Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal ta gitarelever - noen tips?


Kossoff

Anbefalte innlegg

Dette er jeg helt enig i. Har sagt klart ifra til sjefen min, samt enkelte foreldre, at jeg kommer ikke til å kjefte og mase på unger som ikke vil øve. Jeg er musikklærer, ikke en barnepasser. Jeg bare sørger for at eleven vet at det skal øving til, slik at de ikke kommer om 2 mnd og lurer på hvorfor de fremdeles spiller på samme låta. Om de øver eller ikke er opp til de selv.

Det jeg gjør, er ganske enkelt å bare si fra på en hyggelig, og forhåpentligvis inspirerende måte. Ellers er jeg hele tiden fra første møte klar på at man må øve hjemme, uten å stresse eller pese folk for det. Så ser jeg rett og slett hva jeg gjør resten av timen - om jeg går gjennom det samme, om det er nødvendig å se på noe annet, eller om vi repeterer gamle ting. Da har jeg mitt på det tørre, uten at eleven føler seg stygt behandlet ;)

Er det snakk om veldig små elever prøv er jeg å kommunisere med foreldrene heller. Jeg prøver da å være så objektiv som mulig, for selv om en elev jobber lite, så betyr ikke det at han eller hun ikke har glede av det. Har de ikke glede av det, så slutter de ganske enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange konstruktive svar! Nå har jeg mye å ta tak i, så takk til alle som har svart.

Det er 3 gutter og en jente jeg skal undervise i alderen 12-15. Alle har forskjellige ambisjoner og mål. Felles for dem er at de ikke har mye erfaring fra før. Det spenner fra å aldri ha tatt i en gitar til å kunne noen akkorder.

Ang dette med å pushe elevene til å øve hjemme, har jeg den instillingen at alle mennesker er forskjellige. Det jeg ser på som min oppgave er å gi elevene en arena de kan trives i, samt å hjelpe de på veien mot å bli gitarister. Hva framgangsmåte jeg skal bruke har jeg snakket med dem om, og er innstilt på å holde et "foreldremøte" etter noen øvinger. Jeg har en antakelse om at to av de er veldig innstilt på å øve mye, mens de to andre vil lære litt, snakke litt og ha et sted å gå til. Så, jeg må finne en måte å lære dem det de ønsker på best mulig måte! Og det tror jeg er veldig forskjellig.

Men ja, takk for svar og god jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig i det meste som er sagt her, og vil føye til to ting som jeg har lært av kulturskoleundervisning:

- Lær elevene hvordan de kan øve. Ikke bare forklar teknikker og hvis dem hvordan de skal spille en sang - men vis innøvingsmetoder, forklar hvordan du liker å jobbe, og sett opp en øveplan sammen med den enkelte elev. Hvis du som lærer blir oppgitt over at eleven ikke øver , men ikke har lært eleven noe som helst om innøving, så har du deg selv å takke. Som de fleste før meg har nevnt: forklar viktigheten av å øve jevnlig.

- Tenk langsiktig og kortsiktig samtidig. Er du målorientert - er det endelige resultatet (f.eks. kunne en solo utenat) viktigst - eller er du prosessorientert (veien frem mot målet er det viktigste). En fin ting å gjøre er å sette seg et halvårsmål sammen med eleven, "Gunnar skal kunne Nothing Else Matters utenat til sommerferien". Så jobber du med korte planer og mål for hver enkelt time/uke/måned med halvårsmålet i fokus.

- Tilpass progresjonen til hver enkelt elev, og vær kritisk til progresjonsnivået du har satt. Dersom lille Lise ikke har finmotorikken helt på plass, så trenger du en svak progresjonsstigning, men hvis hun f.eks. øver masse over juleferien må du kanskje øke progresjonsgraden utover i undervisningsperioden. Vær konstant kritisk til dine egne vurderinger.

- Lær eleven å skape! Improvisasjon er det letteste. Kan eleven en mollpentatonskala, så har han/hun nok verktøy til litt enkle improvisasjoner. Lek med spørsmål og svar-improvisasjon, lag riff sammen, etc. Da får dere litt samspill inn i undervisningen også. Jeg legger merke til at improvisasjon og komposisjon ofte er med på å øke eller fornye motivasjonen hos elever.

