Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

skal kjøpe Gibson. Les Paul eller SG?


Mister

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe meg en Gibson gitar. Problemet er bare at jeg ikke vet vilken jeg skal velge av en Les Paul studio og en SG standard. På èn måte har jeg mest lyst på en Les Paul, men jeg har alltid vært forelsket i SG'en...

Har aldri prøvd en SG, så jeg vet ikke hvordan den er å spille på i forhold til Les Paul'en.

Begge gitarene er nye og koster ca. ti tusen.

Er det noen som har prøvd begge gitarene som har en formening om hvilken som er best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg ville spart opp liitt mer penger og kjøpt en brukt Les Paul Classic eller Standard.. Men det er muligens ikke helt nødvendig. Du kan finne en brukt Standard/Classic til +/- 10k. De er uansett lettere å selge igjen, og kjøper du en brukt taper du ingenting hvis du selger den igjen, da du mest sannsynlig kan få solgt den for samme pris som du betalte for den.

For å svare litt mer på spørsmålet ditt: SG har bedre tilgang til høyere bånd, men er veldig neckheavy. Det trekker den en del ned for min del. Men prøv litt ymse Gibson i butikk og finn ut hva du liker best :)

Endret av Metalbrain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av oss vet hvilken gitar som er best for deg, dessverre. Det beste er å prøve sg'er og Les Pauler i en butikk for å se hvilken du liker. Hvis du skal ha Les Paul bør du gå for en litt dyrere modell som Standard eller Traditional. Hvis du kjøper de brukt, betaler du ca. det samme som en ny Studio, men du får mye mer gitar for pengene. Husk at det er mange som kjøper dyre gitarer men "aldri" bruker dem, så det er ikke dumt å kjøpe brukt, i mange tilfeller. Bare husk å enten se mange bilder, eller se/prøve gitaren før du kjøper den, for å ikke kjøpe katta i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder SG kontra LP, er det vel ikke den helt store forskjellen spillemessig. Halsene varierer jo en del innenfor både LP og SG, så det kommer an på de forskjellige modellene innenfor begge gitarene. Ellers er jo SG'ene ganske mye lettere enn LP pga. mindre treverk i kroppen. Dette vil også, generelt, føre til at LP stort sett låter litt mørkere enn en SG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler for å korrigere meg selv litt her. Ja, SG og LP føles og oppleves som ganske forskjellige i og med at det er så stor forskjell på kroppene på dem. De "synger" også forskjellig uplugget i og med stor forskjell på hvor mye trevirke det er i kroppene og utforming. Halsene på dem kan likevel være så godt som identiske med tanke på profil og tjukkelse. Elektronikk og annen hardware blir og har blitt brukt om hverandre på SG og LP, så det er veldig mange likheter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss SG'en er veldig neckheavy, som metalbrain sier, så blir den kanskje litt travel å spille på? Har hørt at lyden er litt "røffere" en Les Paul. Men jeg bør nok prøve å få testet en før jeg bestemmer meg ja...

Ikke fokuser på slike detaljer - hvis SG'er virkelig var så neckheavy, og LP'er var så baktunge og ubalanserte folk vil ha det til, ville neppe noen brukt gitarene :D

Angående lyd, så avhenger det veldig av pickups i gitaren. Generelt låter kanskje SG litt mer "bright" men det varierer mye fra modell til modell hvordan både SG og LP låter. Jeg prøvde f.eks en Custom Shop SG - den låt som en LP, den var ekstremt godt balansert og overraskende lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.