Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

TC Electronic RH450


Knewt

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har den siste uka forelsket meg ganske kraftig i denne forsterkeren. Det er, for de som ikke vet det, en transistorforsterker som veier 4,5 kilo. TC omtaler den selv som Bass amp 2.0. Den er forholdsvis "smart" om en kan kalle den det. Den har 3 minneplasser, så man kan lagre 3 lyder. Den har innebygd tuner, SpectaComp (som er en smart compressor), TubeTone (rørsimulering som høres bra ut, tro det eller ei), innebygd DI, RCA inn, headphones out og mange andre features.

Men så lurer jeg på da, har jeg sett meg blind på videoer på YouTube? Noen som har prøvd den og kan bekrefte at den er bra? Også på andre kabinetter enn TC sine. Også kanskje det viktigste; de fleste på YouTube jeg har sett med forsterkeren sitter og spiller slapbass eller "solobass" som jeg kaller det (6 strenger eller mer som spiller solo over et komp). Funker den til f.eks. downtune metal som jeg spiller? (EDIT): Ser ut til at den gjør den. Tue Madsen (producer for mange store metalband) mener i alle fall at den håndterer lave frekvenser veldig bra.

Jeg syns i alle fall den høres bra ut, ser praktisk ut og virker generelt som en god forsterker.

Endret av Knewt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har brukt en TC rig i 18 måneder nå, og er storfornøyd. Forsterkern er solid, enkel å bruke og har en herlig lyd. Jeg har 2stk 210 kabinetter, 2 stk 112 kabinetter og ett 212, som brukes i forskjellige konfigurasjoner. Spiller med 2 band i 2 forskjellige øvingslokaler, derav antal kabinett.

I det ene bandet (Escapetor, Spotify) bruker jeg en Sansamp RBI for å få rette distortion. I det andre bandet bruker jeg en EBS MetalDrive for tung distortion. Har også brukt en EBS Valve Drive for overdrive. TubeDrive innebygget i TC'en er mer enn nok for å reprodusere SVT rør overdrive.

DI'en er helt topp og pålitelig. Har brukt ampen til å kjøre forskjellige Ampeg kabinetter på forskjelige scener, bla 810. Funker perfekt. Har også brukt TC ampen som preamp og kjørt den i FX return på amper på scener, bla Marshal rigg. Veldig flexibel og enkel å ha med å gjøre., da den kan brukes som full amp, som DI boks eller som preamp med kompressor, uten å måtte ha med forskjellig utstyr for forskjellige situasjoner. Veska funker meget bra.

jeg spiller blackmetal og trash/heavymetal, stemt ned i C. Ikke noe som helst problem, og MENGDER med lyd. I øvingslokale og på s scener (klubb/pub med Max 150 personer) foretrekker jeg å bruke 1 stk 112 og en 210 vertikalt på toppen. ,funker også bra med 212 og 210 vertikalt, men 112+210 gir en bedre lyd.. Disse kabinettene tjener mye på en Gramma dempeplate på en kjip scene med tregulv... På større scene er 212 med 2 stk 210 helt suxveren, og overlegen samtllige 810 og 2x410 kombinasjoner jeg har prøvd . . . . .

Du burde finne ett anlegg å prøve det ut? Lykke til. :-)

Mvh Henning, Stavanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt omtaler om dette anlegget, men hva er forskjellen lydmessig på de forskjellige kabinettene (112, 212 og 210)? Du sier at 112 + 210 låter bedre enn 212 + 210, hvorfor det? Står heller ikke noe om impedanse på hjemmesidene dems, er det 450W i 8ohm? Er kabinettene på 8ohm? Hvor mange kabinett kan man koble til?

Er absolutt interessant med de nye typene bassforsterkere som er mikroskopiske i forhold til gamle gode riggene på 100-200kg.

Problemet er ofte at det funker fint med en liten rigg til en bluestrio eller liknende, men i et tyngre band med flere halv/fullstack mesa/marshall/engl 100W++ røramper og trommiser fra helv*** så funker ikke et bassanlegg på størrelse med en middels combo... :wacko: Da er det 2x410, 810, 2x15 kabinetter og amper med mengder av guffe som gjelder for å flytte nok luft :)

Hadde vært superdeilig å slippe å komme fra spillejobb med muskelkramper, skiveutglidninger og ennå dårligere holdning enn dagen før...så det spørs om ikke jeg hadde tatt noen runder med meg selv og byttet ut endel utstyr hvis jeg hadde finni noe àla TC riggen som hadde funket fint til mine behov :)

Kanskje en TC rigg med 2-3 stk 212 eller 3-4 stk 210 (eller en kombinasjon av disse) hadde fungert fint til mitt bruk...hmm, fikk meg til å tenke litt nå :)

Edit: typo

Endret av basstom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sett er jeg enormt skeptisk til simuleringer og elektroniske vidundere.

