Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pickup skifte


Morty mort

Anbefalte innlegg

Halla boys..

Trenger litt info fra flere her.

Har nå mine egne meninger osv, men er ikke det er jeg ute etter nå det er deres erfaringer og meninger.

Jeg har en 5 strengs Aria Pro II IGB-DLX-5.

Jeg liker bassen sånn all-over mtp hvordan den er å spille på osv, men synes den mangler noe i lyden.

Henter jeg da mye på pickupskifte? Spesielt mtp bedre lyd i H-strengen, og for å få frem hele frekvensregisteret?

Har satt meg opp 2 valg på pickupfronten, enten EMG, med en god pre-amp (noe tips til hvilke EMG og preamp, tenkte på EMG-HZ)

Eller Bartolini med Aguilar OBP-3 preamp.

Bassen skal brukes til Rock N roll, og delvis metal.

Det største spørsmålet i det store og hele er; Er jeg bedre tjent med å handle en ny 5 strenger.

Har da hatt sett på følgende; Sadowsky, Spector, Mike Lull, Paul Reed Smith, Tobias, Fender, Modulus, Sandberg.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla boys..

Trenger litt info fra flere her.

Har nå mine egne meninger osv, men er ikke det er jeg ute etter nå det er deres erfaringer og meninger.

Jeg har en 5 strengs Aria Pro II IGB-DLX-5.

Jeg liker bassen sånn all-over mtp hvordan den er å spille på osv, men synes den mangler noe i lyden.

Henter jeg da mye på pickupskifte? Spesielt mtp bedre lyd i H-strengen, og for å få frem hele frekvensregisteret?

Har satt meg opp 2 valg på pickupfronten, enten EMG, med en god pre-amp (noe tips til hvilke EMG og preamp, tenkte på EMG-HZ)

Eller Bartolini med Aguilar OBP-3 preamp.

Bassen skal brukes til Rock N roll, og delvis metal.

Det største spørsmålet i det store og hele er; Er jeg bedre tjent med å handle en ny 5 strenger.

Har da hatt sett på følgende; Sadowsky, Spector, Mike Lull, Paul Reed Smith, Tobias, Fender, Modulus, Sandberg.

På forhånd takk!

Vel, B-strengen er generelt litt svakere på "billigere" bassgitarer (har ingen spesifik kjennskap til din, dog).

Eier selv en Modulus (frem til i morgen, da overtas den av ny eier), og kan bare si at B-strengen på den er fenomenal! Min har EMG pickuper (usikker på hvilken type det er), og Aguilar OBP-3 preamp, og den låter dritbra. Men pickuper og preamper kan bare hjelpe så mye, til syvende og sist er det de fundamentale egenskapene til bassgitaren din som har noe å si. Jeg ville revurdert en Fender 5'er, de har ikke spesielt gode B-strenger etter min erfaring.

Du vil måtte regne med å måtte betale 2500-3000kr for å bytte pickuper og preamp, så kan du jo regne på hvorvidt du heller har lyst til å oppgradere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var akkurat det der med egenskapene til bassen i seg selv.

Bassen er en god del år, var vistnok noe Aria kalte for custom shop da den kom, lå vell på listepris rundt 13-15000,-

Har du noe annet enn Modulus og anbefale da?

Aria II Pro skal jo være gode basser, da. Dersom du liker den er det vel bare å prøve et pickup/preampskifte ?

Jeg har selv en Spector Euro 4 (og ganske snart en Euro 5 og), og det er helt fenomenale basser det og. Har en følelse av at man får veldig mye mer for pengene der enn man får med mange andre bassgitarer. En brukt Modulus Q5 får du for rundt 15 000kr ferdig importert (eller 13 000 som meg, hvis du er litt heldig), en Euro 5 får du sikkert for 6-7000kr, og jeg må si at jeg ikke er helt sikker på om Modulusen er verdt dobbelt så mye (hvertfall ikke om 5'ern er like bra som 4'ern jeg har, og jeg har ingen grunn til å tro noe annet!). Må også nevne Music Man i samme slengen. B-strengen på Bongoen jeg eide før var god den og, men ikke helt på nivå med Modulusen (sikkert mye fordi Bongoen er 34" og Modulusen er 35"). Music Man lager i det hele tatt meget, MEGET bra bassgitarer, som definitivt er verdt å ta en nærmere titt på.

Problemet i Norge er at man skal slite godt med å få prøvd slike high-end basser, da svært få butikker har dem inne... Det kommer sikkert noen her som er litt mer erfarne med andre merker enn meg...

Endret av Orph
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aria II Pro skal jo være gode basser, da. Dersom du liker den er det vel bare å prøve et pickup/preampskifte ?

Jeg har selv en Spector Euro 4 (og ganske snart en Euro 5 og), og det er helt fenomenale basser det og. Har en følelse av at man får veldig mye mer for pengene der enn man får med mange andre bassgitarer. En brukt Modulus Q5 får du for rundt 15 000kr ferdig importert (eller 13 000 som meg, hvis du er litt heldig), en Euro 5 får du sikkert for 6-7000kr, og jeg må si at jeg ikke er helt sikker på om Modulusen er verdt dobbelt så mye (hvertfall ikke om 5'ern er like bra som 4'ern jeg har, og jeg har ingen grunn til å tro noe annet!).

La meg få høre hvordan Spector bassen låter da du får den, tenker da spesielt på B-strengen.

Joda, Aria Pro II bassen er ikke ile den, men kunne gjerne tenkt meg litt mere ifra den.

Men gidder ikke bruke opp til 3000,- på noe som kanskje funker.

Da legger jeg heller de gryna i en ny bass.

Har foresten en Paul Reed Smith Curly 4 og en Fender P-bass special.

Har vært ikke på tanken om å strenge om de til BEAD. Noen som har erfaring med dette?

Da må evt bassen inn på justering igjen da :P

Uanføkkingsett så blir dette kostende penger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har foresten en Paul Reed Smith Curly 4 og en Fender P-bass special.

Har vært ikke på tanken om å strenge om de til BEAD. Noen som har erfaring med dette?

Da må evt bassen inn på justering igjen da :P

Uanføkkingsett så blir dette kostende penger :P

Jeg har noe erfaringer med BEAD. Jeg gjorde et ekspriment for to år siden og skrev noen ord om det på forumet:

Jeg spiller fortsatt bass av og til, og den dype D og C er blitt uunværlig uansett hvilken type musikk jeg spiller. H'n er litt uklar, men bassen er en vanlig Ibanez SR 600 m. 34" skala. Det sitter forresten aktive Emg på den. Husker ikke hva de heter men det er 2 små i hals og en lang/tynn i bru.

Oppsett, halsjust. og inntonasjon får du vel en Gitarforum nabo til å hjelpe deg med. Uansett, flytter du de strengene du allerede har ett trinn ned og setter på en 5 streng, trenger du neppe noen halsjustering.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takker for svar!

Jeg sitter å ser en god del på bruktmarkedet, da jeg ikke har bestemt meg hva jeg skal gjøre enda.

Å har for tiden ganske stramt budsjett.

Men, er det noen her som vet hvordan Ken Smith Design bassene er, tenker da på den jazzbass proto'en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.