Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ettårsstudium med musikk?(gitar)


Erling

Anbefalte innlegg

Heisann folkens. Merker at jeg har lyst til å ta et år å studere noe jeg virkelig brenner for før jeg begynner på sivilingeniør studiet. Så lurer på om noen av dere har erfaring fra ettårstudium i musikk på høyskole/universitet?

Jeg er ute etter mye praktisk, mye spilling, og ha det fett og få nye venner. Jeg har ingen skolebakgrunn i musikk, altså jeg har ikke gått på musikkvgs. Og jeg er ikke den beste på gitar, men jeg er veldig glad i spilling.

erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei venninne som hadde en del venner som tok årsstudier i musikk ved Høgskolen i Vestfold, samt at jeg kjenner ei som driver med det nå. Vet ikke helt nøyaktig hva de driver med, men har inntrykk av at de triv(d)es veldig godt der og at det er et givende studie for de interesserte. Vet ikke hvordan det er på andre skoler, men jeg vet at HIVE har nybygde, velutstyrte musikkrom, lydstudio for opptak og mye godstemning. Hadde jeg hatt studiekompetanse hadde jeg vurdert et år der selv bare for gøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei venninne som hadde en del venner som tok årsstudier i musikk ved Høgskolen i Vestfold, samt at jeg kjenner ei som driver med det nå. Vet ikke helt nøyaktig hva de driver med, men har inntrykk av at de triv(d)es veldig godt der og at det er et givende studie for de interesserte. Vet ikke hvordan det er på andre skoler, men jeg vet at HIVE har nybygde, velutstyrte musikkrom, lydstudio for opptak og mye godstemning. Hadde jeg hatt studiekompetanse hadde jeg vurdert et år der selv bare for gøy :)

Takk for svar! Jeg har spesiell studiekompetanse, og ønsker å spille og lære musikk et år for gøy ja! Skal sjekke det ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er siv.ing. student selv, det går helt fint å ta noen ekstrafag parallelt med det (dersom du ønsker litt tyngre musikalsk bakgrunn i tillegg). De har ingen årsstudium i musikk på NTNU (og tro meg, det er best å bare slå seg til rette der med en gang dersom du skal gå siv.ing., det er stress å skifte studiested).

Man må som regel ta opptaksprøve før man blir vurdert inn på de fleste musikkstudier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er siv.ing. student selv, det går helt fint å ta noen ekstrafag parallelt med det (dersom du ønsker litt tyngre musikalsk bakgrunn i tillegg). De har ingen årsstudium i musikk på NTNU (og tro meg, det er best å bare slå seg til rette der med en gang dersom du skal gå siv.ing., det er stress å skifte studiested).

Man må som regel ta opptaksprøve før man blir vurdert inn på de fleste musikkstudier.

Tror ikke jeg skal prøve på det dessverre, mine arbeidsvaner er ikke så gode :P Uansett vil jeg ha et år der jeg kan gjøre noe gøy! Ikke bare rett videre på avansert matematikk og anvent fysikk.

Må bare takke deg igjen Duckling, har sjekket ut Hive, og pratet med lederen for musikklinja! Ser virkelig bra ut, og midt i blinken for meg. Tror at dette vil bli et perfekt "annerledes" år for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke folkehøgskole da? Bare lurer.

Går på ingeniørhøgskolen selv, og det er ikke å anbefale å ta ekstra fag ved siden av.. Vet ikke hvordan det er andre steder da.

Men her på HiB er det ihvertfall ganske stressendes til tider, vil tro det er slik på NTNU og andre steder også. Så jeg ser ikke helt hvordan man skal få tid til mer i tillegg til studiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke folkehøgskole da? Bare lurer.

Går på ingeniørhøgskolen selv, og det er ikke å anbefale å ta ekstra fag ved siden av.. Vet ikke hvordan det er andre steder da.

Men her på HiB er det ihvertfall ganske stressendes til tider, vil tro det er slik på NTNU og andre steder også. Så jeg ser ikke helt hvordan man skal få tid til mer i tillegg til studiene.

Folkehøyskole blir uaktuelt av flere grunner jeg ikke skal gå så veldig dypt innpå. Men en ting er jo at jeg ønsker mer frihet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går på ingeniørhøgskolen selv, og det er ikke å anbefale å ta ekstra fag ved siden av.. Vet ikke hvordan det er andre steder da.

Men her på HiB er det ihvertfall ganske stressendes til tider, vil tro det er slik på NTNU og andre steder også. Så jeg ser ikke helt hvordan man skal få tid til mer i tillegg til studiene.

Jeg har ingen erfaring med HiB, men de fleste sammenliknbare fagene er en god del hardere på NTNU enn ingeniørlinjene på HiST (matten, fysikken o.l)...

