Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner trenger gitar


Fjolsen

Anbefalte innlegg

Har alltid ønsket å spille gitar, og da jeg for mange år siden fikk en akustisk gitar i julegave ble jeg overlykkelig. Problemet var at dette var en veldig billig gitar som ble kjøpt på rema 1000 eller noe sånt. Syns ikke gitaren låt noe fint og etter 10 sekunder med å prøve å spille var gitaren ustemt så mesteparten av tiden gikk med på å stemme gitaren. Etter den første dagen så var jeg lei og hadde fått nok. Gitaren har ligget lagret i flere år og jeg har ikke planer om å finne den fram igjen. Jeg vil heller kjøpe en gitar som faktisk går å spille på og som samtidig ikke koster skjorta.

Så nå i det siste så har jeg fått interessen tilbake for å faktisk lære meg å spille. Har lest og søkt på nettet og etter mye fram og tilbake ser det ut til at det som passer meg og min musikksmak(country(Liker andre typer musikk også så det meste utenom metal vil nok bli spilt)) best er en telecaster. Som et rimelig alternativ til Fender sine ser jeg at mange anbefaler Squier.

Har vel egentlig bestemt meg for en tele men så kommer det til hvilken tele.

http://www.squierguitars.com/products/search.php?section=guitars&cat=telecaster

Squier har jo mange tele'er, den jeg liker best utseendemessig er nok Classic Vibe Telecaster® Thinline. Syns også den høres bra ut(youtube)

Men så er det jo dette at jeg ikke har noen serlige egenskaper til å høre om en gitar låter bra eller ikke.(bortsett fra når det er veldig dårlige gitarer)

Spørsmålet blir jo da, hvilken Squire tele burde jeg kjøpe? Vet at det er opp til meg og avgjøre. Men når en er nybegynner blir det vanskelig å bestemme seg/vite hva som passer.

Jeg vil jo også trenge en forsterker så fyr løs med hva dere anbefaler!

Når det gjelder budsjett så har jeg satt 5000 for gitar, forsterker og tilbehør. kan sikkert strekke det litt om nødvendig(noen hundrelapper)

Og hvor får jeg kjøpt dette billigst? (nettbutikk)

Nå har jeg sikkert ikke forklart meg godt nok. Men er jo bare å spørre om det skulle være noe som er uklart :)

-Fjolsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du bør sikte mot classic vibe.. Jeg har prøvd et parr stk (Strat og tele modeller) og for meg er de et bang for the buck. De ser bra ut, de har anderledes og bedre halser, og de låter faktisk utrolig godt. (Alt med tanke på prisen da.)

Det er jo ikke de beste gitarene i verden, men for en nybegynner tror jeg du kan ha en classic vibe en rimelig god stund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D har jeg sett litt og har kommet fram til dette sålangt:

Gitarforsterker Fender MUSTANG I 915 Kr

Gitarstativ Supreme GSE for elektrisk gitar 125 Kr

Elgitar Squier Classic Vibe Telecaster Thinline Natural 3.595 Kr

Alt fra 4Sound.no

Tenkte på et sett med strenger også. Hvilke passer til denne gitaren?

Skal også legge til plektere, stropp og kabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at Classic Vibe lyder bedre enn standard tele, men så er jeg kommet så langt at jeg ikke kan en eneste akkord/note enda. Vil jeg da merke noe stor forskjell når det er JEG som skal spille på denne? Er jo greit når jeg begynner å kunne mye mer. Da kan jeg vel heller selge og kjøpe en dyrere gitar? Har lyst på gitar og har pengene men hadde liksom ikke lyst til å bruke en ekstra 1000 lapp om jeg ikke kommer til å merke noen særlig stor forskjell når det gjelder spillekomfort og lyd.

Kanskje denne er et bedre kjøp enn CV når en ser på pris og mine ferdigheter?

http://4sound.no/itempg.aspx?id=663115&artno=139241

Jeg virker kanskje gjerrig nå men studenter må tenke over hva de bruker penger på og når en har høyere husleie enn stipend så går ikke alt opp i opp.

Så hva syns dere, skal jeg kjøpe en standard nå som jeg studerer, og heller kjøpe en litt dyrere når jeg har lært meg å spille + fått inntekt (som kommer til sommeren engang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville glatt brukt en ekstra tusenlapp nå. Du vil merke litt forskjell når du bruker tid med den, da det er lettere å spille på en god gitar enn en dårlig gitar. Squier Std vil du også antakeligvis få lyst til å bytte ut tidligere da dette er gitarer som ikke er veldig gode å spille på, og heller ikke låter veldig bra. Det er heller ikke lett å få solgt disse da de er såpass billige også i butikk, så du vil antakeligvis etter ganske kort tid "brenne inne" med en ganske kjip gitar mens du fortsatt kanskje ikke føler deg god nok til å kjøpe en dyr gitar, og derfor går for en mellomklasse gitar. En Classic Vibe (evt Vintage Modified får også mye skryt) vil du kunne spille på helt til du føler deg god nok for en skikkelig gitar, samt at disse er mulig å få solgt på bruktmarkedet.

