Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lydtette bod/minihytte/gjestehytte


Esp-en

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å bygge et ministudio til hobby/vennebruk.

Det jeg lurer på er lydtetting.

Om jeg kjøper dette byggesettet på plantasjen: http://www.plantasjen.no/Produkter/Hytter-drivhus--utearealer/Hytter--lekestuer/Gjestehytte-lillevilla-70/

Er det da mulig å lydtette hytten på en effektiv måte?

Blir det veldig lite igjen av rommet etter lydtetting da?

Kan noen forklare litt ang lydtetting?:)

Hørte av en kar at jeg burde ha "dobble vegger": en vegg med liggende gipsplater og en med stående. Kan dette stemme?

Hva tror dere dette vil komme på sånn ca?

Det skal bygges over tid, skal ikke kjøpe inn alt på en gang ;)

Kom gjerne med forslag eller kommentarer på om dette er en idiotisk idee eller ikke! :)

Håper forresten denne tråden ble riktig plassert, burde kanskje vært på diy delen?

Endret av Esp-en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Her spørs det jo akkurat hvor grundig man skal gå til verks. En ting er hvordan lyden blir inne i et såpass lite rom som det er snakk om her, en annen sak er "hvor lydtett" du skal ha det.

Nå er jeg langt fra ekspert på dette, men noe kan jeg. Et "lydtett" rom er et rom som hviler på en pute av sand, der reisverket ikke har kontakt med reisverket i rommet rundt. Veggene er tykke, gjerne kledt med to (eller flere) lag med gips, og en blanding av tykkelsen på gipsplatene. Alle steder der det er mulig for luft å flytte på seg tettes med akryl fugemasse. Langs alle skjøter, tak, gulv og vegger. Det skal i prinsippet være lufttett. Så kommer demping på innsiden av der igjen for å få rommet passe dødt.

Jeg vil tro at hvis du har slike krav, blir det trangt om saligheta i denne hytta. En annen ting som også er litt typisk i studio, er god takhøyde. Det får du heller ikke her.

Det er mulig jeg har "overdrevet" litt her, men da har jeg forklart litt i korte trekk hva jeg vet om lydtetting og slikt. Håper det er noe til hjelp.

Men la meg "drodle" litt over en mulig plan B..

Støp en såle, greit uansett, og sett opp en ringmur med Leca. Da har du plutselig 20 cm mer takhøyde å gå på. Døra passer ikke, så der må du modifisere. 10 cm isolering er greit, særlig hvis du ikke skal bruke den bare om sommeren. Så to lag med gips på flater som knekkes opp med ekstra lister, la oss si fem cm og så lydfelleplater her og der, fem cm til.. Da er du oppe i 20 cm veggtykkelse. Det vil lydisolere kraftig, og da er arealet nede i 12 kvadrat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.