Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Drop2 akkorder


Faktor

Anbefalte innlegg

Slik som jeg har fortsått det så finnes det i utgangspunktet bare 4 forskjellige måter å stille opp en firklang på: grunnstilling, første, andre og tredje omvending.

Grunnstilling: 1 3 5 7

Første: 3 5 7 1

Andre: 5 7 1 3

Tredje: 7 1 3 5

Jeg leste om et annet konsept i går. Det ble kalt "Drop-2 voicing". Idéen var vissnok å ta den nest høyeste note og legge den ned en oktav, slik at den kom som den laveste noten. Er det ment for å kunne øke antall omvendinger?

Drop2 av grunnstilling:

5 1 3 7

3 5 1 7

Drop2 av første omvending:

7 3 5 1

5 7 3 1

Drop2 av andre:

1 5 7 3

7 1 5 3

Drop2 av tredje:

3 7 1 5

1 3 7 5

Istedet for bare 4, har en nå 12. Noen andre som har vært borti dette?

Jeg prøvde det ut med gitaren og fant ut at jeg hadde brukt endel av disse "voicing"'ene uten å tenke noe særlig over det.

Særlig 5 1 3 7 har jeg brukt mye for maj7 akkorder:

Her for Cmaj7 (første drop2 av grunnstilling)



E---7------ (7)

H---5------ (3)

G---5------ (1)

D---5------ (5)

A---x------

E---x------

E7 (første drop2 av tredje omvending)



E--7-- (5)

H--5-- (1)

G--7-- (7)

D--6-- (3)

A--x--

E--x--

Edit:

Litt usikker på hvor jeg skulle legge denne, Gitar eller Tips&tricks. Helst så skulle den vært lagt på Teoriforumet!, men siden det fortsatt ikke er kommet opp så la jeg det her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått det slik at drop 2 er for å "gi plass" til melodistemmen i akkord-melodi-spill, slik at denne fremtrer mer tydelig.

Hvis det er som du sier, så ville det være vanskelig å komme frem til en fast formel for Drop 2 voicinger. Melodistemmen kan jo ligge hvor som helst. Har ikke vært borti Drop 2 før. Hvis noen har noen linker eller sitater, så kan det være til stor hjelp.

Jeg er jo rocker, og holder meg egentlig langt unna firklanger. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått det slik at drop 2 er for å "gi plass" til melodistemmen i akkord-melodi-spill, slik at denne fremtrer mer tydelig.

Hvis det er som du sier, så ville det være vanskelig å komme frem til en fast formel for Drop 2 voicinger. Melodistemmen kan jo ligge hvor som helst.

Tvertimot. Når man skal arrangere for akkord-melodi-spill, så er melodien det eneste som er mer eller mindre fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente mer i retning av at melodien kan ligge hvor som helst i akkorden (i en melodi med gitte akkorder). Altså på hvilket trinn som helst. Og at det av den grunn er vanskelig å lage en "senke den nest høyeste tonen til bunns" regel for å gi plass til melodien.

Selvfølgelig kan man arrangere rundt melodien, og melodien vil være fast i forhold til seg selv, men da igjen ikke fast i forhold til akkordene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente mer i retning av at melodien kan ligge hvor som helst i akkorden (i en melodi med gitte akkorder). Altså på hvilket trinn som helst. Og at det av den grunn er vanskelig å lage en "senke den nest høyeste tonen til bunns" regel for å gi plass til melodien.  

Selvfølgelig kan man arrangere rundt melodien, og melodien vil være fast i forhold til seg selv, men da igjen ikke fast i forhold til akkordene.

Mulig jeg er treg, men jeg skjønner ikke helt hvorhen du vil, så jeg skal forsøke å forklare resonnementet fra bunnen av, slik jeg forstår det:

Melodien ligger på øverste trinn i akkorden. Hvilken akkordtone melodien er avgjør omvendingen. Dersom den aktuelle omvendingen, stablet i tett leie (altså ikke plass til andre akkordtoner imellom), skaper problemer i forhold til stemmeføring, eller føles for tett inntil meloditonen, slik at denne ikke får "luft" til å fremtre klar og tydelig, så har man et alternativ i å legge ned den nærmeste tonen fra meloditonen en oktav.

