Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lære meg piano på egen hånd?


Knewt

Anbefalte innlegg

Uten at jeg verken er flink nok, eller kan lage et pianokurs her, vil jeg tipse deg om at fingersetting, og at man lærer seg det på riktig måte fra begynnelsen av er veldig viktig når man skal spille piano. Det betyr at det også på piano er "posisjoner" eller "skalaer" man bør få inn i fingrene, litt uavhengig av hvilken sanger man spiller. Slik sett kan det være lurt å kjøpe et nyebegynnerhefte og gå gjennom det, slik at man lærer knepene på hvordan man får flyttet hånden fra en posisjon til en annen. Det er jo ikke veldig kult, men utrolig nyttig å få automatisert det, sånn at det går greit å flytte hånden rundt på klaviaturet uten for mye kluss.

Jeg lærte disse enkle "flytteteknikkene" for mange år siden, og det har jeg fortsatt stor nytte av. Blir omtrent som å lære seg touch- metoden kontra det å lete etter tastene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg Salve Kallevigs "Den kjenner jeg". Det er i lærebok for barn, men den går igjennom alt på en utrolig god måte. Hvis du i tillegg lærer deg hva akkordene du spiller heter, så kommer du veldig langt i løpet av den boka. Har en elev som ikke klarer å lære seg noter for alt i verden, men han husker samtlige akkorder vi har spilt på rams og tar høyrehånda på øret. (Han er slikk 8 år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med å finne de forskjellige akkordene, deretter har jeg egentlig bare eksperimentert og prøvd meg frem. Jeg fylte inn med litt musikkteori og så noen filmer på youtube av andre som spiller piano når jeg gikk tom for ideer, men i de store trekkene har jeg lært alt på egenhånd. Det er jo tross alt bare en haug med knapper som skal trykkes på i varierende rekkefølger og kombinasjoner.

Jeg startet vel opp tidlig i høst og føler nå at jeg får det til ganske bra. Sliter veldig med å spille akkorder og melodi samtidig, men å spille akkordene delt opp utover to hender går ganske greit.

Red.: Søk google etter posisjonering av ben, rygg, armer og hender. Dette er veldig viktig å gjøre riktig.

Endret av Munnspiller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte meg å spille piano på egen hånd (riktignok med kyndig input av venner). Jeg synes godt man kan vente en stund før man begynner med noter (gitarister kan klare seg ganske langt med bare besifring, det samme burde gjelde oss). Det viktigste er å lære seg hvilke toner som er hvor, og hvordan man bygger opp akkorder. På piano kan man telle seg frem til hvilke toner som er med i en akkord veldig lett. Prøv å unngå sånne tabeller som sier hvilke tangenter som er i hvilke akkorder, men tell deg frem selv. Begynn med rene dur- og mollakkorder, spill de i høyre hånd og syng (eller nynn) til.

Hvis du føler du har kontroll så bruk venstrehånden til å slå an grunntonen (evt to grunntoner én oktav fra hverandre, det fyller godt ut når det bare er pianolyd).

Jeg anbefaler Ingrid Bjørnovs pianobok. Den har en fornuftig fremdrift med stor fokus på spilleglede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler Ingrid Bjørnovs pianobok. Den har en fornuftig fremdrift med stor fokus på spilleglede.

Det er mulig den funker om du kan en del basic teori fra før (om du spiller gitar for eksempel) men som en bok til noen som er helt grønne på området syntes jeg den går alt for fort frem, samt hopper over mange helt basic ting. Jeg fikk intrykk av at boka "regner med" at du kan en del fra før, eller at mange ting er "selvsagt". (Ingenting er selvsagt hos nybegynnere, det har jeg lært på den harde måten) En av elevene mine hadde ihvertfall kjøpt den og prøvd på egenhånd og hun skjønte ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å komme å låne, jeg har funnet poweret til X-50'n også. Du har vel kanskje en bass å låne bort?

Når det er sagt så tror jeg kanskje utfordringa med den boka er å bruke god tid ved hvert avsnitt. Sikkert lurt med noe støttelitteratur (eller dvs. støttenoter), for det er få eksempler per ting hun nevner. Men skal ikke garantere for noe da jeg først kjøpte boka etter at jeg kunne traktere tangentene.

Tror det å ha en bunke med enkle (og etterhvert vanskeligere) sanger som man spiller til er gull. Fingersetting og noter er sikkert viktig fra starten av, men er viktig å spille noe man har glede av også.

Hvis pianoet er i kammertone (eller du har synth), så er jo det å spille til musikk også en mulighet. Dette krever selvfølgelig at sangene er i samme toneart som nota (ellers så har man transpose på synther).

Endret av TazFriend
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.