Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

marshall combo vs topp+kabbinett ?


Yo9

Anbefalte innlegg

har sittet nå i 2 dager å myst på forumet. og har vel funnet ut att det jeg bruker tid på er: øving i lite rom og øving hjemme

har noen gigg ute. Men da blir det mest fyllafester der folk gir vel faen i lyden å bryr seg mer om drikken (satser på at ein oppmicka combo gjør susen)

lurer på da om det er ein combo forsterker som passer til mitt bruk ?

jeg spiller gammal rock,judas priest,metallica,grunch,ac/dc

men har lyst på marshall wreng :wub: !!

har lest litt nå om att Marshall JCM800topp + eventuelt kabinett skal vere das shit !! har ikkje heilt forstått talla 2203,2204,2205 osv.

er snakk om at nytt marshall er ikke som god gammal marshall..

så ein gammel rørcombo eller topp+kabbinett er det jeg ser etter

jeg vet det er Mashall jeg vil ha, så vi prøver å holde oss der(vet det er masse annet bra der ute på markedet men)

pris ca 5-20 lapper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du hovedsaklig øver i et lite rom ville jeg nok styrt et stykke unna jcm800, som må spille rimelig høyt før de låter bra.

Kombo vs topp og kabinett handler like mye om hvor mye du vil drasse med deg rundt som hva slags lyd det blir. Topp og kabinett er vel litt mer allsidig fordi du kan switche mellom forskjellige kabinetter. Skjønner heller ikke hvorfor det må stå marshall på forsterkeren, så lenge det låter som marhall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke feil med en JCM800. Alt du trenger i tillegg er en god overdrive ala Tubescreamer, så har du variasjon og allsidighet i massevis.

Men som nevnt over, så spiller disse grisehøyt før du får den ordentlige lyden ut av dem. Isåfall ville jeg gått for topp+2x12 kabinett.

Et tilleggsalternativ er å kjøre en attenuator i tillegg, som gjør at du kan få bra lyd på lavere volun. Koster vel en tusing eller to i tillegg.

Ser du bare vil ha Marshall, men til ditt bruk så ville jeg sett på noe annet. Noe litt mindre ala Orange Thunder. :)

Men som sagt, JCM800 er en fet amp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over, den skikkelige Marshall godlyden får du ikke før buksa blafrer og bunndraget fra kabinettet treffer deg i magan som en knyttneve......

Ubrukbart i små rom. Elller, rettere sagt, ikke ubrukbart, men bortkastede penger. Det meste spiller skjorta av en Marshalltopp på moderat volum. Når man drar på derimot er det ikke mye som kan måle seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg spiller så "høyt" at jeg må overdøve trommisen ! eller snakker vi enda høyere ? :lol:

jeg er egentlig opent for alt men hadde håpet det kom eit kjappt svar på ein marshall som var kanon og som passet for meg hehe . .jeg er så redd for å kjøpe noe dritt

jeg er ikke så teknisk att jeg MÅ ha 20 knotter å skru på ,jeg nok med di på gitaren + like mangen på forsterkeren :)

dere skriver ingenting om comboer ? er det så "dårligt" at det bør ikkje nevnes ? hehe

jeg vil ha noe fett , og spør her siden folk har mye mere peiling enn meg på forsterkere :rolleyes:

men takk for svar så langt !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt litt forskjellig utstyr de siste åra og har kommet frem til at kombo må være det smarteste for min del. Jeg er i omtrent samme situasjon som deg der forsterkern blir dratt med rundt i blandt, og spiller stort sett inne hjemme. Skal du ha en ren rørforsterker så vil jeg anbefale en THD Hotplate eller lignede attenuator i tillegg for å få utnyttet rørlyden selv om du holder volumet på et akseptabelt nivå.

En kombo kan du stort sett koble til større kabinett uansett om ønsket skulle være å bruke andre kabinetter senere.

Ender du opp med en topp og 4x12" kabinett kommer du til å bli lei av å flytte på utstyret tror jeg. Det er utrolig mye enklere å drasse på en kombo, selv om topp og kabinett ser kulere ut.

