Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bytte kontakt på omformer?


Anbefalte innlegg

Lånte bort ampen min i jula. Det er en amerikansk importamp og har således omformer fra 110 til 220 volt. Omformeren tror jeg har britisk plugg slik at det er en overgang fra britisk til norsk plugg på den. Overgangen står naturligvis i et støpsel eller på en skjøtekabel ett eller annet sted, så jeg tenkte å klippe kontakten og sette på en norsk kontakt. Regner med at dette går bra, men tenkte jeg skulle høre med de litt mer elektrifiserte her. Dette går vel greit, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånte bort ampen min i jula. Det er en amerikansk importamp og har således omformer fra 110 til 220 volt. Omformeren tror jeg har britisk plugg slik at det er en overgang fra britisk til norsk plugg på den. Overgangen står naturligvis i et støpsel eller på en skjøtekabel ett eller annet sted, så jeg tenkte å klippe kontakten og sette på en norsk kontakt. Regner med at dette går bra, men tenkte jeg skulle høre med de litt mer elektrifiserte her. Dette går vel greit, eller?

Kjør på... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yepp!

Bare husk at den gul/grønne ledningen er jord, brun er + og blå er - :D

:P Mener du at jeg må grave ned den gul/grønne? Resten ble litt for matematisk for meg..... Tror jeg setter det bort til en som kan det.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yepp!

Bare husk at den gul/grønne ledningen er jord, brun er + og blå er - :D

Øhm, nå er det ikke likestrøm i det norsk strømnettet, så det er ingen permanent + og -. Faktisk er begge lederne like mye + og - men dette veksler kontinuerlig - derav vekselstrøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P Mener du at jeg må grave ned den gul/grønne? Resten ble litt for matematisk for meg..... Tror jeg setter det bort til en som kan det.... ;)

En norsk plugg har to pinner, hvor de to lederne som gir deg spenningen kobles til. I tillegg vil du sannsynligvis finne en jordleder, denne kobles til jord på pluggen. Dette er ikke veldig komplisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.