Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Levetid på rør


antos

Anbefalte innlegg

Ok. Hva må man ut med for å skifte røra i en røramp? Det sitter 5 stk 12AX7 rør i preampen og 2 stk 6L6 rør i klasse AB i sluttrinnet på min Bogner Alchemist. Har nylig skaffet meg min første røramp, så jeg prøver å lære litt hver dag:) Hva er det som slites mest? røra i preamp eller sluttrinn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på rør som vanlige gammeldagse glødelyspærer. Det er umulig å forutsi hvor lenge de varer. Noen kan faktisk lyse i årevis, mens andre ryker ganske fort. Dette gjelder rør i ampen også. Jeg innbiller meg at selekterte rør varer lengre (og låter bedre), men mange er uenige i det.

Ellers koster vel et fullt rørbytte rundt 1500,- hos en amp-doktor. (inkl. bias-justering).

Preamp-rør kan man bare bytte selv uten noe mer om og men, men skifting av utgansrør krever vanligvis justering av bias og da bør man ha riktig verktøy/utstyr samt vite hva man holder på med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rørene i min gode gamle peavey classic 60/60 er etter alt å dømme orginale. Det vil si at de har stått i der siden 1990. Den ene kanalen synger på siste verset nå.

Når sant skal sies har denne forsterkeren hatt et ganske fredelig liv :P

Mer eller mindre ligget i dvale de 7 siste åra, da jeg heller har spilt gjennom andre ting. ( Det vil si en møllgammel Hagstrøm SS top, som egentlig ga møkkalyd, men som var så sjarmerende at jeg ikke klarte å la det være :))

Endret av Prozac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levetiden er en ting, men mange rør bør byttes lenge før de faktisk "dør". Lydkvaliteten på gamle rør er som kjent ikke særlig bra.

Mange som har byttet rør på en forsterker som ikke har hatt rørbytte på et par år som føler at de får seg en flett ny amp... Og i sånne tilfeller burde rørene ha blitt byttet tidligere!

Også verdt å nevne at på katode-baserte forsterkere så trenger man ikke å justere BIAS, og dermed så er det bare å bytte utgangsrøra på lik linje med preamp røra. Plug-N-Play altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har hatt en amp lenge, så hender det at lydkvaliteten blir redusert så gradvis med tidne at du ikke merker det.

Men den forskjellen vil du merke etter et rørbytte. =p

Enkelte merker mer støy, ulyder, at rørene blir mikrofoniske og andre småfeil. Kanskje redusert volum/vreng.

En grei regel er å bytte ut rørene med gjevne mellomrom. Pusher du dem mye, så blir de fortere gamle..

Jeg har ikke hatt behov for å bytte rør oftere enn hvert 2-3 år siden ampen min ikke blir pushet så mye, og ikke så ofte heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler. Men ettersom poweramprøra får gjennomgå litt mer pga mer kraft, så blir de ofte slitt før preamprøra.

Etter min mening så leverer preampen ren distortion, mens powerampen leverer kraft og dynamikk + en ganske så unik, spesiell forvrenging når man pusher de nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.