Dette er hvertfall det typiske som ofte går igjen. Såklart blir det annerledes for mange (meg selv inkludert har skiftet pickuper på og spiller enda på min første el-gitar, en Louder til 1500kr), men det er nok også mange som kjenner seg igjen i eksempelet over. Selvsagt, har du ikke penger nok så gjør jo helt klart en Standard nytta (bare for guds skyld styr unna Squier Affinity, for dette er virkelig stort sett søppel om ikke du er veldig heldig), men du vil få en bedre gitar du kan ha lenger og være mer fornøyd med om du krabber over 3000 og opp mot 4 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er garantert inne på noe, har jo pengene. Får vel bare gjøre prioriteringer da :) Så da er handlekurven min slik.

Plekter Fender 351 Delrin-Medium 12-pack 38 Kr

Tuner Korg CA40WD 245 Kr

Strenger Ernie Ball EB2223 79 Kr

Gitarreim LM Straps PS-3E BK - Polywebstrap w/ leather ends 70 Kr

Kabel Supreme GC6A vinklet jack / jack 6m 160 Kr

Gitarforsterker Fender MUSTANG I 915 Kr

Gitarstativ Supreme GSE for elektrisk gitar 125 Kr

Elgitar Squier Classic Vibe Telecaster Thinline Natural 3.595 Kr

Totalpris blir ca 5250 + frakt. hos 4sound.no

Noe jeg burde emndre på, legge til eller ta bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som du er veldig inne på noe der, men jeg lurer litt på hvor langt unna nærmeste gitarsjappe du bor?

Det beste er igrunn å dra til en gitarsjappe og si hva slags gitar du vil ha, en forsterker du har sett på og spør om de kan gi en god pakkepris på dette med kabler, tuner og andre nødvendigheter. Får ofte en god pris om du handler såpass mye i butikken. Da kan du også få litt ulike typer plekter (Dette er veldig subjektivt hva man foretrekker), samt at du kan få satt opp gitaren din ordentlig (vanligvis gratis) og få etterjustert den etter litt tid sånn at den er akkurat sånn du vil ha den frem til du får kompetanse til å ordne dette selv.

Personlig synes jeg også det er greit med en bag til gitaren, men om du bare skal spille hjemme er det ikke noe must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke sjangsen til å dra til noen gitarsjappe før etter nyttår. ca 2-3 timers kjøretur.

Og når jeg handler på nett så har jeg jo 14 dagers returrett? Da har jeg jo noen dager jeg kan prøve gitaren på også. Kan jo heve kjøpet om jeg ikke liker el-gitar f.eks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første gitar fikk jeg til jul for 4 år siden.

Det var en Caliber gitarpakke som innholdt Caliber Stratocaster gitar, Mega 15w, jackkabel og trekk.

Var helt topp! Vil si det er den beste Strattkopien jeg noen gang har spilt på, og jeg har hørt om flere som mener det.

http://www.caliberguitars.co.kr/wizmart.php?query=view&code=010101&no=3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

? Hvorfor ikke gå i en Musikksjappe og prøve gitaren som du synes er best å spille på? Hva er vitsen med å kjøpe fra nettet? Det er ikke akkurat så mye billigere i Norske Nettbutikker..

Jeg gikk til en musikksjappe og kjøpte en gitarpakke..

Da kjøpte jeg er Morgan Stratocaster (Morgan St250), den er digg å spille på den dag idag også. Selv om den er 6 år gammel og er herpa ettersom den har blitt hugget på med øks inne iblandt.. -.-

Også kjøpte jeg er liten random 50w morgan forsterker :)

Jeg anbefaler deg å gå ned til en Musikksjappe, si at du har et budsjett på 5000kr til en gitar og en forsterker og noe tilbehør. Så får du det nok bedre enn om du bestemmer deg for å kjøpe på internett.

Lykke til:)

Endret av RydEN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte nettopp en Classic Vibe Custom Telecaster etter å ha lest begeistrede anmeldelser på TDPRI og andre fora. Dette er GODE gitarer som slår godt fra seg også i tyngre vektklasser. Behagelig hals med god båndjobb, lav action uten strengeklirr og en lett og resonant kropp laget av tre biter or. Det eneste jeg har å utsette på gitaren er switchen og pottene som kjennes billige ut, men det kan man modde for en rimelig penge. Kvaliteten på mye av det som kommer ut av Kina og Korea begynner å bli temmelig bra nå. Kjøp en Classic Vibe, du vil ikke bli skuffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.