Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips til gode innøvingstriks med plekter.


Petruccirox

Anbefalte innlegg

Nja, er kanskje vinkelen som lurer øyet litt, det er kanskje en eller to millimeter som stikker ut. Det ser mindre snålt ut med et lite Jazz III, f.eks. Jeg har små hender og små fingre, og jeg liker plektre som beveger seg minst mulig. Jeg føler selv at en av nøklene til virkelig hurtig gitarspill er å finne et plekter som føles riktig. For meg er det et som ikke bøyer seg eller har en snål lyd når det treffer strengen. Jazz III gjør susen, samme med Paul Gilbert-plekteret du ser på bildene. Stubby går også fint an, selv om jeg synes de kan være litt glatte hvis du er svett på fingrene.

Det som er deilig når man omsider har fått hastigheten opp og føler seg komfortabel med det, er jo å begynne å virkelig bruke det til noe fornuftig. Flott å vite at man kan sitte og snuse på jazz-greier og faktisk kunne spille masse kule greier så snart man har fått de inn i hodet, rett og slett fordi fingrene nå tillater det. Jeg kunne ikke gjort noe slikt for 5 år siden, men i dag går det mye lettere, det er rett og slett enklere å lære nye ting.

Så det å øve på fart trenger ikke nødvendigvis være et onde, selv om mange muligens vil mene det motsatte. Det som er et onde er når øvingen blir hovedfokuset, og det at man faktisk skal bruke ferdighetene til å spille musikk blir noe man begynner å ignoere. Dette kan faktisk skje, og jeg har selv falt i den fellen en del ganger.

Enig i alt ;)

Lar selv minst mulig av plekteret stikke ut - føler det blir mye enklere å kontrollere på den måten. Bruker av denne grunn Jazz III, som for meg er det ultimate plekteret.

Er ellers helt enig i betraktningene om hurtighet. Veldig greit å ha i vokabularet, men alt for lett å overspille. Har hørt noen liveopptak av meg selv hvor det bare har vært pissekjedelig overspill, fullstendig uinteressant. Kan lett bli det samme om man beveger seg inn i jazzland - man blir så opptatte av å snike inn snedige substitusjoner at man glemmer å kommunisere. De gangene jeg har spilt best er de gangene jeg IKKE prøver å imponere noen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har spilt best er de gangene jeg IKKE prøver å imponere noen!

Som om det drar damer...

Mye fornuftig er allerede sagt. Jeg liker å bruke fingrene i tillegg til plekter - hybridstil. For min del gir det mer frihet, og kanskje viktigere - mer variasjon med enkle hjelpemidler. Go Steve Morse. Nå spiller ikke han like fort som Yngtchie, men jeg har lest at han for tiden ligger i trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting å vurdere når man skal velge teknikk er hva slags tone det gir.

Det er ikke nødvendigvis slik at den teknikken som er lettest å spille fort med låter best for alle.

Det er ikke dermed sagt at man må ofre så drastisk med fart for å få tonen man liker, men det er litt ulike innfallsvinkler, og dermed verdt å være bevisst.

Selv lar jeg mye av plekteret stikke utfra fingrene, samt at jeg ikke treffer ytterst på plekteret, hvilket gir meg en type attack og tone jeg liker.

Nå må sies at jeg foretrekker mer moderat hurtige linjer, og trenger dermed ikke å utfordre noen fartsrekorder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe

Det her ble jo en dritbra tråd. Eg ser det at det e mye eksperimentering som må til. Og at eg må ha meg en tur ned å kjøpe flere plekter i forskjellige tykkelser.

Glimrende erfaringsoverføring det her. Noe man trenger som ny gitarist. Kjempegreier folkens. Keep it up :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg syntes det fungerte fint å spille skalaer (f eks pentatonisk), down-stroke, up-stroke på hver streng.

Bare begynne saaaakte åsså øke tempoet etterhvert. Bruk metronom viss du har en.

Kanskje dette er en teit metode, jeg er absolutt ingen spesialist, men det funket hvertfall bra for meg.

Følte jeg fikk trent opp både tempo og presisjon/koordinasjon både for fingrene på venstre hånd OG med plekteret, så det ble liksom som å slå to fluer i èn smekk.

En annen ting som vertfall jeg slet med i starten, var att jeg ubevisst klemte plekteret altfor hardt, så jeg ble fort sliten i håndledd og fingrer. Det er viktig å holde plekteret godt så du ikke mister det, men ikke knipe av alle krefter. Og ellers prøve å være avslappet i håndleddet.

Endret av Mister
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg så en video for en stund siden med en eller annen metal gitarist.

Han hadde noen smarte tips;

Javisst.jpg

Øv disse to øvelsene til du dauer! Den første er vel viktigst.

Prøv å mute hver tone med håndleddet, da hører du bedre om du treffer skikkelig.

Endret av Fredrik Vee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.