For å holde det enkelt kjører jeg en Genz Benz Shuttle 6.0 gjennom en 2x10 (som skal få en 4x10 partner), med en EBS Multi drive og EBS Compressor. 600 watt i 4 ohm, veier noe rundt 2kg og låter knall. Vet ikke om det hjalp noe særlig, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H. ar lest litt omtaler om dette anlegget, men hva er forskjellen lydmessig på de forskjellige kabinettene (112, 212 og 210)? Du sier at 112 + 210 låter bedre enn 212 + 210, hvorfor det? Står heller ikke noe om impedanse på hjemmesidene dems, er det 450W i 8ohm? Er kabinettene på 8ohm? Hvor mange kabinett kan man koble til?

Er absolutt interessant med de nye typene bassforsterkere som er mikroskopiske i forhold til gamle gode riggene på 100-200kg.

Problemet er ofte at det funker fint med en liten rigg til en bluestrio eller liknende, men i et tyngre band med flere halv/fullstack mesa/marshall/engl 100W++ røramper og trommiser fra helv*** så funker ikke et bassanlegg på størrelse med en middels combo... :wacko: Da er det 2x410, 810, 2x15 kabinetter og amper med mengder av guffe som gjelder for å flytte nok luft :)

Hadde vært superdeilig å slippe å komme fra spillejobb med muskelkramper, skiveutglidninger og ennå dårligere holdning enn dagen før...så det spørs om ikke jeg hadde tatt noen runder med meg selv og byttet ut endel utstyr hvis jeg hadde finni noe àla TC riggen som hadde funket fint til mine behov :)

Kanskje en TC rigg med 2-3 stk 212 eller 3-4 stk 210 (eller en kombinasjon av disse) hadde fungert fint til mitt bruk...hmm, fikk meg til å tenke litt nå :)

Edit: typo

Forskjellen på 112 og 212 er att 212 er noe brumlende. 212 overdøver en 210, subjektive observasjoner. En enkel 210 matcher en enkel 112 meget godt til midt bruk. MEN til større scene, festivalscene utendørs eller type Folken (Stavanger), Byscenen i Haugesund etc. er 212 kanon med 2 stk 210. Denne kombinasjonen gir samme guff som en klassisk SVT amp og 810, men med en lyd som er lettere å kontrollere.

Kabinettene er 8 ohm, og ampen er godkjent for 4 ohm belastning, altså 2 stk 8 ohm. MEN dette gjelder ikke for TCs egne kabinett, som TC gæranterer 3kabinetter, altså ned mot 2ohm. Dette kan jeg bekrefte som har drøssevis med spilletimer bak meg med 2x210+212 . Meget god trøkk og aldri noen problemer. Jeg har også sjangset en gang og kjørt 2stk Ampeg HLF på 4 ohm hver, uten problem... Ampen har en termo-styrt overbelastningskrets som kan beskytte mot overbelastning, ved feks for lav motstand i kabinettene. Jeg har aldr trippet denne beskyttelsen.

Jeg deler og forstår skepsis mot digitalisert emulering av rør og ekte basslyd. Men dette er for min egen del ett kompromiss mellom ultimat lyd av ekte, gammelt, godt, tungt, dyrt og skjørt utstyr mot nytt, flexibelt, lett og portabelt utstyr. Tror ikke att denne typen utstyr passer for alle, men det passer for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy å høre at du også har gode erfaringer med denne ampen. Planene mine er å jobbe til sommeren og kjøpe på slutten, kanskje kombinere med en utenlandstur/roadtrip til Tyskland. Får den jo et par tusen billigere der. Da venter jeg med TC-kabinetter og kommer til å bruke på et jeg allerede har stående og bruker nå.

Jeg ser for meg at denne blir mye lettere for min egen del. Racket jeg har nå veier vel rundt en 30 kilo(+). Hehe. Men jeg får se. Må finne noen som har en rigg og teste ut litt.

Jansenh: Hvis du har lydkort og mulighet for en innspilling så må du gjerne lage en liten video ;) Har vel funnet 1 eller 2 videoer av folk som bruker riggen som IKKE spiller jazz og/eller slap-style. Hehe. Jeg er interessert i å høre den som metal-amp.

EDIT: En ting til: Jeg ser videoer der "Uffe Hansen" skryter av "rehearsel input (AUX) and headphone output". Funker rehearsel inputen uten headset, altså ut i kabinett? Tenker det hadde vært kjekt med klikk e.l.

Endret av Knewt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.