Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Råd om valg av gitar


Jokkevi

Anbefalte innlegg

Hei!

Har spilt gitar siden jeg var 9 år (blir nå 17) og eier en Gibson les paul studio. Jeg ser på meg selv som en allsidig gitarist, som f eks komper, lead-guitarist, i tilleg til at jeg spiller en del klassisk. Spilt i en del band f eks punk, funk, rock, blues og jazz. Tingen er at jeg er litt usikker på hvilken elektrisk gitar jeg vil bruke fremover. Skal jeg holde meg til gibson, eller er det noen gitarer som kan være bedre for meg. Sjønner at det kan være vanskelig for dere å bedømme ut i fra så liten info. Vet også at mange vil si at jeg bare må gå i butikken å føle på hva som er rett. Men jeg har ikke helt funnet ut min "stil" enda, og bør jeg da vente med å investere i en ganske dyr gitar?

Det jeg også tenker en del på er hals og pick-ups.

Vet at tankegangen rundt hva gitarer som er best er en personlig sak, men kanskje dere har noen anbefalinger?

Takk :)

Endret av Jokkevi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når det gjelder gitarer, så kan man kanskje når det gjelder konstruksjon dele det inn i to hovedretninger. Begge er nok "like bra", så da blir det opp til personlige preferanser. La meg straks si noe om at dett er veldig grovt inndelt med vilje, slik at tråden ikke blir "flamewar" fra og med neste post.

Gitartype en: Limt hals, vinkel mellom hals og kropp. litt kortere skalalengde

Gitartype to: Skrudd hals, ingen vinkel mellom hals og kropp, litt større skalalengde

For meg er det med den vinkelen og skalalengden den viktigste forskjellen. For meg passer det best med ingen vinkel. Det er kun det jeg liker best, og ikke noe som er "bedre" enn den andre.

Har du lest den store gitarguiden? Hvis ikke, er det nyttig lesing. Link nummer tre i signaturen min.

Har du råd, og tid, så skaff deg en gitar av type to, og spill litt på begge "sortene". Så kan du bestemme deg. Forslag- Stratocaster- type gitar, Telecaster-type gitar, eller Ibanez S- eller RG- type gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibson LP, PRS ol gitarer har ihvertfall jeg sansen for.. Og ikke minst er de så allsidige at du kan spille så og si alt..

Så går det også an å variere litt med diverse pickups istedenfor å bytte ut en hel gitar pga stilen.

Finnes masse allsidige gitarer der ute.

Jeg syns bare du skal prøve litt gitarer og gå etter smak, budsjett, din nåværende musikkstil og ikke minst magefølelse. KJøper du brukt, så skal det ofte gå an å selge gitarer til ca samme pris, uten å miste for mye penger, hvis du finner ut at det ikke er noe for det.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Kanskje et litt teit spørsmål, men er det slik at f eks telecasteren er lagd til å spille blues (og de lignende sjangrene), og da blir den ikke like brukervennlig på andre områder, eller låter like bra på andre områder? Eller funker den til det meste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem tanken om at en gitar er laget for å spille en "stil".

Særlig gjelder det hvis du bedømmer gitarer ut fra utseende. Det er klart at du ikke kan gjøre divebombs på en gitar uten en whammy, men ellers er det lureste å finne noe som du liker først. Det med vinkel og skala er i mitt hode det viktiste. Ut over det, finnes det så mange "hybrider" i alle retninger og stilarter at det ikke er noe problem å finne en gitar du trives med.

Det er ikke noen som kommer og arresterer deg hvis du spiller ekstrem metal på en telecaster, eller dansebandswing på en Kerry King signature.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem tanken om at en gitar er laget for å spille en "stil".

Særlig gjelder det hvis du bedømmer gitarer ut fra utseende. Det er klart at du ikke kan gjøre divebombs på en gitar uten en whammy, men ellers er det lureste å finne noe som du liker først. Det med vinkel og skala er i mitt hode det viktiste. Ut over det, finnes det så mange "hybrider" i alle retninger og stilarter at det ikke er noe problem å finne en gitar du trives med.

Det er ikke noen som kommer og arresterer deg hvis du spiller ekstrem metal på en telecaster, eller dansebandswing på en Kerry King signature.