Jeg sliter ikke spesielt med å få tid til det meste ved siden av skolen (band, jobb, fylla osv.), til tross for at jeg stort sett alltid har noen ekstrafag (dette året blir det 3 semestere med ingeniørfag pakket inn på ett år)... Får ikke de beste karakterene, men jeg klarer meg da nokså greit. Det har nok mye med studiemetoder og prioritering å gjøre.

Tror ikke jeg skal prøve på det dessverre, mine arbeidsvaner er ikke så gode :P Uansett vil jeg ha et år der jeg kan gjøre noe gøy! Ikke bare rett videre på avansert matematikk og anvent fysikk.

Det er da en ærlig sak, det... Man må være disiplinert og systematisk om man ønsker å bli sivilingeniør. Man gjør vel nok i å kjenne sine begrensninger (i ditt tilfelle arbeidsmoral ? ;)).

Men jeg vil nå ikke påstå at matten eller fysikken er så veeeldig avansert, da. Ingeniører går ikke så veldig dypt inn i noen av delene. Det er det man har matematikere og fysikere til. Vi skal kunne nok til å kjenne og forstå de mest brukte metodene de forskjellige feltene krever.

Mitt første år på NTNU gikk jeg matematikk. Der snakker vi vanskelige saker :P

Endret av Orph
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste årsstudium i musikk er ganske pedagogisk rettet og kan som oftest inngå som et grunnfag i en lærerutdanning. Hvis du vil ha et avslappende moroår hvor du lærer musikk er nok folkehøyskole det beste alternativet.

Du må absolutt ikke undervurdere mulighetene ved å gå folkehøyskole. Her er det snakk om et helt år til å fokusere på akkurat det du ønsker. Man kan føle seg fri på en folkehøyskole og, bare man ikke velger å gå på en som ligger 10 mil fra nærmeste by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg gikk 3 år på Høgskolen i Vestfold og tok 90 studiepoeng i musikk. Dersom du tar et år kan du rekke mye gitarspill. Gitarlærer Stein Storsve lar studentens nivå bestemme. Vanskelige stykker, mye øving + Storsve som lærer så blir de fleste ganske gode gitarister dersom du velger høyeste nivå. Du kan komme til å bli så god at du skjønner hvor lite du egentlig kan, og da har du kommet langt! Dessuten lærer du å synge! Flinke sang og korlærere(Olav Næss) der. Og, du lærer å arrangere musikk (Pål Runsjø). Svært nyttig hvis du spillen sammen med noen, skriver musikk eller driver med opptak. Ellers arbeider man mye i grupper om å løse musikalske oppgaver (det er her det kan bli skikkelig gøy), du lærer fort å dra nytte av medmusikanters kunnskaper! Å kunne tablatur og noter gjør livet enklere for en gitarist! 2 stemte soloer kan du lage i en fei!

post-5604-0-15001600-1295002501_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med HiB, men de fleste sammenliknbare fagene er en god del hardere på NTNU enn ingeniørlinjene på HiST (matten, fysikken o.l)...

Jeg sliter ikke spesielt med å få tid til det meste ved siden av skolen (band, jobb, fylla osv.), til tross for at jeg stort sett alltid har noen ekstrafag (dette året blir det 3 semestere med ingeniørfag pakket inn på ett år)... Får ikke de beste karakterene, men jeg klarer meg da nokså greit. Det har nok mye med studiemetoder og prioritering å gjøre.

Det er da en ærlig sak, det... Man må være disiplinert og systematisk om man ønsker å bli sivilingeniør. Man gjør vel nok i å kjenne sine begrensninger (i ditt tilfelle arbeidsmoral ? ;)).

Men jeg vil nå ikke påstå at matten eller fysikken er så veeeldig avansert, da. Ingeniører går ikke så veldig dypt inn i noen av delene. Det er det man har matematikere og fysikere til. Vi skal kunne nok til å kjenne og forstå de mest brukte metodene de forskjellige feltene krever.

Mitt første år på NTNU gikk jeg matematikk. Der snakker vi vanskelige saker :P

Ja, min tankegang er som følgende. Et år på et musikkstudium, jeg trenger ikke å få A, i alt, men jeg blir mer vant til studietilværelsen og forhåpentligvis for jeg forbedret arbeidsvanene mine litt og blir bedre til å sitte å lese, arbeide med skole.

De fleste årsstudium i musikk er ganske pedagogisk rettet og kan som oftest inngå som et grunnfag i en lærerutdanning. Hvis du vil ha et avslappende moroår hvor du lærer musikk er nok folkehøyskole det beste alternativet.

