Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

95 Mexico Fender Stratocaster Olympic White


Carpal67

Anbefalte innlegg

Selgeren sier at mic'ene er urørte.

Egentlig bryr den meg ikke så mye om de er laget her eller der, eller om de koster ditt eller datt....det viktigste er om jeg liker lyden. Jeg er absolutt ingen Fender-mann, mest pga plasseringen av pup-swich og knotter, men jeg liker feks. godt lyden som han med Strat'en i Nrk's storbynatt får til.

Endret av Carpal67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han med stratten i Nrk's storbynatt har jo verdens tynneste, kjipeste lyd. Låter overhodet ikke strat i hvertfall.

Tja, smaken er som baken.....

Det jeg vil frem til er at jeg liker lyden i en Stratocaster best når bryteren står på nest nederste hakk.....ellers er Strat'en et litt uinteressant instrument for meg.

Jeg må legge til at jeg har svært lite erfaring med å spille på disse...ble igrunnen nokså avtent som fjortis da jeg lånte en flott Stratocaster av en "voksen" en hel sommer. Jeg fikk aldri vrengen jeg var ute etter.....den fant jeg i en LP litt senere(den i avataren min faktisk):)

Endret av Carpal67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mexico strat'er fra 90 tallet er helt ok gitarer. De er ikke egentlig kopier av hverken 50's, 60's eller 70's strat'er som sådan, men hva angår spesifikasjon ligner de jo mest på 60's modeller.

Halslommene er som det påpekes, ofte ikke en perfekt fit for halsen. Hva dette skyldes kan man jo diskutere, men i praksis betyr det lite så lenge halsen sitter fast. Det er forøvrig ikke variasjon i halsdimensjon som gjør dette, men variasjoner i kroppens halslomme.

Halsene er produsert i USA stort sett og er egentlig akkurat samme hals som satt på eldre USA std modeller. Medium tykk c-profil (gjerne tynnere enn de nyere std modellene) 9 1/2" radius gripebrett, tynne og middels lave vintage bånd (ikke medium jumbo som på de nyere). Er halsen rett (noe den som oftest er) og båndene ikke for slitte, er dette ofte veldig greie halser. Stemmeskruene er helt greie og av god kvalitet som på alle Fendere, men strengetre bør skiftes ut til en roller-type, eller en vintage type med en liten spacer under for å oppnå noenlunde grei strengevinkel over oversadelen. Ofte mangler denne spaceren/skiven/tønne fra fabrikk, eller fordi eieren har fjernet den) Oversadel er som oftest fint tilpasset og i et helt ok materiale - i motsetning til std modellene som ble solgt på 00 tallet (selv om Fender igjen har blitt bedre på akkurat dette de par siste årene) Hodet på halsen er forøvrig nærmere 60's spec en moderne std halser.

Tremolo er som på dagens Mex std strat'er - en helt grei vintage tremolo, men med en liten støpt tremoloblokk. Ellers helt grei kvalitet på materialer osv, men ikke noe sensasjonelt heller. Et godt råd er å skifte sadler og eventuelt tremblokk hvis du faktisk skal bruke tremolo.

Elektronikken er grei, med god kvalitet på bryter, pots osv, men pickupene er (selv om de er staggered) av typen med en flat keramisk magnet limt på baksiden av pickupen. Noen synes disse låter helt ok, men dette er en opplagt ting å oppgradere hvis du vil at den skal låte "klarere" og mer "vintage". Samme type pickups sitter forøvrig i dagens std modeller fra mexico.

Kroppen på disse og dagens std modeller er forøvrig ikke så kraftig avrundet og avfaset som på vintage strat'er. Dette er vel egentlig bare et resultat av rimeligere og mer maskinell tilvirkning på kortere tid, men altså noe du finner igjen på alle moderne Fender modeller omtrent. Kroppen er forøvrig av Or/Alder og er gjerne lette og fine, samt at de låter helt greit akustisk, selv om det selvsagt vil være mye variasjon på hvor gode de er. Lakk er std poly-lakk.

Alt i alt helt greie gitarer og 3k er en typisk brukt-pris for disse. Ikke noe kupp nødvendigvis, men ofte helt greie gitarer til prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han med stratten i Nrk's storbynatt har jo verdens tynneste, kjipeste lyd. Låter overhodet ikke strat i hvertfall.

Jo, det synes jeg da - låter 50's tele eller strat med liten lav-effekt rør-amp spør du meg. Jeg tenker da på introen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Svidd Gummi Strat'n låter beintøft ;) Så at en av gitaristene hadde en Engl retroamp, kanskje det var han? Uansett, en Strat med en bridge pu som har litt høy output låter svinbra på røramp som har noenlunde tidlig break up. For å si det sånn, når jeg plugger Tele'n min med Texas Specials i Bassman '59 amp'en og skrur opp til den knekker blir jeg nesten k..t :lol::blush::lol: Det låter bare så hinsides!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt i alt helt greie gitarer og 3k er en typisk brukt-pris for disse. Ikke noe kupp nødvendigvis, men ofte helt greie gitarer til prisen.

Takker så meget.

Slo i fra meg byttehandelen...tror aldri jeg kan bli fortrolig med en Strat uansett.

Den store bøygen for meg er at jeg liker å dempe strengene med hånden på bridgen, noe jeg synes er noe sjit på disse.....pup-switchen og volum-knotten står også helt feil og er bare i veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.