Takk for tips! Dette "tekniske" er ikke akkurat min sterkeste side, så det er kjekt å høre fra noen med litt peiling ;)

Bare av nyskjerrighet, hva gitar(er) bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Kanskje et litt teit spørsmål, men er det slik at f eks telecasteren er lagd til å spille blues (og de lignende sjangrene), og da blir den ikke like brukervennlig på andre områder, eller låter like bra på andre områder? Eller funker den til det meste?

Har en Telecaster også jeg ;)

Det kommer ikke an på bare gitaren, men det beror også veldig mye på pickupene som står i den. Har du pickups med lav output gjør ikke gitaren seg noe særlig til heavy, men har du pickups med høy output fungerer den til det også. Glem heller ikke ampen. Den teller minst like mye.

Jeg nevnte ES335 pga de varierte stilartene du nevnte, og da spesielt jazz. ES335, som jeg har og har en del erfaring med, fungerer utmerket til blues, jazz, rock, rockabilly, hard rock, heavy....you name it! I så måte er den kanskje den gitaren jeg har som fungerer best om en spiller mange forskjellige stilarter. Telecasteren blir litt "rett fram rock'n'roll" i forhold, men er uansett veldig anvendelig den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stratocaster type gitar med humbucker i bridge, er det mest allsidige jeg kan tenke på!

Her er det mye å velge i:

Tyler

Suhr

Tom Anderson

Fender

"Partsocaster" (stratocaster satt sammen av deler fra forskjellige produsenter).

osv.

Ang. ES-335 vil jeg påstå at den ikke egner seg til tyngre sjangre da gitaren feeder så lett. Ellers er det en fantastisk gitar jeg gjerne skulle hatt selv.

Endret av Kossoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Dette "tekniske" er ikke akkurat min sterkeste side, så det er kjekt å høre fra noen med litt peiling ;)

Bare av nyskjerrighet, hva gitar(er) bruker du?

Jeg er en raring. Jeg liker gitarer, ikke flink, spiller egentlig bass, og har vel omtrent rundt 40 gitarer. så hva jeg liker spiller liten rolle, men jeg foretrekker gitarer uten vinkel, og med 25 tommer og noe skalalengde. Det er på ingen måte noen fasit i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil foreslå det opplagte - som andre sier, prøv en stratocaster. Grunnet skalalengden og singelcoil pickups får du en ganske annen og særegen lyd ut av denne gitaren, en lyd jeg og mange andre har veldig sansen for. Om det eksisterer noe slikt som en universal gitar vil jeg påstå at en god stratocaster er nettopp det.

Et bra sted å starte er å prøve en Fender American Standard Stratocaster. Det er en god gitar og en modell de fleste vil kunne like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingen er at jeg er litt usikker på hvilken elektrisk gitar jeg vil bruke fremover. Skal jeg holde meg til gibson, eller er det noen gitarer som kan være bedre for meg. Sjønner at det kan være vanskelig for dere å bedømme ut i fra så liten info. Vet også at mange vil si at jeg bare må gå i butikken å føle på hva som er rett. Men jeg har ikke helt funnet ut min "stil" enda, og bør jeg da vente med å investere i en ganske dyr gitar?

Nå er det jo allerede skrevet en del fornuftige ting i denne tråden. Har bare lyst til å legge til at Telecaster er verdens antagelig mest brukte gitar, og det finnes det grunner for. For min del skyldes det ergonomien, den bare passer på kroppen min liksom. Men det er jo andre betraktninger også, og om du trenger tremolo, så se på Strat.

Men det jeg egentlig ville nevne da, var at dersom du er så usikker, så ikke putt en masse penger inn i et dyrt eksemplar av det du ønsker å prøve. Kjøp deg en brukt Tele eller Strat i et rimelig prisleie, så du ikke taper så mye når du evt skal selge igjen. Det er nemlig fort gjort, både å finne ut at dette ikke var det du lette etter, og også å tape mye penger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode råd her, men jeg vil bare legge til at du bør prøve så mye forskjellig som du kommer over. Som Castorfiber sa; alt kan brukes til alt, selv om noe er mer vanlig enn annet. Og telecaster er en mye brukt gitar til jazz, forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.