Du må absolutt ikke undervurdere mulighetene ved å gå folkehøyskole. Her er det snakk om et helt år til å fokusere på akkurat det du ønsker. Man kan føle seg fri på en folkehøyskole og, bare man ikke velger å gå på en som ligger 10 mil fra nærmeste by.

Joda, fhs høres knall ut det. Men jeg skal ikke dit dessverre :P

Hei

Jeg gikk 3 år på Høgskolen i Vestfold og tok 90 studiepoeng i musikk. Dersom du tar et år kan du rekke mye gitarspill. Gitarlærer Stein Storsve lar studentens nivå bestemme. Vanskelige stykker, mye øving + Storsve som lærer så blir de fleste ganske gode gitarister dersom du velger høyeste nivå. Du kan komme til å bli så god at du skjønner hvor lite du egentlig kan, og da har du kommet langt! Dessuten lærer du å synge! Flinke sang og korlærere(Olav Næss) der. Og, du lærer å arrangere musikk (Pål Runsjø). Svært nyttig hvis du spillen sammen med noen, skriver musikk eller driver med opptak. Ellers arbeider man mye i grupper om å løse musikalske oppgaver (det er her det kan bli skikkelig gøy), du lærer fort å dra nytte av medmusikanters kunnskaper! Å kunne tablatur og noter gjør livet enklere for en gitarist! 2 stemte soloer kan du lage i en fei!

Takk for nyttig info! Har snakket litt med Olav Næss over epost og han har gitt meg et veldig fint syn på dette studiet. Kan jeg spørre, hvor hardt og arbeidskrevende var det egentlig? Og hvordan var fritiden i helgene? Ble man en litt sammensveisa gjeng, de som gikk på musikk? Eller dro du for det meste inn til byen på pub/bar/klubb lignende i helgene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, min tankegang er som følgende. Et år på et musikkstudium, jeg trenger ikke å få A, i alt, men jeg blir mer vant til studietilværelsen og forhåpentligvis for jeg forbedret arbeidsvanene mine litt og blir bedre til å sitte å lese, arbeide med skole.

Joda, fhs høres knall ut det. Men jeg skal ikke dit dessverre :P

Takk for nyttig info! Har snakket litt med Olav Næss over epost og han har gitt meg et veldig fint syn på dette studiet. Kan jeg spørre, hvor hardt og arbeidskrevende var det egentlig? Og hvordan var fritiden i helgene? Ble man en litt sammensveisa gjeng, de som gikk på musikk? Eller dro du for det meste inn til byen på pub/bar/klubb lignende i helgene?

Hei

De fleste av studentene på den gruppa jeg gikk var fra området, men de som bodde på hybel var mye sammen. De hadde fest på en hybel eller var på konsert/pub om helgene. Det er mange tilbud i området. Aldersforskjellen på studentene er ganske stor, og det er bra, du kan lære mye av det. De eldste har gjerne vært lærer en stund og er gode på organisering, pedagoske løsninger og som regel svingode på et eller annet instrument. Det var også gode muligheter for spilling på skolen om kvelden,eget bandrom med ferdig pa og alt du trenger. Vi hadde 4-5 band i klassen og flere singer/songwritr som samarbeidet. Eller rett og slett sitte på en celle og øve på eget stoff. (Eller skrive en ny låt som du vil presentere i plenum med kor og orkester + blåsere og strykere!) Låten leverer du inn som en del av komposisjon og arrangementpensumet. Hardt og krevende!! Pøh, det er bare gøy! I tillegg jeg hadde 50% lærerjobb ved siden av studiet. All musiseringen kan du gjøre på skolen, også gruppearbeidene. Veldig greit sånn. Jeg hadde gitar som hovedinstrument og endte opp med Bossa Nova og Django Reinhardt (du blir god på tempo, rytme og teknikk), dette velger du sammen med læreren. På skolen har de instrumenter og studio, og egne øvelsesceller.Så selve det musiserende pensumet kommer du greit i gjennom. De teoretiske prøvene er noe annet, der bør du lese til du er trygg. Gjerne sammen med andre. Forelesningene er veldig godt tilrettelagt. Jeg var på alle forelesningene i 3 år og behøvde derfor ikke lese mye,bare rett før prøvene, men allikevel klarte meg bra! Musikkhistorie kan faktisk være ganske interessant. Gode arbeidsvaner får du fort, oppgavene skal være ferdige til en gitt dato, ferdig med det! Gruppearbeidene skal fremføres musikalsk i plenum, gjerne som en liten konsert. Her får dere også datoer slik at organisering og gjennomføring går greit. Det gjelder å jobbe litt av gangen og ikke alt siste dagen!

Lykke til!

Najz gitar. Very najz!

post-5604-0-27522600-1295343794_thumb.jp

Endret av Lapsteljohnny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.