Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rackmountable lydkort (Focusrite Saffire series)


Norstorm

Anbefalte innlegg

Selv bruker jeg et Focusrite Liquid Saffire 56 kort og er storfornøyd med det. Utmerket til routing inn og ut av axe fx som jeg regner med du skal. Trenger du ikke så mange innganger kan du gå for Pro 40 versjonen som er det minste rack-monterbare. Man kan få det svært rimelig. Det finnes selvfølgelig andre alternativer og men har ikke erfaring med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut..

Skal ta en kikk på disse. Fant ikke pro 40, men de andre var jo grisedyre.

Snart 7k for ett lydkort. Det var drøyt :S

Liquid 56 kortet koster omlag 7k, men det høres ikke ut som du trenger 28 innganger og 28 utganger, og jeg tenker dermed at et Pro 40 passer bedre. Riktig nok har det 20 ut og 20 inn, hvilket er langt mer enn hva du trenger, men det er det minste av kortene som er i 19" rack format. Et slikt kort kan du få helt ned i ca 350USD på fks Pro Audio Star i New York (jeg har ikke handlet hos dem men har snakket med dem og de virker veldig seriøse. frakt til Norge ligger på rundt 50USD for et slikt kort). Er det imidlertid ikke så viktig at kortet har rack-ører og er 19 tommer bredt vil et Saffire Pro 14 kort gjøre susen akkurat like godt, men det vil nok ikke bli så mye billigere enn en Pro 40 kort.

Den axe'n har en egen re-amping modul, sant..? Så man slipper å kjøpe disse signal boksene og slikt??

Vet ikke noe om noe modul men for reamping av axe-fx i det digitale domenet trenger du full-duplex coax spdif inn/ut på PC'en. Mange nyere PC'er har optisk spdif på hovedkortet (do ikke altid inn). Har du det kan du eventuelt slippe unna med å kjøpe en eller annen slags formatkonverter. Kjøpte selv nylig to Behringer Ultramatch for å patche utstyr med optisk, coax og AES/EBU til de optiske portene på Saffire kortet. Behringer er som kjent ikke det beste men for en tusenlapp for to moduler kan man ikke rynke på nesen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Har jo hørt mye bra om dessa Echo korta da..

Kanskje det kan være noe.

Jeg har til nå ett UX2 fra Line-6.

Problemet her er at det bare er en digital utgang.

bah.. Med en ting morrosaker skal lages rackmontabelt, så spretter jo prisen som om det sku sett Bin Laden naken med sumbrero.. bah!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Har jo hørt mye bra om dessa Echo korta da..

Kanskje det kan være noe.

Echo kortene er nok fine kort det. Har hørt mye bra om dem men vet lite om dem. Jeg er dog rimelig sikker på at du kan reampe med dem ved å sette opp en spdif FX-loop fra DAW'en din. For full fleksibilitet ved innspilling og reamping er det best å ha et kort med gode routing muligheter. Jeg vet ikke hvordan Echo kortene er i så måte.

Jeg har til nå ett UX2 fra Line-6.

Problemet her er at det bare er en digital utgang.

Ja, UX2 har bare ut, og om jeg ikke tar helt feil er denne utgangen bare en kopi av main-utgangen og kan ikke settes opp som FX send i DAW'en. Det er alikevel mulig å reampe men svært svært upraktisk.

bah.. Med en ting morrosaker skal lages rackmontabelt, så spretter jo prisen som om det sku sett Bin Laden naken med sumbrero.. bah!

Grunnen til at de er så mye dyrere er selvfølgelig at de har flere mic-preamper/innganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass..

Jeg tror faktisk det skal gå ann route re-amping analogt med UX2...

