Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe RG?


Kossoff

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

Jeg er for tiden veldig tent på å kjøpe en Ibanez RG 550, eller annen modell. Men (!) det jeg rett og slett er redd for et at halsen er for tynn. Jeg er vandt til å spille på tykke gitarhalser, jeg liker det best og føler meg mest komfortabel med det. Jeg har en EBMM Axis SS, halsen på denne kan bli for tynn til tider. Funker fett til riffing ol, men på leadspilling og den slags, må jeg ha tykk hals. Det jeg lurer på er om RG'en rett og slett blir en "ut og inn" gitar, eller om jeg kan klare å venne meg til det.

Det sagt, så frister designet og lyden i RG'en veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel egentlig samme problemet som deg. Jeg liker tykke halser alt for godt, men ha også lyst på en Ibanez RG av noe slag.

Nå har jeg lagt det litt litt på hylla fordi jeg vet at tynne halser absolutt ikke er noe for meg.

Jeg hadde jo en ESP M-II Deluxe jeg bytta bort med død på forumet for en stund tilbake. Det var rett og slett fordi jeg synes pickupene hadde for høy output for min smak, og halsen var for tynn og flat for min del. Jeg pleier også å lettere få vondt i armen og hånda av å spille tynne halser fordi det virker som jeg anstrenger meg for mye.

Jeg hadde ESPen i omtrent et år, men den ble ikke spilt på så mye som jeg skulle ønske at den ble, fordi det var (og er) en flott gitar.

Men jeg tror nok jeg skal skaffe meg en RG en gang, akkurat fordi jeg også elsker utseendet og lyden i dem. Men det er nok en vanesak det med halsen, jeg er bare redd for at jeg enten blir for vant med den så jeg ikke liker de gitarene jeg spiller på nå, eller at jeg ikke klarer bli vant med den.

Vet ikke om dette var til noe som helst hjelp, men det er i hvert fall mine meninger om et "problem" det ser ut som vi deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir fort vant til det. Blir litt på siden med tanke på at en 7-strenger har en del bredere hals enn en 6-strenger, men etter en måneds tid med en Ibanez RG7 så har jeg ingen problemer med den tynne Wizard-halsen lenger, ei heller har jeg noen problemer med å gå over til de andre gitarene jeg har (V-hals og Nocaster-hals).

Planlegger å få RG-548en ferdig før januar er omme. Skal komme tilbake med flere synspunkter etter at den har fått kjørt seg litt.

Ellers syns jeg forskjellige typer halser innbyr til forskjellig type musikk og spillestil (som igjen reflekterer litt av gitaren halsen er en del av).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RG'er har i alle fall de tynneste og flateste halsene jeg har prøvd. Hvis du er bekymret for at dette kan bli et problem basert på erfaringer med en EB gitar, tror jeg du gjør rett i å bekymre deg. Men hvordan dette vil fungere i praksis er det jo ingen som kan svare deg på selvsagt.

Jeg har noen strat'er med rimelig tynn hals, men disse har jeg formet selv. De ligger et sted mellom C og D form og de har avrundete gripebrett-kanter som avhjelper følelsen av at du kvester fingrene når du bretter tommelen over E/A strengen. RG halsene føles ubehagelige for meg med min noe aparte og slaskete spillestil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Det sagt, så frister designet og lyden i RG'en veldig.

Men da må du jo bare teste, mann! :D

Nå er ikke jeg noen erfaren gitarist, men jeg fant det fullstendig smertefritt å ta ibruk RG'er etter å ha begynt med LP/SG 50's halser. Jeg har hender med ganske god "rekkevidde" og velger å venne dem til flere typer halser slik at jeg holder gitarvalgene åpne på det punktet. Faktisk så tror jeg jeg foretrekker RG'er nå - spillefølelse, lyd, utseende og kvalitet sitter som et skudd.

DJ

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.