Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mikrofon


Anbefalte innlegg

Heihei!

Holder for tiden på med å få ordnet noe å spille inn med hjemme. Og da trenger jeg sårt en mikrofon, men hvilken?

Lydkortet jeg har er dette;

LYDKORT

brukes forresten i Cubase Le4.

Jeg har mulighet for å koble gitar inn i lydkort via boss gt 8, men vil også ha muligheten til å mikke opp ampen, ampen skal ikke gå veldig høyt siden den står på rommet ;) Den må takle vokal helt greit og må også funke til og spille inn akustisk gitar. Dette trenger ikke å være noe High End, bare slik at lyden er grei. Innspillingene skal ikke gies ut på noe vis, mest for egen del, men vil også kunne vise andre ting, uten at lyden er helt elendig.

Spør her siden jeg har 0 peiling på om det skal være dynamisk/kondensator/membran osv. Budsjettet er 1700 kr, brukt går helt fint.

God jul og godt nyttår!

-Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte en Shure SM57 til slikt litt før og det fungerte fint! Så en Shure SM57 eller SM58 bør gjøre jobben :) Det finnes nok billigere alternativer som gjør jobben like bra for deg også.. Castorfiber har god erfaring med Berhinger vet jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SM57 er nok den mest brukt til mikking av instrumenter mens SM58 er mer for vokal.. Begge burde gjøre jobben, men viss du skal ha mest gitar som du sier ville jeg gått for SM57..

Har prøvd en SM58 engang her hjemme til å mikke opp med, fungerte helt OK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SM58 er en SM57 med stålbur. Anbefaler en SM58. Merker neppe noen forskjell ift å mikke forsterker, men siden SM57 ikke har noe popfilter så merker du det ganske tydelig på vokalen.

Ellers har vi en Behringer SM58-kopi i øvingslokalet, og det eneste problemet med den er at den feeder lett live. For hjemmebruk er den god nok i massevis om du ikke har så mye penger. Tror Castor kjørte en blindtest med den og SM58 en gang der omtrent ingen klarte å høre forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder SM57 kontra SM58, er det vel i utgangspunktet samme mikk som har litt forskjellig karakteristikk ut i fra utformingen på dem. SM57 er mer retningsbestemt og egner seg dermed godt til instrument-mikking. SM58 plukker opp lyd i en videre omkrets og er dermed bedre egnet til vokalister som ikke alltid synger rett i mikken. På en scene har dette betydning, men i tilfeller der man spiller inn ett instrument/en stemme i gangen, har det lite å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer.

Link:

Vær klar over at Behringeren har økt vesentlig i pris siden dette, og er ikke det samme røverkjøpet.

Hva som er det riktige å velge, avhenger av flere ting, blant annet om du skal bruke dem live. Som Duckling sier, feeder Behringeren litt lettere. Mekanisk kan jeg ikke skjønne at det er store forskjellen, bortsett fra at det er kvikksølvbryter på Shuren, dvs blir ikke slitt.

Så, det er opp til deg, egentlig, i forhold til budsjett, og om du skal bruke mikrofonen live.

Skal jeg være ærlig, tror jeg kanskje jeg ville ha valgt et sett (to) med Behringer eller tilsvarende elektrokardioder. De kan gi deg veldig gode opptak av akustisk gitar, og vil også gi deg en helt annen mulighet for å øve deg med mikrofonplassering og slikt. Veldig mye av "godlyden" i en mikrofon er faktisk rommet og plasseringen av mikrofonene.

Jeg har et sett med B5, men vet også at C2 er veldig mye mikrofon for pengene.

Det er jo flere merker som også produserer mikker i dette prissegmentet etter hvert. Det er litt tilfeldig at jeg har erfaring med Behringer, stort sett har det vært basert på tilgjengelighet. Du skvetter så vidt over på et sett B5. Du får jo faktisk to C3 også, det er stormembranmikrofoner. De har jeg ikke prøvd.

Sagt på en annen måte- hvis jeg skulle ha handlet for 1700 kroner for å spille inn hjemme, hadde jeg handlet to Behringer C3 på nettet, og prøvd dem. Til opptak hjemme vil den fungere mye bedre enn en SM58, og du har mange flere muligheter. Husk at du trenger gode mkrofonstativer, også. Det er vanskelig å få skikkelige opptak uten stativer.

Låtene i første linken til signaturen min er spilt inn med B5 og B1. Jeg synes det låter greit, jeg.

(Kassegitaren på "indifferent dance" låter slapt. Det er gjort med hensikt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! Den Behringer testen var jo veldig lovende!

Skal se etter de du har anbefalt det ;)

Noe jeg også tenkte på var dette;

http://www.musikklink.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=15451

(brukes til f.eks rommikrofoner, + at jeg trenger en ekstra mikrofon)

og en Shure Sm58, grunnen til denne er at jeg trenger en mikrofon som funker på øvingslokalet siden jeg skal starte å kore (er bare 1 mikk der), jeg vet at den funker veldig bra i det lokale til det bruket + at funker Ok til mitt bruk sier folk her.

Og deretter senere gå til innkjøp av en "ren" instrumentmikrofon.

Hva tror dere om dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.