Gå til innhold
johs

Rickenbacker 330 jetglo

Anbefalte innlegg

skal til london på vårparten og har tenkt å kjøpe ny gitar der. Det blir nok en les paul, es eller eventuelt en rickenbacker 330 jetglo, lurer på om noen av dere har noen erfaringer med denne gitaren eller andre rickenbacker gitarer

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje som å banne i kirken. Men jeg synes Rickenbacker ser helt j****g ut, og det låter aldri slik som jeg ønsker at det skal. Sats hardt på Les Paul. Men det er bare mitt simple råd!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rickenbacker 330 er jo kanskje den éne gitaren som faktisk er fetere enn en Les Paul utseendemessig. Har aldri prøvd en, så noe mer enn det skal jeg ikke uttale meg om.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rickenbacker 330 og Les Paul er to helt forskjellige gitarer. Hollowbody / solid-, humbuckers / singlecoils, osv.. Prøv å få prøvd begge deler, gjerne Les Paul i forskjellige varianter, og finn ut hvilken gitar som kler deg best, spillemessig, lydmessig, osv.

Skal du ha to gitarer som er "likere", og lettere kan settes opp mot hverandre er vel heller Gibson ES-335 og Rickenbacker 330 mer fair. Gibson ES-330 er jo enda likere Rickenbackeren, og kan jo også være en mulighet. Denne blir dog veldig lik i specs osv, men jeg syns absolutt Rickenbackeren slår den på utseendet der. Rickenbacker 330 ser ballefet ut, IMO.

Når det er sagt, en kompis av meg som har en Rickenbacker 330 og bruker den aktivt i band og spiller mye konserter, røyk en gang en streng på den under første låt, og måtte få lånt en ES-335 av headliner-bandet for å få showet til å gå videre. Han var veldig klar på at ES'en var mye bedre å spille på, men at den absolutt ikke låt likt Rickenbackeren eller sånn han ville at det skulle låte i det hele tatt, så du må finne ut hva som passer deg.

Dette ble et rotete innlegg, og jeg er trøtt, men du får ha lykke til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med underleg halsprofil, lakkert gripebrett og spesielle pickups, blir Rickenbacker-gitarar litt vel spesielle konstruksjonar for dei aller fleste. Men dei har ein tøff og distinkt lyd som er gull til visse ting. Ein Les Paul er eit mindre spesielt, men meir allsidig instrument, og er kanskje eit "betre" kjøp i den forstand. Vanskeleg å gi råd om kva andre skal velje, alle har jo forskjellig spelestil og lydideale.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har prøvd noen Rickenbackere, og de er som sagt litt "sære". Jeg digger lyden i dem, den skranglete toppen er jo velkjent og de funker kanon til pop og rock, men jeg sitter alltid igjen med følelsen av at de er litt skjøre og ikke tåler så mye. De har aldri gått i oppløsning eller noe sånt når jeg har spilt på dem, så jeg kan ta veldig feil der. Halsen er også en tilvenningssak, har inntrykk av at de er litt "trange" og smale.

Når jeg en gang kan spandere på meg en elektrisk 12-strenger er det stor sjanse for at det blir en Rick.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.