Ta eksemplet til F_85: Man har en meloditone som heter "H". Akkordskjemaet tilsier at denne anbefales å bakkes opp av en "Cmaj7"-akkord. Stabler man akkordtonene i Cmaj7 oppå denne H'en, så får man følgende akkordvoicing, ovenfra og ned: H G E C, eller:



-7

-8

-9

-10

-x

-x



Når man foretar en drop 2, så tar man altså og slipper G'en en oktav ned, med følgende akkord som resultat:



-7

-5

-5

-5

-x

-x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh nüdelig forklart :)

Det hele gjør en i stand til å få bedre og smidigere stemmeføring, pluss at det gir en flere muligheter.

Nå kan riktignok denne akkorden sees på som avledet fra G-Formen (fra CAGED), men forskjellen er kanskje i kontekst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh nüdelig forklart :)

Det hele gjør en i stand til å få bedre og smidigere stemmeføring, pluss at det gir en flere muligheter.

Nå kan riktignok denne akkorden sees på som avledet fra G-Formen (fra CAGED), men forskjellen er kanskje i kontekst?

Mulig, aner ikke hva CAGED er for no, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ut på å ta akkordene med løse strenger, og gjøre de om til barregrep basically.

Cdur



-0-

-1-

-0-

-2-

-3-

-x

flyttes to bånd opp og blir Ddur og slikt.

Finner sikkert noe om det på google. Men jeg har følelsen på at du kanskje allerede har oppdaget CAGED på egenhånd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vi ikke på bølgelengde her. Snakker litt forbi hverandre, tror jeg.

Jeg er med på hva D2 gjør med voicingen, altså hvordan man gjør om en akkord til D2 voicing, også de fordelene som er tilgjengelige.

Det jeg derimot ikke forstår er følgende.

- Er D2 noe som aldri står notert?

- Hva om melodistemmen i gitte eksempel med Cmaj7 var en C, E eller G?

- Er hele D2 basert på å alltid la melodistemmen ligge på topp?

- Hvis ja. Vil ikke det være det samme som å spille gitte akkord og legge til meloditonen på topp?

- Er det hele et forsøk på å legge teori til en fremgangsmåte som er relativt utbredt, men som et fåtall har gitt navn?

Jeg undrer, jeg er nysgjerrig, jeg spør. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe okey, men bra spørsmål. Kan svare litt hvordan jeg har sett på de.

- Er D2 noe som aldri står notert?

Slik som jeg har sett på det så er det i en solojazz setting hvor man har en melodilinje og akkordnavn (såkalte leadsheets). Utifra disse to tar man akkorden slik at melodinoten kommer som den øverste noten i akkorden. Dette er dermed ikke notert. Akkorden er oppgitt, men ikke hvordan den skal taes.

- Hva om melodistemmen i gitte eksempel med Cmaj7 var en C, E eller G?  

Det finnes i prinsippet en D2 voicing slik at en kan få hver av de fire notene som melodinote.

- Er hele D2 basert på å alltid la melodistemmen ligge på topp?  

Slik som jeg ser det, ja i all hovedsaklighet. Men om det også hjelper til å finne nye voicing'er i prosessen så kan en selvfølgelig bruke det til komp for å få smidigere stemmeføring.

- Hvis ja. Vil ikke det være det samme som å spille gitte akkord og legge til meloditonen på topp?  

Jo, men ofte så blir det trangt om plassen på en gitar, derav å "droppe" den nest høyeste for å gjøre akkorden lettere/mulig å ta. G H C E er vanskelig å ta på en gitar, hvis en da legger C'en ned en oktav, så blir den adskillig lettere å ta (sikkert den mest vanlige måten: xx3545x)

- Er det hele et forsøk på å legge teori til en fremgangsmåte som er relativt utbredt, men som et fåtall har gitt navn?  

Det var et veldig godt spørsmål, og jeg tror du har rett. For folk som har spilt en stund er mye av dette rimelig intuitivt. Man finner frem til akkordtonene og finner et dugelig grep, uten å tenke på om den eller den noten er der eller der. I forhold til gitar/piano er det derimot interessant, ettersom piano med letthet kan ta tettere akkorder.

Iforhold til noterte akkorder som en vil prøve å ta på gitar kan D2 også være en lur teknikk for å kunne gjøre akkorden enklere å ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, her var det meste besvart, så jeg illustrerer bare med et eksempel.

- Hva om melodistemmen i gitte eksempel med Cmaj7 var en C, E eller G?

Da er det samme prosess. Melodien på topp. Stable akkordtoner deretter. F.eks. slik, når vi tar utgangspunkt i E:

 

-0

-1

-4

-5

-x

-x

Så fjerner vi den nest øverste:



-x

-5

-4

-5

-3

-x

Voilà, der er drop2-voicingen vår, og endatil en voicing mange kjenner fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.