Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

GIbson Les Paul Standard 1959 Reissue/VOS


Borge

Anbefalte innlegg

Hei

Vurderer på sikt, mot sommeren - å gå til innkjøp av en 1959 Reissue.

Slik jeg har forstått det så finnes disse i VOS og Gloss design (hvorav den siste fremstår som flett ny, og VOS fremstår som pent brukt) og er ellers identiske.

Siden vi bor i Norge, der utvalget i butikkene stort sett er noe snevert, så lurer jeg på om det er noen her på forumet som vet om en gitarbutikk som faktisk har et par av disse på lager, gjerne i både VOS og Gloss, og ikke minst - i forskjellig finish (Washed Cherry Burst og Iced Tea Burst... Faded Tobacco Burst ligner for mye på min nåværende LP). Dette er finishene som Gibson har listet på sin side at 1959 Reissue finnes med, dog har jeg lest at det finnes Lemonburst, Lemondrop, Honeyburst og diverse også?

Er det et bedre alternativ å kjøpe disse gitarene i utlandet? I England f.eks? Der det sikkert finnes betydelig større butikker som kanskje har en del av disse på lager, slik at man kan finne den "perfekte" siden dette sikkert ikke er typisk hyllevare i Norge.

Endret av Borge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er nok bedre utvalg i London enn her i norge men prisen er nok det samme, i så fall ta en tur til denmark street gitarbutikkenes hovedgate

Jepp, grunnen til at jeg nevnte London var at jeg har noen venner der jeg tenkte jeg kanskje skulle besøke til sommern... Og ta med en gitar som håndbagasje på flyet hjem... Får vel trekt fra momsen når man handler i utlandet og tar med varen ut av landet slik jeg har forstått det? Og tolla på Gardermoen sjekker vel neppe om gitaren som er håndbagasje er ny, og uansett så blir det problematisk å bevise at den er ny/brukt eller noe sånt. Sånn sett går det vel an å spare noe på det?

Det er uansett en god stund til... 4-6 måneder minst. Men når jeg vurderer å handle en så dyr gitar så vil jeg ha den perfekte, og ikke den eneste som gitarbutikken på hjørnet har på lager. Derfor kunne jeg brukt en dag til å teste gitarer på forskjellige butikker mens jeg var i London tenkte jeg, og ta med den jeg likte best og evt. fikk best deal på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

R9 er en så dyr gitar (45.000?) at jeg tipper det ikke er noen her til lands som har flere eksemplar i butikken. Vet Tre45 har en.

Jepp, det som er problemet :/

Tok et kjapt søk på Andertons (musikkbutikk rett utenfor London som er godt kjent for å ha gode reviews osv): Gibson Historic 1959 Les Paul Reissue VOS Iced Tea Nickel Hardware: http://www.andertons.co.uk/electric-guitars/pid12780/cid556/gibson-historic-1959-les-paul-reissue-vos-iced-tea-nickel-hardware.asp

£3699 (33560,- NOK) Så det er nå uansett noe å spare på det (godt mulig det finnes butikker som er rimeligere også), og dette er uten engelsk moms trekt fra... VOS ser jo brukte ut, så tolla på Gardermoen blir jo uproblematisk sånn sett :)

Endret av Borge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok litt enig med Kossoff når deg gjelder Denmark street. Men hadde på følelsen at hvis jeg omtrent ikke strødde gulvet med tipundssedler der jeg gikk, og hadde frakk foret med tusenlapper, så var det ikke så farlig. Ble stort sett oversett i min litt slitte oilskinjakke, og de fleste instrumentene er ikke engang priset. Mye morsomt å se på til sammen, men det var masse gitarer til en tre- fire tusen kroner som var priset med "Price? Please ask".. Det blir litt for dumt. Skjønner godt at en gitar som er nevnt her kan være priset slik, men ikke vanlige mex- fendere, omtrent som det er videre eksklusivt.

Ta deg gjerne en tur, men det er ikke der "vanlige" engelske musikere handler. Det finnes flere bra store musikkhandlere en halvtimes Tube- tur ut fra sentrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok litt enig med Kossoff når deg gjelder Denmark street. Men hadde på følelsen at hvis jeg omtrent ikke strødde gulvet med tipundssedler der jeg gikk, og hadde frakk foret med tusenlapper, så var det ikke så farlig. Ble stort sett oversett i min litt slitte oilskinjakke, og de fleste instrumentene er ikke engang priset. Mye morsomt å se på til sammen, men det var masse gitarer til en tre- fire tusen kroner som var priset med "Price? Please ask".. Det blir litt for dumt. Skjønner godt at en gitar som er nevnt her kan være priset slik, men ikke vanlige mex- fendere, omtrent som det er videre eksklusivt.

Ta deg gjerne en tur, men det er ikke der "vanlige" engelske musikere handler. Det finnes flere bra store musikkhandlere en halvtimes Tube- tur ut fra sentrum.

Hehe... Butikker som ikke har priser på varene sine vurderer jeg ikke å handle hos. Hvorfor? Jo, når jeg er innom en butikk så er jeg stort sett innom for å gjerne vurdere et par butikker opp mot hverandre, om de har produktet jeg vil ha, og til hvilken pris. Og da orker jeg ikke å måtte bruke en evighet for å få en "deal" som nabobutikken allerede har priset på det de selger. Researchen (både pris og hva jeg vil ha) foretrekker jeg å gjøre selv. Er butikken "vanskelig" å handle hos så går jeg andre steder.

Andertons holder til i Surrey, som det ser ut som er 30-50min utenfor sentrum, og butikken har fått mange gode reviews på nett. Men du må gjerne si fra om du vet om flere gode butikker (om du husker fra når du var i London) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk litt tid på Ebay, så får du litt oversikt over både modeller og finisher.

Sjekk denne linken:

R9

Takker :) Har sett litt på bilder, og det er nok Iced Tea Burst som tiltaler meg mest. Spesielt med en fin flamme, slik som denne har: http://cgi.ebay.com/NEW-GIBSON-LES-PAUL-59-VOS-RI-1959-REISSUE-HISTORIC-R9-/280609946431?pt=Guitar&hash=item4155a7fb3f#ht_2405wt_1139

Dog, den, med frakt og uten moms/toll koster eksakt 30000,- NOK... Så det blir jo det samme omtrent som å handle ny i butikk i England. Men den der var utrolig pen. Men det blir uansett ikke no handel før feriepengene har tikket inn, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vurderer på sikt, mot sommeren - å gå til innkjøp av en 1959 Reissue.

Slik jeg har forstått det så finnes disse i VOS og Gloss design (hvorav den siste fremstår som flett ny, og VOS fremstår som pent brukt) og er ellers identiske.

Siden vi bor i Norge, der utvalget i butikkene stort sett er noe snevert, så lurer jeg på om det er noen her på forumet som vet om en gitarbutikk som faktisk har et par av disse på lager, gjerne i både VOS og Gloss, og ikke minst - i forskjellig finish (Washed Cherry Burst og Iced Tea Burst... Faded Tobacco Burst ligner for mye på min nåværende LP). Dette er finishene som Gibson har listet på sin side at 1959 Reissue finnes med, dog har jeg lest at det finnes Lemonburst, Lemondrop, Honeyburst og diverse også?

Er det et bedre alternativ å kjøpe disse gitarene i utlandet? I England f.eks? Der det sikkert finnes betydelig større butikker som kanskje har en del av disse på lager, slik at man kan finne den "perfekte" siden dette sikkert ikke er typisk hyllevare i Norge.

Her:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25546414

Og her:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25347571

Knock yourself out mate :D:lol::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.