Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips til gode innøvingstriks med plekter.


Petruccirox

Anbefalte innlegg

Hei hei.

Må bare få si. Meget bra forum det her. Relativt ny her men har myset innom et par tråder å det virker som om folk er kompetende og hjelpsomme med hverandre.

Det e veldig bra. Så no håper eg at noen har noe lurt å si som kan hjelpe meg :D.

Jeg begynte å spille akustisk stålstrengsgitar i juli 2010. Å har fram til no øvd meg på litt diverse akkorder, både åpne og barre, samt fingerspill.

Men, eg har ikke fått til å spille med plekter ennå. Mange nybegynner issues regner eg med. Plekteret vrir seg, eg mister det, etc.

Men det eg overhode ikke får til e å strumme ordentlig. Bommer på tilslag, så det blir et såkaldt ghoststrike, å eg klarer ikke plukke enkle noter med noe særlig hastighet.

Å har heller ikke peiling på kor eg skal holde hånden. Om hele armen skal bevege seg eller bare håndleddet etc.

Så spørsmålet her er. Finnes det noen grei tutorial for det der? Eller kan det forklares relativt lett? Har ikke funnet noe som har hjulpet meg ennå.

Og finnes det spesifikke øvelser man kan gjøre for å bedre teknikken sin?

Setter stor pris på tilbakemeldinger. På forhånd takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt! Kan du ingen ting du? Breeeems......

Neida, for det første velkommen til forumet. Dette har jeg også mye glede av. :D

Som en start kan jeg gi deg et tips:

Krøll pekefingeren slik at du får en krok.

Legg så tommelen over ytterste ledd av pekefingeren (kroken)

Mellom disse skal plekteret ligge.

Dette kan virke litt tungvint og kronglete i starten, men det er nok der du vil ende opp før eller siden uansett.

Altså: plekteret mellom tommelen og en kroket pekefinger.

Sats på håndleddet. Hele armen blir for mye masse å ha i bevegelse. I allefall hvis du ønsker å spille fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.justinguitar.com/en/BC-107-PicksHolding.php

Hvis du er vant til å spille med fingrene er sikkert plekter litt vanskelig i begynnelsen - du mister presisjon og anslagene på rytme/akkorder blir sikkert så voldsommme at du mister plekteret, eller det endrer posisjon. Egentlig er det kanskje enklere å bruke plekter på en el-gitar på mange måter, da man gjerne spiller litt annerledes på en el-gitar - man spiller gjerne på færre strenger i gangen f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk dere :D

Hank: Hehehe. Eg vil faktisk ærlig innrømme at eg ikke kan noen ting :D. Men det kommer ^^

Herlig folkens :D. Gode opplysende videoer det der. Skal klimpre videre å satse på resultater.

Eg har jo elgitar også. Men må nesten lære meg å bruke et plekter for å få til nokke tøfft på den. Så e jo derfor eg vil mestre den kunsten og :D.

Finnes det foresten øvelser for å øke presisjon og hurtighet når man plukker enkle noter? Type alternate picking drills eller nokke så e verdt å bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips kan være å begynne med veldig myke plektre og øve deg på å slå an hele akkorder. Når du har kontroll på det så kan du gradvis prøve tjukkere plekter til du finner tykkelsen som passer deg, og også prøve mer på å spille enkle strenger og slikt med plektret.

Ift til tykkelse er det noe som for min del har forandret seg jevnlig. Jeg spilte i starten med myke plektre (ca 0,60m), før jeg gikk over til veldig stive plekter (1,14), og senest nå i sommer, etter å ha spilt gitar i over 7 år så forandret jeg igjen plektertykkelse da jeg fant ut at 0,96 passet meg enda bedre. Den dag i dag så har det jo ikke like mye å si for meg som det hadde når jeg var ferskere, og jeg klarer jo fint å spille med alt fra 0,7-1,3mm, men rett under millimeteren er det jeg foretrekker nå. På akkustisk gitar har jeg alltid likt 0,73, men etter at jeg begynte å spille uptempo irsk folkemusikk så har jeg gått opp til 0,88 og tidvis også 1mm også her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange gode tips over her! Vil bare tilføye noen ting:

1. Pass på å SLAPPE AV i arm, håndledd, albue og skuldre når du spiller! Dette er viktig både i begynnelsen samt når man lærer noe nytt - som f.eks. å spille med plekter.

2. Det er ofte et godt tips å ikke la for mye av spissen av plekteret stikke ut - dvs. at mesteparten av plekterets flate er mellom fingrene dine.

3. Kikk litt på noen som kan spille med plekter, eller ta noen timer hos en lærer, om du er i tvil.

4. Ta den tiden det trenger, og bruk enkle øvelser! Har hatt mange elever som har kunnet spille mer eller mindre bra med fingrene som har villet lære å spille med plekter. 99% blir frustrerte fordi de ikke klarer å spille like bra med plekter med en gang. Dette er umulig - man må ta tiden til hjelp og gjøre det enkelt for en selv i starten! ;)

Endret av YBA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, er kanskje vinkelen som lurer øyet litt, det er kanskje en eller to millimeter som stikker ut. Det ser mindre snålt ut med et lite Jazz III, f.eks. Jeg har små hender og små fingre, og jeg liker plektre som beveger seg minst mulig. Jeg føler selv at en av nøklene til virkelig hurtig gitarspill er å finne et plekter som føles riktig. For meg er det et som ikke bøyer seg eller har en snål lyd når det treffer strengen. Jazz III gjør susen, samme med Paul Gilbert-plekteret du ser på bildene. Stubby går også fint an, selv om jeg synes de kan være litt glatte hvis du er svett på fingrene.

Det som er deilig når man omsider har fått hastigheten opp og føler seg komfortabel med det, er jo å begynne å virkelig bruke det til noe fornuftig. Flott å vite at man kan sitte og snuse på jazz-greier og faktisk kunne spille masse kule greier så snart man har fått de inn i hodet, rett og slett fordi fingrene nå tillater det. Jeg kunne ikke gjort noe slikt for 5 år siden, men i dag går det mye lettere, det er rett og slett enklere å lære nye ting.

Så det å øve på fart trenger ikke nødvendigvis være et onde, selv om mange muligens vil mene det motsatte. Det som er et onde er når øvingen blir hovedfokuset, og det at man faktisk skal bruke ferdighetene til å spille musikk blir noe man begynner å ignoere. Dette kan faktisk skje, og jeg har selv falt i den fellen en del ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.