Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Frå hifi forsterker til gitar amp?


Anbefalte innlegg

Har liggende ein stereo forsterker av type: pioneer stereo receiver sa-420 og lurer på om det går an å bygge den om til å bruke som gitarforsterker. Eg veit at dette ikkje er akkurat optimalt,men til øvingsbruk/kjellerkos? Tenker då på å bygge den inn i eit heimelaga kabinett el. topp.Tanker og innspel er velkome. I desse ENØK tider er jo gjenbruk viktig :rolleyes: . Forsatt god jol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du noen form for input på den? Isåfall, hva?

Hvis du har noen multibrett/simuleringer/moduleringer så kan du kjøre dem inn i forsterkeren.

F.eks Line6 POD, Boss GT, Zoom, Tonelab etc..! Kan hende du har noe liggendes hjemme til og med.. ;)

Ja,det er phono,tuner og aux og tape adaptor(rec og play). Det er A/B switch på den for høgtalerutganger og phones ut.Den er på 150 watt.har spelt på den via ein zoom sak, så lyd er det.Det er ein sølvfarga gammel sak ,laga på begynnelsen av 80tallet i japan.Kan eg bygge den om med enkle grep,eller køyre den rett i eit gitar element?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags "ombygging" er det du planlegger?

Det går greit å kjøre den rett på et gitarelement, men du trenger strengt tatt to stykker, siden det trolig er en stereoforsterker.

Helst ingen ombygging,berre innbygging i eit heimelaga kabinett.har søkt opp og ned etter tråder med dette ,men sit jo att med eit inntrykk at det er ingenting som funker så sant det ikkje har rør eller har rette merket.Har ingen planer om å "herpe"denne,CF :) Kan eg kun køyre eine kanalen då eg ikkje har stereo inn frå preamp(les Zoom)? Takker for alle svar ,er interesert i dette ,men kunnskapen er så altfor liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,det er phono,tuner og aux og tape adaptor(rec og play). Det er A/B switch på den for høgtalerutganger og phones ut.Den er på 150 watt.har spelt på den via ein zoom sak, så lyd er det.Det er ein sølvfarga gammel sak ,laga på begynnelsen av 80tallet i japan.Kan eg bygge den om med enkle grep,eller køyre den rett i eit gitar element?

Du kan ikke bygge den om til å låte/oppføre seg som en gitarforsterker uten å konstruere mange nye og omfattende kretser. For å være ærlig er det enklere å bygge en gitarforsterker fra bunnen av..

Det du derimot kan gjøre, er å bruke et effektbrett e.l. med forsterkersimuleringer osv (Zoom, Line6 Pod o.l.) tilkoblet line-in, og så bruke forsterkeren som vanlig, gjerne med vanlige hi-fi høyttalere.

Foraterkeren har forresten garantert ikke 150w utgangs-effekt. Den trekker vel max 150watt fra nettet. Utgangseffekten er vel på 2x 20-35watt tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste løsningen er jo det Greener anbefaler. Vil du at det skal se ut som en "gitarforsterker" på et vis, kan du jo lage en lukket kasse med et par hifihøyttalersett i, og lage et rom der du fester denne forsterkeren på toppen av kabinettet. Husk lufting.

Hvis du ikke har noe moro eller glede av selve snekreprosessen, synes jeg ikke det er verdt det. Er det morsomt å sage, snekre, lime og banke, ja, så hvorfor ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke bygge den om til å låte/oppføre seg som en gitarforsterker uten å konstruere mange nye og omfattende kretser. For å være ærlig er det enklere å bygge en gitarforsterker fra bunnen av..

Det du derimot kan gjøre, er å bruke et effektbrett e.l. med forsterkersimuleringer osv (Zoom, Line6 Pod o.l.) tilkoblet line-in, og så bruke forsterkeren som vanlig, gjerne med vanlige hi-fi høyttalere.

Foraterkeren har forresten garantert ikke 150w utgangs-effekt. Den trekker vel max 150watt fra nettet. Utgangseffekten er vel på 2x 20-35watt tenker jeg.

Ok,ser den.Så sjølv om med eit fulltone element/gitarelement så er det stor forskjell på ein gitarforsterker og ein til Hifi bruk. og... Watt er watt veit du :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det svært forenklet er en gitarforsterker laget for å forvrenge og forme/farge lyden i størst mulig grad, en Hi-Fi forsterker er laget for å gjengi lyden så nøytralt og rettlinjet/lineært som mulig. To ganske ulike konstruksjoner med andre ord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.