Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rackmountable lydkort (Focusrite Saffire series)


Norstorm

Anbefalte innlegg

Åj...

Takk takk, Stjerneskruen..

Nå følte jeg meg rimelig sikker..

Siden siste post har jeg googla litt reviews, og sett litt videoer og slikt.

Er jo rimelig drøyt det kortet da...

Bare hyggelig det Norstrom :) Og ja, kortet er helt vanvittig. Både i øvningslokalet og studio bruker jeg det som mikser. Kjører monitorer/PA ut på main + to forskjellige monitormikser for headset. Bruker resterende outputs som fx send for klang på gitarer og vokal. Har axe'en koblet til med coax spdif og får dermed spilt 2 gitarer gjennom den på en gang og får på samme tid opptak av både vått og tørt signal for senere ramping. På adat 1 portene har jeg en Behringer ADA-8000 for ytterligere fx sends/returns og innganger for keyboards, synther og annet ymse utstyr. adat 2 porten bruker jeg i spdif mode koblet til 2 stk Behringer Ultramatch (en for inn og en for ut) som jeg bruker til format konvertering og patch bay for digitale I/O med ekstern mic pre (AES/EBU), TC klang (coax spdif) og hardware sampler (optisk spdif). En hver miks (inkl. routing) i MixControl applikasjonen kan lagres for senere bruk. Focusrite kortet er selve stammen i studio oppsettet mitt, og det fungerer aldeles utmerket :)

Edit: Kortet har også noe som kalles loopback hvilket er mulighet til å route main output inn på et eget spor i DAW'en. Dette er en ekstremt hendig funksjon som kan brukes til alt fra ripping av lyd fra filmer, nettradio, youtube etc., eller om man ønsker en kjapp nedmiks i de tilfeller der eksterne instrumenter/fx er med i monitormiksen. Mao 2-track summing når man bruker kortet som en mikser.

Endret av Stjerneskruen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Notert!

Håy håy..

Gleder meg så en unge

Edit: Er en kar som ber meg være forsiktig med hvor jeg plaserer unitsa i racket, grunnet støy og slikt mas.

Jeg har vel, en korg dtr1000, axe'n og så detta pro 40 kortet om noen dager.

Endret av Norstorm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Er en kar som ber meg være forsiktig med hvor jeg plaserer unitsa i racket, grunnet støy og slikt mas.

Jeg har vel, en korg dtr1000, axe'n og så detta pro 40 kortet om noen dager.

Bare plasser dem slik du ønsker. Sjangsen for støy er svært liten. Har vært igjennom dusinvis av forskjellige konfigurasjoner i rackene mine og ikke hatt noe problem med støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott flott.. Ja, gleder meg.. Må bestille no kabler vet jeg :P Her skarre re-ampast :P

Pass på at du kjøper coaxkabler. Selv om coax spdif bruker RCA plugger kan/bør ikke vanlige phonokabler kabler brukes. Du trenger ikke koble til ax'en analogt så lenge du kjører lydkortet i 48kHz (hviklet du må ettersom axe kun kjører på denne frekvensen). Skal du kjøre på andre frekvenser må du bruke analog I/O. På Pro 40 kortet har du uansett nok av analog I/O å rutte med så det er kanskje like greit å koble den opp analogt og. Dog tror jeg Left input 1 på baksiden overstyrer inputen på forsiden så vær obs på det.

Midi portene på korte er forresten fult kompatibelt med AxeEdit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser og leser OG leser...

Det jeg ikke skjønner er hvordan jeg skal kunne klare å re-ampe alt digitalt med bare axe'n og lydkortet?

og med EN spdif inn, og EN spdif ut..

*klø klø*

Trenger jeg no DI boks, eller de vanlige signalboksene for re-amping her da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du trenger ingen ting ekstra for å gjøre det. Uten å gå inn i detaljene for hvordan man gjør settingene fungerer det slik:

Axe'en settes til Digital Input og isteden for å plugge gitaren i axe'en plugger du direkte inn i (en av) lydkortets instrument innganger. I lydkortets software mikser har du en monokanal for dette signalet. Denne kanalen mutes. Sett opp et spor i DAW'en som mottar dette signalet (du trenger ikke høre dette signalet for å spille det inn). Du lurer nå kanskje på hvordan du skal kunne høre noen lyd fra axe'en, og det er her trikset kommer: i software mikseren router du instrument monokanalen til spdif Left (når axe er satt til digital input er inngangen på forsiden omgjort til spdif Left). Dette signalet går så gjennom axe'en akkurat som om vanlig og vil dukke opp på spdif out og deretter gå inn i lydkortet igjen på lydkortets spdif input. Du setter så opp en stereokanal (eller mono for den saks skyld) i software mikseren, det er dette signalet du bruker for monitoring og "kladd". Du spiller også inn dette sporet i DAW'en parallelt med det tørre som du siden vil bruke til reamping. Man trenger selvsagt ikke gjøre det, men det er altid greit å ha et opptak av monitorsignalet da dette er hva du hørete når du spilte inn, dessuten er reamping som regel forebeholdt mixing-prosessen. Når tiden imidlertid er inne for å reampe setter du ganske enkelt opp en fx-loop i DAW'en hvor du sender signalet gjennom axe'en med spdif I/O.

Det hele kan kanskje synes svært komplisert men det er faktisk ikke vanskelig å få det til å fungere, og når det først er satt opp riktig er funksjonaliteten fullstendig transparent, mao. å arbeide med et slikt oppsett føles/synes akkurat likt som gitar -> axe -> lydkort. Skulle du få lyst til å bruke instrumentinngangen på forsiden av axe'en som vanlig trykker du bare på IO knappen og skrur hjulet to clicks til venstre og du er tilbake til standard modus. Kunne ikke vært enklere :)

To ting er verdt å merke seg:

1. Når axe'en kjører i digital input mode deaktiveres all analog IO. Det vil nå komme en salgs digital støy i analog outputs så husk å mute dem om du har dem koblet til. Selv bruker jeg aldri de analoge utgangene lenger men det er verdt å merke seg dette så man ikke får seg en overraskelse om man er koblet til en power amp av noe slag.

2. Jeg har kun erfaring med et slikt oppsett med de nye Focusrite kortene (har prøvd med både Liquid 56 og DSP24 med akkurat samme resultat) så hvordan eller hvor godt det vil fungere med andre kort kan jeg ikke si noe om.

Jeg kan godt lage en pdf tutorial hvis det er ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NÅ ble jeg litt klokere..

Ja, jeg har jo ett kort og bestille først...

Må vel å kjøpe noen nye kabler også regner jeg skvett med.

Torturial hadde vært stas :D

Som sagt trenger du ikke mer enn 2 RCA coax-kabler for å sette det opp, og når du først har begynt å bruke det slik er sjangsene små for at føler du trenger koble til analogt. Selv har jeg ikke brukt de analoge utgangene på godt over halvannet år.

Skal se om jeg ikke kan få tatt meg tid til å lage en tutorial :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt valg. Vi kjøpte inn pro 40 til studioet der jeg jobba før, funka veldig bra. Gode preamper og veldig fleksibelt.

Forøvrig har jeg nå Saffire 6 USB til hjemmestudioet, og det funker like bra, samme preampene som på pro 40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.