Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Batterieliminator til Roland Microcube


Gitartrollet

Anbefalte innlegg

Til jul fikk jeg en Roland microcube forsterker. Jeg har lyst til å bytte ut batterieliminatoren som fulgte med denne. Grunnen til det er at pluggen som skal stikkes inn i veggen er veldig lealaus, slik at eliminatoren ikke sitter skikkelig fast i veggen, men henger og dingler. Dessuten er ledningen veldig stiv og alt for kort, slik at man er nødt til å snuble i den selv om man ikke har drukket annet enn farris.

I bruksanvisningen til forsterkeren står det imidlertid at kun batterieliminatorer til Roland Microcube må benyttes, og at forsterkeren vil gå i stykker hvis man bruker en annen batterieliminator. Er det noen som vet om dette faktisk stemmer? Tar forsterkeren faktisk skade hvis jeg benytter en annen batterieliminator med samme spenning, polaritet og plugg, eller er dette noe Roland skriver for å tjene penger på å selge batterieliminatorer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roland skriver det slik for å slippe alle problemene som oppstår når folk finner en eller annen eliminator der "pluggen passer", uten å ta hensyn til Volt, ampere, strømtype og polaritet. Husk at de fleste stort sett er idioter på dette, og det er en grei måte å fraskrive seg ansvar for brukerfeil.

Dessuten finnes det mengder med elendige eliminatorer der ute, som ikke nødvendigvis er bygget etter de samme kvalitetskravene som Roland har lagt inn i sine enheter.

Hvis du vet hva du driver med, skaffer deg en eliminator med samme voltstyrke, ikke kjøper den i restekassa på butikken "Ræl og Skrot", passer på at like/vekselstrøm er korrekt, sjekker at polariteten stemmer på originalen og kopien, samt at den "nye" eliminatoren kan levere nok strøm, så er det ikke noen forskjell på Roland- eliminatoren og en kopi. Det er ikke noe "spesielt" med strømmen fra Rolands enheter.

Risikoen vil da være veldig liten.

Men som de skriver, garantien gjelder ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i dag fått byttet batterieliminatoren i butikken hvor forsterkeren ble kjøpt. Roland har visst kommet med en ny eliminator (Boss / Roland), med stiv plugg og lengre og mykere ledning. I tillegg har den en sånn klump på ledningen som visstnok motvirker støy eller forstyrrelser eller noe slikt. Ettersom forsterkeren som jeg fikk var en utstillingsmodell fikk jeg den gamle batterieliminatoren. Men nå er den altså byttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.