Må bare finne ut av signallenken på axe'n først. Kan ikke detr der enda. Så lenge jeg slipper DI bopkser og signalbokser så er jeg fornøyd :P

Det går det, men det er upraktisk. Det du må gjøre er å koble main-utgangen på UX2 til Input 1 på baksiden av axe-fx, Output 1 bak på axe-fx sendes så til line-input på UX2. Du må passe på at monitoring på UX2 lineinput er skrudd av, eller ender du opp med en helvetes feedback-loop. Du må så bounce sporet du skal reampe i solo mode (hvis ikke kjøres hele miksen igjennom ampen) i DAW'en din og du vil dersverre ikke ha mulighet til å høre reampingen før du er ferdig da headphones utgangen på UX er eneste tilgjengelig og den kun spiller tørt signal. Man kan også route en fx-send i axe-fx til output 2 og koble monitorene dine der, men du vil alikevel ikke få høre hvordan reampingen fungerer i miksen. Mao svært upraktisk.

Setter du opp axe-fx til digital inn vil du kun få digital ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for nå beskjed fra en kamerat at jeg bør unngå Echo sine kort, fordi de hadde så dårlige pre-amper..

Han anbefalte Focusrite Saffire PRO 40.

Jeg har kikket på kortet, og liker det jeg ser..

Er det noen som har erfaringer med denne, eller kanskje vet om noen som selger ett slikt til og med...

Må jo spørre meg litt rundt.

Dette er jo forholdsvis dyre saker..

Takk for tips så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for nå beskjed fra en kamerat at jeg bør unngå Echo sine kort, fordi de hadde så dårlige pre-amper..

Han anbefalte Focusrite Saffire PRO 40.

Jeg har kikket på kortet, og liker det jeg ser..

Er det noen som har erfaringer med denne, eller kanskje vet om noen som selger ett slikt til og med...

Må jo spørre meg litt rundt.

Dette er jo forholdsvis dyre saker..

Takk for tips så langt.

Jeg kjenner ikke Echo-kortene så godt men mitt inntrykk er at preampene hverken er de beste eller de verste. Tipper de er sånn midt på treet i sin prisklasse. Imidlertid er det viktig å merke seg at slike preamper man finner 2, 4 eller 8 stk. av i et lydkort selvfølgelig ikke kan måle seg med dedikerte mic preamps der man gjerne kan betaler opptil flere ganger mer for en pre enn man betaler for hele lydkortet. Jeg gikk nylig til annskaffelse av en dedikert mic-pre, og enn så fint jeg synes de i lydkortet låter var forskjellen intet mindre enn enorm.

Jeg har ikke selv prøvd Pro 40 kortet men har et Liquid 56 som jeg er strålende fornøyd med. De er stort sett like bortsett fra at Liquid 56 har en ekstra adat I/O, word clock I/O, liquid pres på kanal 1 og 2 (selvfølgelig ikke på høyde med en ekte Liquid Channel men alikevel svært gode) samt separate mic og linje innganger (kjekt om man har mye outboard utstyr med linje utganger da man slipper å plugge om når man skal bytte mellom mic og linje source).

Ellers har jeg bare godt å si om disse Focusrite kortene og de er langt bedre enn alle de andre jeg har vært innom. Gode og musestille preamper, god AD-DA, svært fleksibel routing (etter min mening et absolutt must om man er technofil og ønsker bruke sammen med utstyr som axe-fx), adat I/O (mao er kortet utbyggbart og I/O kan også brukes som optisk spdif), svært god control software og intern power supply (hater de veggvorter som enkelte andre kort har. Skikkelig turn off). Det eneste jeg kan pirke på er at inngangene/preampene synes å ha litt lite gain så man ender av og til opp med å skru input gain'en nesten på fullt, men det er egentlig ikke noe problem da de er så og si støyfrie selv på maks gain, det bare virker litt uvant.

Focusrite kortene er som du sier ganske dyre, men jeg mener helt klart at man får veldig mye for pengene sammenliknet med andre kort i samme (til og med høyeere) prisklasse. Du kan jo fks gå for en pakke som denne og du får med en ekstra mic + kabel og stativ på kjøpet for rundt 4k inkl. frakt og mva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.