Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Begynne med klassisk gitar


turboasmund

Anbefalte innlegg

God dag alle sammen!

Det siste halve året har det blitt lite gitarøving grunnet mye skolearbeid og synkende motivasjon. Jeg har spilt jevnlig, men all tid har gått med på å skrive til soloprosjektet mitt. Jeg vil virkelig begynne med øvinga igjen, men er ikke veldig motivert på å spille thrash og svartmetall som det har gått mye i før. Tenker derfor jeg vil begynne å spille klassisk gitar. Har en nylonstrenger, så det er hvert fall i boks.

Noen som har noen forslag til greie nybegynnerstykker? Nivået mitt på akustisk gitar er veldig lavt. Er elendig på fingerspill!

Her er eksempel på et stykke jeg liker veldig godt:

http://www.youtube.com/watch?v=xRvCIfy35G0

:)

-turboasmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par forslag til noe du kan begynne med:

Carcassi Study Op60 no7

Jeg kan egentlig ikke dette stykket så godt selv, men det er egentlig veldig enkelt, så lenge du holder tempoet lavt, og egentlig låter det ganske bra med mye lavere tempo.

The Beatles - Yesterday

http://www.justinguitar.com/en/ST-200-Yesterday.php

Egentlig ikke noe klassisk stykke selvsagt, men det låter bra på klassisk gitar og er relativt enkelt og spille, samt "jazze opp" litt

Clapton - Tears in heaven

http://www.justinguitar.com/en/ST-317-TearsInHeaven.php

Igjen ikke akkurat metal eller klassisk musikk, men igjen ikke så vanskelig og masse god trening på vanlig fingerspill osv.

Malmsteen - Black Star / Trilogy suite

http://www.youtube.com/watch?v=gu2IEzcg0rI&feature=related

Ganske enkelt å spille, låter ganske så imponerende, med litt "feel" - OBS - eksempelvideo - ikke spes godt utført..

Nå er jeg vel og merke ingen kløpper på klassisk eller akustisk gitar selv, men jeg kan ikke forstå noe annet enn at dette må være greie ting å lære seg uansett gitartype og ambisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavatina, av Stanley Myers

http://www.youtube.com/watch?v=bcV2UIGFu60

klassiker som alle har hørt, men få klarer å huske at det var i filmen "Hjortejegeren" de hørte den ;)

Den er nok vanskeligere enn man skulle tro, spesielt mellompartiet. Jeg brukte ihvertfall unormal lang tid på å lære meg den.

Jeg kan hoste opp en bra guitar pro versjon om ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavatina, av Stanley Myers

*video

klassiker som alle har hørt, men få klarer å huske at det var i filmen "Hjortejegeren" de hørte den ;)

Den er nok vanskeligere enn man skulle tro, spesielt mellompartiet. Jeg brukte ihvertfall unormal lang tid på å lære meg den.

Jeg kan hoste opp en bra guitar pro versjon om ønskelig.

Tar gjerne mot guitar pro versjon. Jeg kan jo prøve meg på den etter hvert :)

Forresten. Bruker dere lillefingeren mye på fingerspill? Har faktisk aldri lært meg en sang på fingerspill, og stusser litt på om jeg skal bruke den mye. Det føles unaturlig.

Endret av turboasmund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar gjerne mot guitar pro versjon. Jeg kan jo prøve meg på den etter hvert :)

Forresten. Bruker dere lillefingeren mye på fingerspill? Har faktisk aldri lært meg en sang på fingerspill, og stusser litt på om jeg skal bruke den mye. Det føles unaturlig.

Såvidt jeg vet, er det ikke vanlig å bruke lillefingeren som en del av finger-rekken i fingerspill. Jeg bruker den av og til for å slippe å "skifte posisjon" men dette er sikker egentlig galt.

Angående Cavatina så er dette et typisk stykke som høres enkelt ut, men som (etter som jeg kan huske) er veldig vanskelig i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, jeg har og noen forslag. Da jeg begynte å spille klassisk gitar i sin tid var Sven Lundestad og Tor Solberg sin bok som heter Klassisk Gitar veldig til hjelp. Så anbefaler jeg at du ser litt på gitar komponister som Sor, Giuliani, Carulli osv. til å begynne med, dem har mye i alle vanskelighetsgrader og veldig mye for nybegynnere. Om Cavatina så vil jeg nok si det langt fra er no nybegynnerstykke, spesielt om man skal spille det bra. Når du er blitt varm i trøya kan jeg anbefale Bach, Brouwer og Villa-Lobos som noen alternativer.

Uansett, Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, jeg har og noen forslag. Da jeg begynte å spille klassisk gitar i sin tid var Sven Lundestad og Tor Solberg sin bok som heter Klassisk Gitar veldig til hjelp. Så anbefaler jeg at du ser litt på gitar komponister som Sor, Giuliani, Carulli osv. til å begynne med, dem har mye i alle vanskelighetsgrader og veldig mye for nybegynnere. Om Cavatina så vil jeg nok si det langt fra er no nybegynnerstykke, spesielt om man skal spille det bra. Når du er blitt varm i trøya kan jeg anbefale Bach, Brouwer og Villa-Lobos som noen alternativer.

Uansett, Lykke til!

Den boka er grei for en som har spilt elektrisk gitar i noen år også? :)

Takk for tips. Jeg skal sjekke det du nevnte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den boka er grei for en som har spilt elektrisk gitar i noen år også? :)

Takk for tips. Jeg skal sjekke det du nevnte!

Ja jeg synes den er veldig bra, der har du mange tidsepoker og stilarter også, jeg har selv brukt den i mange år å bruker den fortsatt av og til. Det er mange musikk stykker der å velge i. Om du har spilt elektrisk gitar eller ikke skal ikke ha så mye å si men min erfaring er att det er ett helt annet instrument og en helt annen stil å lære seg. Så du vil antakelig føle deg som nybegynner en stund. Men du har uansett ett godt grunnlag, lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg synes den er veldig bra, der har du mange tidsepoker og stilarter også, jeg har selv brukt den i mange år å bruker den fortsatt av og til. Det er mange musikk stykker der å velge i. Om du har spilt elektrisk gitar eller ikke skal ikke ha så mye å si men min erfaring er att det er ett helt annet instrument og en helt annen stil å lære seg. Så du vil antakelig føle deg som nybegynner en stund. Men du har uansett ett godt grunnlag, lykke til

Da tror jeg at jeg slår til og skaffer den boka jeg da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.