Når det gjelder å ende opp med noe dritt så tror jeg du fint klarer å unngå det ved å holde deg til annerkjente merker. Skal du absolutt ha Marshall så er du vel egentlig rimelig sikker på å få noe som funker, selv om JCM900 har fått mye pes oppgjennom årene.

Min anbefaling til deg er å finne en Marshall Vintage Modern kombo. Her har du et eksempel . Også lønner det seg å holde seg på bruktmarkedet prismessig :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange veldig bra Marshall comboer.

Jeg har en JTM45 Bluesbreaker og en 1974x og er veldig fornøyd med begge.

Har også hatt en JMP 2x12" 50W combo med mastervolum som låt veldig bra.

Hvis du ikke trenger noe som spiller veldig høyt anbefaler jeg en 1974x,

og at du bytter fronttrekket med et EC Pinstripe trekk.

Hvis du syns den spiller for lavt kan du bare bytte høytaleren til en G12H.

Hvis du vil ha et halvstack anbefaler jeg en 50W PTP Metalface og et 70's 4x12" med G12M høytalere.

Det er så tett på en Plexirigg det går å komme, men for halvparten av prisen.

Innenfor busjettet ditt er det egentlig bare å velge og vrake, med unntak for originale Plexiamper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du holde takta med en trommis, så tror jeg ikke det skal bli noe stress med at ampen spiller for høyt.

Det er, imo, meget akseptabelt å spille på JCM800 hvis du har en trommis inne i bildet. du MÅ ikke ha 4x12.. Har hatt 4x12 kabinett som jeg bytta med 2x12. 2x12 spiller så høyt som du mest sannsynlig aldri får bruk for uansett.

+ At det er lettere å flytte på og transportere.

Jeg syns at Vintage Mordern er en fin amp, jeg.. Ikke minst er de "billige" på bruktmarkedet. 5-6k er helt normalt.

De har ikke sånn sykt mye baller, men veldig kremete og klassisk vreng imo.. Spiller du rock ala GNR og gammel metal ala Metallicas første skiver, så er VM en fin amp. Og den spiller greit på lavere volumstyrker også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, syns jeg også. Spilt på disse en del hos den lokale sjappa. Men det er ikke akkurat den type metal som f.eks 6505,ENGL, Mesa, Orange ol amper med baller leverer.

Ganske digg lyd, men på en helt annen måte. Spilte gjennom en Dean med EMG. Skrudde bare opp "Body" på ampen, og lyden ble tykk og digg.

Men har man penger og skal ha en heftig metal amp, så er ikke dette ampen å gå for.

Hadde jeg personlig hatt 20k til å bruke på amp nå, så hadde jeg kjøpt en H&K TriAmp MkII, ENGL Savage, Blackmore eller en skamfeit Orange amp. Men sjekk ut Marshall JVM serien også. Har Master, Volum og Gain for hver kanal som gjør det lettere å skru lyd på moderate styrker.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ihvertfall satset på JCM800, 2x12 og en tubescreamer i front til å starte med. SÅ kan du heller supplere med et hotplate senere, hvis det trengs. Men vær oppmerksom på at enkanals JCM800 blir regnet som de "beste" og kan være litt tricky å få tak i.

skald u ha tokanals, så ville jeg ikke gitt mer enn 7-8k for den, da det er mange som tror at de er verdt sånn.. 12-15k..

2203 og 2204 derimot, 1kanalsversjonene, koster en smule mer enn 2205 og 2210.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller best er det nok å skaffe seg en håndlaget Marshall

fra den gangen de virkelig låt bra.

Forskjellen på en Plexi og en 2203 eller 2204,

(De ble forresten produsert lengre som JMP enn JCM800)

er først og fremst at det er cascaded gain steg i preampen.

Ved å booste en Plexi oppnås akkurat den samme effekten på ampen.

Metallica, VanHalen og Slash har alle brukt Plexier/Metalface på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.