Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

titt boo , vil du hjelpe meg ? hihi


Villunge

Anbefalte innlegg

tenkte jeg skulle plage dere litt igjen nå :oops:

hvist jeg spiller enn akkord rekke, proggresjon, vamp, eller hva dere kaller det ? som går slik : dm em C, og spiller denne i loop , kanskje med noen variasjoner, men går alltid tilbake til dm. Også improviserer jeg med c dur skalaen, vil da dm være det tonale senter, og C dur skalaen vil egentli hete D dorisk?

Thunderstruck!!!!!!!!!!!!!!! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når akkordprogresjonen er såpass tonal (imotsetning til modal), den inneholder tross alt alle notene i Cdur, syns jeg ikke det er helt riktig å snakke om modalitet.

(Dm er parallellmoll akkord til F, Em til G, noen som ser noe kjent?)

Hvis jeg skulle improvisert over det hadde jeg tenkt Cdur/Am rett og slett. Kanskje hadde jeg aksentuert andre akkordtoner enn hvis det hadde vært en standard Cdur/Am progresjon, men likefullt ville jeg brukt _samlingen av noter som vi kaller Cdur (C D E F G A H C)_

Men en kan likevel snakke om modaleskalaer, i betydningen av en annen samling noter enn den diatoniske.

Du kan for eksempel bruke D aeolisk over Dm, E dorisk over Em og C lydisk over C. Dette kan lett høres feil ut, med mindre hver akkord fikk mye tid til å etablere seg. Da er det lettere å "spille litt utenfor" og hoppe inn igjen.

Men jeg ville ikke gjort det, med mindre melodien var slik at disse notene (Bb fra D aeolisk, C# og F# fra E dorisk og F# fra C lydisk) naturlig fant sted.

Jeg tenker, som kanskje mange skjønner, først og fremst på modale skalaer som en måte å fargelegge med andre farger enn de vanlige. Noen ganger funker det, andre ganger ikke.

Bruk øret er vel alt jeg kan si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.