Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stemme gitaren ned en halvtone


antos

Anbefalte innlegg

  • 3 weeks later...
  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Les Paulen min ble justert i butikk for noen uker siden. Den ble da justert i vanlig tuning, når jeg nå skal stemme gitaren ned en halvtone blir det veldig mye strengeklirr og jeg ser det er omtrent null klaring når jeg sjekker halsens bue ved 8 bånd. Bør truss rod slakkes en smule? Halsen ble justert omtrent helt rett da den var inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les Paulen min ble justert i butikk for noen uker siden. Den ble da justert i vanlig tuning, når jeg nå skal stemme gitaren ned en halvtone blir det veldig mye strengeklirr og jeg ser det er omtrent null klaring når jeg sjekker halsens bue ved 8 bånd. Bør truss rod slakkes en smule? Halsen ble justert omtrent helt rett da den var inne.

Kan jo også være en ide å gå opp en eller to tjukkelser på strengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på straten min, kan jeg gå fra vanlig tuning, og ned en heltone uten noe problemer. les pauler pleier å ha litt hardere treverk/tykkere halser enn dem, så vill tro at en halv tone skal gå heeeeelt fint! evt gir du brua litt mer høyde, hvis det blir noen problemer. Les paul bruer er jo ikke i nerheten av vanskelige å skru opp/ned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er muligens offtopic, men jeg skulle gjerne hatt et svar på hvorfor i alle dager folk vil stemme ned til Eb, bortsett fra at "det høres kulere ut". Det høres jo ikke kulere ut, men det høres littegrann dypere ut. Er det fordi man simpelthen elsker å gjøre ting mer komplisert, elsker å transponere, og hater å spille med åpne strenger?

Eneste grunnen jeg kan se er om vokalistens toneleie ligger bedre i Eb, enn E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på straten min, kan jeg gå fra vanlig tuning, og ned en heltone uten noe problemer. les pauler pleier å ha litt hardere treverk/tykkere halser enn dem, så vill tro at en halv tone skal gå heeeeelt fint! evt gir du brua litt mer høyde, hvis det blir noen problemer. Les paul bruer er jo ikke i nerheten av vanskelige å skru opp/ned

Dette har ingenting med treverk eller halstykkelse å gjøre, men heller det faktum at LP har en noe kortere skalalengde enn en Strat. Det gjør at samme strengetykkelse må stemmes slakkere for samme tone på en LP enn en Strat.

Jeg vil absolutt ikke anbefale å stemme ned en LP dersom man benytter tynnere strenger enn 50 i den dypeste strengen, men det er nå min mening.

Mitt beste råd: Skift strenger, gjerne til en slinky top, heavy bottom variant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 10-46 på gitaren. Vil det hjelpe om jeg hever brua litt? Er vel gjerne ikke nødvendig å justere halsen noe ettersom den er noenlunne der jeg vil ha den

Når du justerer halsen (truss rod), så justerer du spennet i halsen som gir en viss krumning. Dette spennet er motvirket av spennet i strengene. Når du så stemmer ned hele gitaren (i motsetning til drop-tuninger, der bare en av strengene endrer spenn), så vil spennet i strengene bli merkbart slakkere, og halsen retter seg mer ut (eller dersom du har rett hals i utgangspunktet kan den faktisk bue lett bakover).

Så selv om du "har halsen noenlunde der du vil ha den", så endrer dette seg når du stemmer ned og dermed slakker alle strengene. Ved å bytte til litt tykkere strenger vil du få litt større spenn i strengene ved vanlig tuning, og kanskje "halsen der du noenlunde vil ha den" når du stemmer ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er muligens offtopic, men jeg skulle gjerne hatt et svar på hvorfor i alle dager folk vil stemme ned til Eb, bortsett fra at "det høres kulere ut". Det høres jo ikke kulere ut, men det høres littegrann dypere ut. Er det fordi man simpelthen elsker å gjøre ting mer komplisert, elsker å transponere, og hater å spille med åpne strenger?

Eneste grunnen jeg kan se er om vokalistens toneleie ligger bedre i Eb, enn E.

I Fatal stemmer vi i Eb på samtlige låter, unntatt en som er i drop C#. Vi begynte med dette fordi han som sang før rett og slett var ganske elendig, så det ble litt lettere for ham å synge en halvtone lavere :D Så bare fortsatte vi med det. Men det er faktisk ikke mer enn en halvtone som skal til for at ting låter mer heavy. Det har ingenting med å være vrang å gjøre :P

Pantera sine tuninger lå jo alltid en kvarttone unna det som er vanlig, f.eks. på CFH stemte de en kvarttone under E. Litt avhengig av hvor godt gehør man har så legger man faktisk merke til dette hvis man først hører på et annet band, og så Pantera...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte slakke halsen en smule, den rettet seg mer opp da jeg tuna gitaren ned. Nå er halsen bra og brua er justert omtrent der jeg vil ha den. Muligens dumt spørsmål, men det er meningen at brua skal justeres skrått slik at de øverste strengene får mer plass enn de lyse strengene. Virker forsåvidt logisk :) Kom over en videosnutt hvor de anbefalte å ikke la den stå for mye på skrå, da gitaren kunne sprekke? Synes dette hørtes noe rart ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Fatal stemmer vi i Eb på samtlige låter, unntatt en som er i drop C#. Vi begynte med dette fordi han som sang før rett og slett var ganske elendig, så det ble litt lettere for ham å synge en halvtone lavere :D Så bare fortsatte vi med det. Men det er faktisk ikke mer enn en halvtone som skal til for at ting låter mer heavy. Det har ingenting med å være vrang å gjøre :P

Pantera sine tuninger lå jo alltid en kvarttone unna det som er vanlig, f.eks. på CFH stemte de en kvarttone under E. Litt avhengig av hvor godt gehør man har så legger man faktisk merke til dette hvis man først hører på et annet band, og så Pantera...

Syntes også strengene er bedre/deiligere å bende og slikt når dem er litt slakkere/stemt ned en halvtone.

Det er jo helt normalt å stemme ned gitaren, det finnes mange mer kompliserte tuninger enn kun en halvtone ned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.