Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

5 spørsmål om hjemmestudio


Anbefalte innlegg

Heisann!

Har litt lyst til å ha bare et veldig enkelt hjemmestudio-ish til å ha på rommet for leking og evt. få sanger fra bandet ut på myspace o.l.

Jeg har litt i underkant av 4000 kr å rutte med, men som sagt skal det bare være noe enkelt. Hvis jeg virkelig syns dette virkelig er moro, så har jeg konfirmasjon om ganske så nøyaktig et halvt år, og da kan jeg evt. kjøpe litt mer og bedre utstyr.

Fra før av har jeg en Vox Tonelab ST (med USB utgang) som jeg tror vil holde til å ta opp gitar og bass(?).

Jeg har også et par helt vanlig sang mikker, og jeg lurer på om disse vil duge til dette?

Jeg har lenge hatt lyst på et helt enkelt digitalt trommesett for leiking, og da fant jeg dette; Medeli DD-501. Det er USB og line out utgang på det, og lurer på om dere tror det vil duge til enkelt hjemmestudio bruk?

Vurderer også å kjøpe et MIDI-keyboard, men da har jeg ikke veldig mye mer penger igjen... (kan jo selvfølgelig spare litt lenger) Tips?

Ooooooog, det siste spørsmålet lyder som følger; trenger jeg noe særlig mer da? regner med at dere kommer til å skrive lydkort og mikser, men det er ikke noen CD jeg skal spille inn, så jeg tror ikke jeg trenger noe bedre lydkort, og mikser... finnes det ikke software til sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om du skal spille inn en CD eller ikke MÅ man ha ett studiolydkort! Det finnes veldig mange lydkort som koster 2000-4000,- som er utrolig fine..

Selv begynte jeg med Audio Kontrol 1 som jeg absolutt vil anbefale. mener å huske at det kostet 2500,-

DAW'en (Softwaret) jeg bruker er Cubase 5.. men det finnes jo andre programer som ProTools (som har kommet med at man ikke må ha ett protools lisensiert lydkort for å kunne spille inn i protools), Sonar, Logic osv..

Jeg vil anbefale Cubase, i å med at det er det JEG begynte med og kommer til å bruke, men det er vell egentlig bare en smaksak!

Vist du skal kjøpe ett digitalt trommesett er det lurt å kjøpe ett studiolydkort med MIDI in og out.. Det er det på "Audio kontrol 1".

Men nå vet ikke jeg om VOX'en din kan ta opp spor uten latency eller ikke. Finnes også noen Gratise Daw's!

håper du forsto det meste :/ hoho

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydkort må du ha hvis du skal få spilt inn sangen.

Når det kommer til trommene, så er det der mildt sagt dårlige trommer. Se etter et Yamaha DTXplorer brukt.

Til lydkort er jeg veldig fornøyd med Focusrite serien. Stabile saker som har en solid konstruksjon.

Edit: For redigering; hvis du aldri har prøvd deg på å redigere noe så tror jeg nesten jeg vil anbefale Ableton siden det er kanskje det enkleste av programmene og ikke så lett å rote seg bort i som Cubase, Sonar, ProTools, etc.

Endret av MartheyG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey, takk for svar! blitt en del lesing, snakking, chatting og til slutt endringer i planene i dag.

Har fått en del tips om hvordan man kan ta opp akustiske trommer med kun en mikk.

Så.. jeg tror jeg kommer til å gå for denne: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25134233

eller spare litt lenger og kjøpe denne: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25134328

Kom gjerne med flere forslag til studiopakker! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tänkt att ta opp ett helt trumset med en mikrofon? I så fall skulle jag rekommendera att inte begränsa dig till ett ljudkort med bara en ingång, men minst två ingångar, så att du kan utöka till 2 mikrofoner senare. Tar du upp med bara en mikrofon så blir ljudet i mono och du får ingen bredd på det, det kommer att låta tunt. Men 2 mikrofoner så blir det bättre. Vi i bandet har några gånger tagit opp ett helt trumset med en Zomom H2 och sen använt Drumagog till att göra en baskagge och det har funkat helt okej, men det kräver litt pillring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart det funkar, men om du lyssnar på en "vanlig inspelning" så hör du att alla enstaka trummor är pannorerade olika i mixen och det kan du inte få till med kun 1 mikrofon, allt kommer att ligga i mitten av mixen, mono.

Jaja, det er jo klart. Men det skal som sagt ikke bli noen albuminnspilling. Bare for å kaste ut på myspace, urørt osv...

Så kan jeg heller spare til flere mikker senere :)

Forresten tror du da det vil holde med en kondensator mic for hele settet, en dynamisk mic for skarp, og en dynamisk mic for stortromme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bruke en håndholdt liten sak til å recorde jam-sessions/demos..?

Vet om flere som bruker slike til litt enklere opptak, og med et par rimelig ekstra mic`er så kan man få til rimelig gode opptak. Bøtter av muligheter for oppkobling til PC har de også..

Jeg har en Zoom H4n til salgs, men det finnes mange varianter av disse.. Edirol, Sony Zoom osv..

BTW: Hør på hva som er sagt ang trommer.. Nederste hylle bør være Yamaha DTXplorer, helst over men her blir det fort dyrere... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Har litt lyst til å ha bare et veldig enkelt hjemmestudio-ish til å ha på rommet for leking og evt. få sanger fra bandet ut på myspace o.l.

Jeg har litt i underkant av 4000 kr å rutte med, men som sagt skal det bare være noe enkelt. Hvis jeg virkelig syns dette virkelig er moro, så har jeg konfirmasjon om ganske så nøyaktig et halvt år, og da kan jeg evt. kjøpe litt mer og bedre utstyr.

Fra før av har jeg en Vox Tonelab ST (med USB utgang) som jeg tror vil holde til å ta opp gitar og bass(?).

Jeg har også et par helt vanlig sang mikker, og jeg lurer på om disse vil duge til dette?

Jeg har lenge hatt lyst på et helt enkelt digitalt trommesett for leiking, og da fant jeg dette; Medeli DD-501. Det er USB og line out utgang på det, og lurer på om dere tror det vil duge til enkelt hjemmestudio bruk?

Vurderer også å kjøpe et MIDI-keyboard, men da har jeg ikke veldig mye mer penger igjen... (kan jo selvfølgelig spare litt lenger) Tips?

Ooooooog, det siste spørsmålet lyder som følger; trenger jeg noe særlig mer da? regner med at dere kommer til å skrive lydkort og mikser, men det er ikke noen CD jeg skal spille inn, så jeg tror ikke jeg trenger noe bedre lydkort, og mikser... finnes det ikke software til sånt?

Du MÅ ikke ha et studiolydkort som det har blitt nevnt her - det integrerte lydkortet i pc'en din kan brukes forutsatt at det støtter full duplex (noe jeg tror gjelder alle nå om dagen). Du vil da kun få ett stereospor inn, og fantommating om du trenger det må ordnes separat, men det funker. Hvis du velger Ardour eller Ubuntu studio som programvare, så går det ingen penger der heller. Den Vox-boksen din burde funke utmerket som preamp, og om du skulle behøve fantommating så har Behringer noen skambillige preamper som passer fint inn i et budsjettstudio.

Det er vel nå jeg burde komme med noe kjedelig om "når jeg var ung og blakk", men jeg lar det være ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.