- Snakk med eleven. Spesielt eldre elever er veldig oppmerksomme på hvordan de selv liker å lære ting. Jeg hadde en gang en elev som virket konstant uoppmerksom, uinteressert og umotivert, helt til jeg spurte han om han ikke fikke noe ut av undervisningen min. Det viste seg at han hadde en eller annen form for konsentrasjonsvansker (ADD eller lignende), og at han elsket å spille gitar, men at han ikke alltid hang med på hva jeg gjorde - og han etterlyste variasjon. Resultatet ble at jeg lagde fem forskjellige undervisningsopplegg som jeg roterte på. Mistet jeg han når vi jobbet med blues, hoppet jeg over til teori, og forsvant han fra teorien, jobbet vi med repertoar, etc.

- Oppdater ALLTID repertoaret ditt. Unger i dag vil ikke alltid lære Knocking on Heavens Door, Wonderwall og Smoke on the Water. Finn ut hva elevene hører på, og finn sanger som passer nivået og interessene. Dette er vanskelig, men verdt det. Et eksempel fra min undervisning i høst er "Love the Way You Lie" med Eminem og Rihanna - enkel og grei, og høyt oppe på VG-lista. Hannah Montana og Jonas Brothers er gull verdt hos de yngste.

Gitarundervisning er utrolig morsomt hvis du legger litt av sjela di i det. Du lærer mye om deg selv, og utvikler deg enormt som gitarist og musiker.

Dersom du er blodseriøs på undervisning kan du lese "Instrumentalmetodikk" av Olaug Fostås (avataren min, forresten). Den er ekstremt grundig og nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå undervist ved 4sound/tre45 musikkskole i Trondheim i ett år nå. Kan gi noen enkle tips jeg føler at funker for elever i den alderen iallfall:

1. Lær dem å spille musikk... ikke begynn med kjedelige øvelser og såndre ting. Prøv å engasjer dem og la dem ha det gøy, noe som er smart kan f.eks. å være å gi i lekse å skrive ned artister/låter de liker. Da er det viktig at dette følges opp av deg i timene, og at du prøver å lære dem noe av dette, evt noe tilsvarende. Michael Jackson er svært populær blant de i den alderen nå virker det som, og der er det jo hundrevis av groovy riff som f.eks. billie jean som er flotte å lære seg.

2. Ikke vær for stressa og prøv å prakk på dem masse informasjon på en gang.. da går de som regel hus forbi. Elever, spesielt på den alderen, bruker å ha et ganske kort konsentrasjonsnivå.

3. Senk skuldrene, fordi det kommer antageligvis til å gå ganske treigt. Poenget er jo ikke nødvendigvis at alle skal bli dødsgode gitarister, det er vel mer å gi dem glede av å spille musikk, (og da er det ikke så viktig i første omgang å kunne moll- og durskalaen, det som teller er å kunne låter!) Jeg trodde jeg var en gjennomsnittlig elev på musikkskole i den alderen, men har nå innsett at jeg må ha vært et vidunderbarn i forhold til de fleste elevene min (ta dette med en god dose humor.. haha)

Jaja ble et uoversiktlig svar dette her, men hakke bedre tid da julematen snart skal inntas. Husk at du som lærer også må lære deg å lære bort... ikke forvent at alt går veien første time!

God Jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eSkills har et godt poeng. Selv om øvelser er kjempenyttige, tror jeg de fleste kan være enig i at det er en helt annen spilleglede knyttet til det å oppdage at du mestrer å spille igjennom en låt, enn hva det er i å klunke en skala opp og ned eller å slite over et lick som bare ikke går heeeelt så fort som man vil, selv ei uke senere.

Å finne en låt eller to som eleven har lyst å lære seg, og å jobbe den på plass i biter (leksjon 1; intro, 2; vers, 3; bridge osv til leksjon 7; hele låta feks) er en god plan. Og det kan kanskje være nyttig å få på plass kompet i en låt før man setter seg ned og lærer soloen, jeg innbiller meg i alle fall at det er lettere å plukke soloen når man får aha opplevelsen "åja, dette passer jo med den akkorden". Og her er et godt sted å legge inn øvelser (et lick i en solo, skalaen soloen er bygget over osv).

Just my two cents ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.