Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Boss Super Overdrive Mod + true bypass


Anbefalte innlegg

Bias pot så tenkte jeg mer spenningsfall fra strømkilden ja.

Vil en endring på diodeklippinga gi den mer gain? tenker på å kanskje få trøkt litt mer ut av den, nå er den jo clean boost fra laveste til ca 1/4 på potmeteret.

Det optimale hadde vært en bryter der jeg kunne få switcha litt imellom viss mulig ninja.gif

EDIT: så nå det i ettertid at det var de to motstandene på 33k som lager biasen.. Hvorfor har de en fra jord på chassis og en vanlig?!

Og evnt åssen skulle jeg trøkka inn et trimpot der, eller må jeg ha to?

Er det også R5 som bestemmer litt av gainen her? jeg satte den til en lavere verdi så den virker nok kanskje litt inn.

Mulig det blir en trimpot der også gitt..

R5 i kombinasjon med inngangsimpedansen til den første opampen bestemmer gain når DRIVE er skrudd ned. Originalt er laveste mulige gain ca 10dB, men med din mod prøver den å være ca -20dB. Dette går ikke, og i praksis er gain 0dB frem til du drar DRIVE et godt stykke opp. R9 sammen med R7 bestemmer gain i tonekretsen til 0dB for de frekvenser som ikke er påvirket av C4, C6 og selve tonekontrollen. Når du endrer R9 flytter alle frekvensene seg, og jeg vil anta at det låter rart.

Det beste du gjør med R5 og R9 er å la de være helt i fred, og så kan du heller justere voicing med kondensatorene rundt. Klipping påvirker du ved å endre eller flytte diodene.

Spenningsfall eller serieimpedans i strømforsyningen "splicer" du inn over C17.

Hvis du vil leke med bias kan du alltids gjøre det med et trimpot i størrelsen 10-100k som du bruker til å erstatte R18 og R19. Dette har ikke noe særlig for seg, men det er jo lærerikt å eksperimentere likevel.

Når det gjelder gain mtp. kretsanalyse så er det den første opampen som bestemmer denne, inntil diodenes Vf nås. Da er det de som bestemmer "taket" og dermed gain på de signaler som klippes. Når det gjelder sånn "gain" som gitarister oftest snakker om så er det egentlig hele kretsen som bestemmer denne. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det kommer an på.

"Greia" lar deg mute større wet-signaler når effekten er i bypass. Hvis du har en BOSS-pedal hvor det er bleed fra vrengen når pedalen er avslått kan "greia" kanskje brukes....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.