Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til Keyboard/synth?


robert92

Anbefalte innlegg

Sitter igjen med en tusenlapp i budsjettet fra i fjor, så tenkte jeg skulle realisere en drøm om å lære meg å spille piano/keyboard

Så lurte på om noen hadde et forslag til et nytt/brukt keyboard som kan kobles til pcen (via midi eller usb) som holder seg under 1000kr?

Hadde håpet på å kunne spille inn noen egne låter osv, så bør jo ha vanlig pianofunksjon, + gjerne noen synth lyder til å fylle inn med.

På forhånd takk!

PS: JO LAVERE PRIS, JO BEDRE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke lenger så oppdatert på den slags hardware keyboards men tatt i betraktning av prisklassen du etterlyser ville jeg gått for et rent midi keyboard og brukt soft synths og soft samplere for piano etc. Noe slikt burde være midt i blinken da det har usb og 88 semiveide tangenter. Det meste under tusenlappen har 49 tangenter sammenliknbare med de verste leketøyssynthene fra 80tallet. Fks har jeg et eksemplar av den originale Nord Lead synthen og enn så kul synth-motor og programmeringsgrensesnitt den har er tangentene rett og slett redselsfulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg et M-audio keystation 49e. Det har jeg brukt i årevis og er veldig fornøyd. Ingen lyder er "innebygd" men du bruker software pluggins til lyder. Kan kobles til pc via usb eller midi interface. 88 tangenter blir litt voldsomt til mitt bruk. Det er mest for de som er vant til å spille på piano. Det tar stor plass. Etter min mening er det da bedre å ha en mindre f.eks 22 tangenter ved siden av til akkorder mens du spiller melodi på 49 tangenter. Da kan du bruke ulike pluggins på forskjellige synthene. Syns ikke spillbarheten til M-audioen står veldig tilbake for en Korg synth jeg har som koster vesentlig mer.

Godt nyttår

Endret av Aleine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en spesiell mengde man bør holde seg over?

Vet veeeldig lite om piano så når ejg skal kjøpe så vil jeg helst være sikker på hva jeg kjøper

Nja, kommer helt ann på. Skal man spille piano kan 49 tangenter fort føles litt trangt. Har 61 tangenter på master keyboardet mitt, og selv da hender det jeg plutselig mangler en oktav i bassen når jeg legger på pads ol. Nå spiller jeg ikke så veldig mye på keyboard så å oppgradere til 88 tangenter står ikke så veldig høyt på listen, men hvis jeg skulle gått til anskaffelse av nytt master keyboard hadde jeg helt klart gått for 88 veide tangenter da dette vil minne mest om å spille på et ordentlig piano (de fleste keyboards har ikke veide tangenter). Det er imidlertid ikke nødvendig å ha 88 veide tangenter for å lære seg å spille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg et M-audio keystation 49e. Det har jeg brukt i årevis og er veldig fornøyd. Ingen lyder er "innebygd" men du bruker software pluggins til lyder. Kan kobles til pc via usb eller midi interface. 88 tangenter blir litt voldsomt til mitt bruk. Det er mest for de som er vant til å spille på piano. Det tar stor plass. Etter min mening er det da bedre å ha en mindre f.eks 22 tangenter ved siden av til akkorder mens du spiller melodi på 49 tangenter. Da kan du bruke ulike pluggins på forskjellige synthene. Syns ikke spillbarheten til M-audioen står veldig tilbake for en Korg synth jeg har som koster vesentlig mer.

Godt nyttår

Skal ikke bli mester på piano og har sett på det du nevner, tror det kan passe til det jeg skal spille!

takk for tips ogerfaring!

Nja, kommer helt ann på. Skal man spille piano kan 49 tangenter fort føles litt trangt. Har 61 tangenter på master keyboardet mitt, og selv da hender det jeg plutselig mangler en oktav i bassen når jeg legger på pads ol. Nå spiller jeg ikke så veldig mye på keyboard så å oppgradere til 88 tangenter står ikke så veldig høyt på listen, men hvis jeg skulle gått til anskaffelse av nytt master keyboard hadde jeg helt klart gått for 88 veide tangenter da dette vil minne mest om å spille på et ordentlig piano (de fleste keyboards har ikke veide tangenter). Det er imidlertid ikke nødvendig å ha 88 veide tangenter for å lære seg å spille.

Skjønner, men til å begynne med, så skal jeg bare spille enkle melodier og bare fylle inn litt på sanger jeg har spilt inn på gitar

Så tror kanskje 49 holder til å starte med:)

Blir nok noen år før jeg evt oppgraderer til større sakker x)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.