Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

CME UF80 - problemer.


Noerart

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kjøpte meg et CME UF80-keyboard til jul (fikk det i går :D ), men jeg har et lite problem. Jeg får ikke lyd i det. Jeg har koblet det til PC'en, og den har installert drivere. Jeg sjekka litt i instruksjonsboka, og den sa at jeg skulle "Check the MIDI connection and the Audio cable", og "Make sure you have the right settings in your music software".

Da jeg kjøpte keyboardet hvar jeg ikke klar over at jeg trengte hverken MIDI-tilkobling eller software på PC'en. Kan noen hjelpe meg litt med hvordan jeg skal få lyd i det?

~Noerart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et masterkeyboard. Det lager ikke lyd i det hele tatt, etter det jeg kan se, det sender fra seg MIDI- data til andre synther. Det vil si at du trenger en synth, eller en softsynth for å få lyd. Dette keyboardet kommer aldri til å gi fra seg et pip, fordi det ikke har noe innebygget som lager lyd.

Har du noe for eksempel Cubase eller Logic?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn til info, om du skulle ønske å kjøpe deg et keyboard med veide tangenter med innebygde lyder så har jeg akkurat kikket på en del i den prisklassen (rundt 6000,-). Har prøvd Yamaha P95, Korg SP-170, Korg SP-250, Casio PX-130 etc. Alle har 88 veide tangeter og koster i overkant av 6k, og IMO låt Korg SP-250 bedre enn noen av de andre. Det har også MIDI, men man må ikke bruke det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hverken Cubase eller Logic, men ser nå at jeg må skaffe meg dette. Hvordan fungerer dette egentlig, da?

Kake: Jeg har allerede kjøpt keyboardet :P Men hvordan fungerer disse andre keyboardene? På samme måte som et "vanlig" keyboard?

Endret av Noerart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj. Dette er et ganske langt kapittel å bleke. Men det fungerer sånn- Keyboardet ditt sender fra seg kontrolldata til en synth, og den får da beskjed om hvilken tone som skal spilles av, og med hvilken lyd.

En synth kan være en enhet uten klaviatur, eller med, men altså en "boks" som trenger strøm, og der man må koble til en høyttaler for å få lyd. Eller man kan koble den inn i en mikser.

Nå finnes det også såkalte softsynhter, der noe av prosessorkraften i en PC eller mac brukes til å "late som om" det er en synth. Prinsippet blir ofte mye av det samme, en synth er ikke annet enn en datamaskin som lager lyd, for å forenkle veldig.

Cubase og Logic kan være "bokser", eller holde styr på, om du vil, slike softsynhter. Det følger med noen med Cubase, Logic kjenner jeg ikke, og man kan selvsagt kjøpe flere.

Noen softsynther er slik at de virker "alene" uten et DAW, andre kan fungere på egen hånd, eller fungere etter VST- standarden i for eksempel Cubase. Det finnes flere konkurerende teknikker og løsningen på dette her.

Det som da skjer, er at man forteller cubase at de kontrollerdataene som kommer fra keyboardet, skal kobles videre til softsynthen, og så spiller softsynthen av lyden via lydkortet. Man kan selvfølgelig ta opp tastetrykkene man driver med og bruke de siden samtidig.

Var dette forståelig?

Dette er noe man ikke behersker i løpet av fem minutter, altså. Husk at MIDI- kontrollerdata IKKE er lyd, det er beskjeder til en synth om hva den skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke meningen å skremme deg, men det altså ikke noe du kan bruke "alene". Det er vanskelig med de opplysningene du gir å vite hva du egentlig hadde tenkt deg, men for å gi deg et scenario der du "vil få lyd" helt uten PC, for å tenke seg noe, så trenger du en synthenhet. Siden du allerede har et klaviatur, så er det jo litt teit å bruke en som har det, så etter en kjapp tur på finn, så fant jeg dette:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25282983

Den var jo noe overpriset, for å si det slik, og kanskje ikke egnet for en nybegynner. Den dukket opp på side 17, og jeg må innrømme at jeg ikke orket å lete mer. De andre tingene jeg fant som ikke hadde klaviatur, var enten veldig begrenset, eller beregnet på en erfaren entusiast i enda større grad enn denne.

Den kan du koble til keyboardet ditt med en MIDIkabel. Så må du ha en forsterker og en høyttaler koblet til denne for å få lyd. Altså en del kabel og mikkmakk. Ikke noe "Sett i strøm, og spill"- sak.

Du kan sikkert få tak i en kurant GM/XG- modul fra åttitallet fra Roland eller Yamaha til en tusenlapp eller to, men det låter som når det er lagd. Åttitall.

Hadde du tenkt å involvere en PC i prosjektet, så er softsynther et bedre valg, men da er du som sagt låst til PC-en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du kanskje bør bruke angreretten på keyboardet og kjøpe et digital piano, som et av de jeg foreslo. De har alle mulighetene keyboardet ditt har mtp. å koble til PC og slikt, men fungerer ypperlig uavhengig også. Eneste de ikke har er drawbars og ekstra knapper som kan brukes til å styre softsynther, som keyboardet ditt har.. Men høres helt ærlig talt ikke ut som du trenger det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd begge, men kun i butikk, og ikke samtidig. Jeg likte utvilsomt Korg SP-250 mye bedre. Fyren i butikken jeg prøvde PX-130 i mente at den låt bedre enn alt fra Korg i samme prisklasse, men jeg er altså uenig der. Korgen og PX-130 er da ganske like i pris.. Har sett PX-130 ny for 5999,- eller noe sånt, og Korgen ny for 6290,-, på Evenstad Musikk og Gjøvik Musikk eller noe sånt.. Regner med at de fleste større musikkbutikker kan matche de prisene om du sier ifra :) Anbefaler deg uansett å få prøvd de selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.