, du finner nok lp customs fra 80,90 og 00 tallet, som heller ikke er like gode som andre.

Men stort sett så mener jeg at Gibson lager gode gitarer ;-)

(med fare for å lage en gibson vs ltd, tokai, edwards, epiphone osv, diskusjon)

Er helt enig med deg, men sport eller ikke sport. Det er vel liten tvil om at Gibson hadde en down på '70 og tidlig '80. Jeg vet om ganske mange med med veldig forkjærlighet for- og veldig god greie på Gibson generelt som sier det, så noe er det vel i det. Har prøvd en del '70 tallere selv også. Noen er gode, mens andre er under par. Det er likevel ikke slik at man kan si at det er direkte dårlige gitarer, da de ikke på noen måte er det, men det er noe med dem som ikke stemmer helt, hvis du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.