Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pentaton og sånt


Kennedy

Anbefalte innlegg

Tenkte å starte en tråd hvor vi kan diskutere litt saker og ting rundt den store gitarklisjeén pentatonskala. Her tenkte jeg man kunne snakke litt om bruksområder og slikt, og når man bør holde seg (eller utvide) til vanlige dur- og mollskalaer. Jeg vet det er mye om dette på forumet fra før av, men det meste er vel nybegynnere som spør om de normale mønstrene.

Så her er grunnmønsteret i A:

|--------------------------------5--8--
|--------------------------5--8--------
|--------------------5--7--------------
|--------------5--7--------------------
|--------5--7--------------------------
|--5--8--------------------------------

Det høres like tøft ut hver gang, men vi har jo hørt det før, så hva kan gjøres for å få det til å høres tøffere ut? Hvilke noter liker du å legge inn? Hvilke bends passer til hva? Kan det brukes til alle sjangre?

Hvordan liker du å bruke pentaton? Er du bundet av de samme blueslickene hele tiden? Personlig bruker jeg skalaen som en mal, og så putter jeg inn noter i mellomrommene så det høres annerledes ut.

Her har jeg laget et merkelig dissonant lick som jeg synes høres tøft ut:

|----------------5-------------
|----------8b10-----8-7-6-5----
|-------5-----------------7b9--
|--7b9-------------------------
|------------------------------
|------------------------------

Hva synes dere? Har dere noe tøffere?

Og det fins jo andre pentatonskaler, bl.a. disse to japanske:

In sen:

|--0--1--5--7--10--12--

Iwato:

|--0--1--5--6--10--12--

Ser man nærmere etter er dette egentlig bare Frygisk og Lokrisk uten ters eller sekst, omtrent som en vanlig pentatonskala er moll uten sekund eller septim. Så hvis man spiller en vanlig "modal" skala og dropper noen noter, så kan det høres ut som noe helt annet. Miksolydisk uten sekund og sekst kanskje? Eller Dorisk uten ters og septim? Alt uten kvart og kvint? Det kan bli mye rart.

Jaja, da er det bare å begynne da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

|--------------------------------5-7-8--
|--------------------------5-7-8--------
|--------------------5-7-8-------------
|--------------5--7--------------------
|--------5-6-7--------------------------
|--5--8--------------------------------

Funker til så og si alt. 7 på b-streng passer ikke alltid som holdenote, men til frasering er det helt konge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@schpangen

Jeg tolker det som om du har sett denne videoen, men er det noe du kunne tenke å dele med oss? Det hadde vært litt trist om du hadde gjort en hel slik leksjon, og ikke en gang få med deg et enkelt blueslick...

Hva synes gitarfolket om In Sen og Iwato?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok dessverre en bok som jeg har på pdf. Skulle gjerne ha lastet den opp, men jeg tror ikke at slikt er ønskelig på dette forumet, og da forholder jeg meg til det. Det jeg kan si er at det er en bok som omfatter både forskjellig tenkemåter og tilnærminger til pentatone skalaer samt oversiktsøvelser. Det er nok dessverre få blueslicks i selve boka, da den er rettet mot bruk i jazz-improvisasjon. Det betyr jo likevel ikke at man kan gå gjennom boka, lære seg skalaene, og legge inn et par bends her og der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg etterhvert mindre og mindre opptatt av å lære vekk (eller lære meg selv) masse skaler, og mer og mer opptatt av å ha et enkelt utgangspunkt og se hva man kan gjøre med det.

Og hva er vel et enklere utgangspunkt enn pentaskalen? En enkel skala, to enkle paralelltonearter, fem tydelige posisjoner på halsen over to oktaver - hva mer kan man trenge?

Man kan gjøre alt fra å spille den som den er og riffe i vei, til å se på den som en m7add11 - apreggio (i moll) eller en 13 uten septim og elleve (i dur),

Man kan bruke den som utgangsskala og legge til akkordtoner etterhvert mens man improviserer, man kan skifte pentaskala (med evt. tilleggsnoter) etterhvert som akkordene skifter...

Man kan ta mollpentaen og legge til sekunder og sekster for å få moll, frygisk eller dorisk, legge til kvarter og septimer til durpentaen for å få dur, lydisk og miksolydisk, blande lokrisk med bluesskalaen...

Mulighetene er endeløse. Så personlig bruker jeg, både i undervisning og i mitt eget spill, pentaskalaen som utgangspunkt for veldig mye rart.

Spiller du f.eks. en blues i A: Bruk A - moll penta som utgangspunkt, legg til C# (med C som appogiatura) når kompet spiller A7, F# (evt. med F som appogiatura) når kompet spiller D7, G#(med G som appogiatura) og H når kompet spiller E7, pass på å hvile på de øvrige akkordtonene hele tiden, og vips - kjempesofistikert blues, samt et glimrende utgangspunkt for ørene! B)

Øvrige pentaskalaer kjenner jeg lite til. Men skal sjekke ut eksemplene! ;)

Er elendig med sånn EDB, har lagt med et lite, enkelt lick som passer til de to første taktene i en blues i A. Ingenting banebrytende, viser bare hvordan man kan følge harmonien med små modifikasjoner.

Blues lick.pdf

Endret av YBA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse med en annen tråd her på GN måtte jeg sjekke ut slutten på NMT soloen til Zakk. Siden jeg har relativt store konsentrasjonsvansker så jeg spora fort litt av og begynte å surre med noe andre tin en selve soloen og en litt kul ting jeg kom på var å prøve og sweepe/economy picke det.

Sånn her:

13-10-13-10---------

-------------------13-10- osv.

Hvor jeg sweeper opp fra 10 på E til 13 på B strengen og ned igjen fra 10 B strengen til 13 på E strengen. Med litt trening går det jævlig fort ass, med minimalt med plekterbevegelse og det er jo alltids gøy.

Funker overalt i pentaton skalaer.

Ellers tilbringer jeg 99% av min tid i den skalaen Erlend skrev opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.