Web Analytics
Jump to content

Yngtchie spiller fort i 40 sekunder

Yngtchie Blacksteen
 Share

Recommended Posts

Ja, god jul til deg og resten av forumet! :)

Slurv hørte jeg også, merker at jeg har vært sløv med teknikkøving i det siste. Men slik er det gjerne med improvisering som skal gå kjapt, blir litt rust i systemet når man ikke har øvd inn partiene på forhånd.

Var gitarlyden kurant?

For all del, mer enn kurant. Flott lyd, lite vreng, slik at man faktisk hører hva du driver med. Da blir gjerne "små blemmer" avslørt, noe man kunne ha unngått ved å pøse på med effekter. Det er vel litt pompøst å si at det var "modig gjort", men i denne gitarheltsettingen er det vel det. Nok en gang, jeg er imponert, jeg.. :)

Når det er sagt, så blir så mange toner på så kort tid litt preget av akkurat det. Det er liksom ikke rom for å utvikle en spesiell tone, "swell", vibrato eller noe annet. Det ligger liksom i sakens natur. Slik er det bare.

Hehe, enig der. Kan vel innrømme at klippets natur grunner mer i at fingrene var i ganske god form i kveld, enn det å demonstrere de mange lyder man kan få ut av en slik gitar. ;)

Lyden er resultatet et bevisst forsøk på å finne en rund vrenglyd som ikke kamuflerer for mye av det man spiller, men som allikevel ikke gjør at det man spiller høres hakkete ut. Har holdt meg til lignende gitarlyd de siste par årene, og føler at det passer til det jeg spiller.

Jeg liker lyden selv, men har ikke brukt den til innspilling med backing tracks og slikt. Hva mener folket jeg burde forandre på for å høres bedre ut i en slik sammenheng?

Hmm, vanskelig å forklare, for meg høres lyden veldig "tørr" ut(ikke reverben altså) og endimensjonal , jeg liker mer liv i tonen. Det er nok gain skulle jeg tro.

Takker og bukker. Jeg tenkte litt over det som ble nevnt ang. gitarlyden, og prøver meg med clean boost for å gi litt mer trøkk og dybde.

Nye klipp kommer, men først skal det øves på litt andre ting. Hadde time over Skype med Martin Miller nå i kveld, og vi har jobbet videre på "Autumn Leaves", nå med traskebass, såkalt "walking bass". Helt ny verden for meg, men dette vil jeg få inn i fingrene. Er mange måter man kan spille fort på. ;)