Web Analytics
Jump to content

Usb eller firewire?

Studio7F
 Share

Recommended Posts

Hei!

Tenker meg og kjøpe et nytt lydkort da jeg har hatt problemer med mitt nåvarende ESI Usb 2.0 lydkort.

Så tenke rett og slett og prøve Firewire, er det noe og anbefale og gå over til Firewire?

Og hva er egentlig forskjellen på lyd signaler igjennom firewire og usb...?

Takker for alt hjelp som jeg kan få!

-Torbjørn :)

Forskjellen på USB 2.0 og firewire400 er kort slik:

Firewire har en låst overføringshastighet på 400 Mbps. Den er konstant.

USB 2.0 har en hastighet på opp til 480 Mbps. Altså- hastigheten kan variere fra ganske lavt og opp til topphastigheten. Typisk snitt for USB er på omtrent 250 Mbps.

Derfor har FW en fordel foran USB i dataoverføringer som er konstante, som for eksempel flerkanals lyd.

Det er teorien. I praksis er det slik at hvis lydkortet ditt har 16 kanaler eller mindre, så fungerer USB 2.0 aldeles flott. Det kan kanskje lønne seg å ikke plugge inn noe i den andre usb- kontakten på den kontrollerchipen du kobler lydkortet på, men ellers går ting aldeles utmerket.

Skal du ha mer enn 16 kanaler, så er Firewire en fordel.

Når det gjelder lydkvalitet og slikt, så glem det. Det er ikke bedre lyd eller forskjell i lyd på de to teknologiene, da det ikke er lyd som overføres.

Firewirekort til en stasjonnær PC koster vel 150 kroner eller noe slikt, så da gjenstår det å finne ut om det er bærbar maskin du har. Uten at jeg har videre oversikt over epleprodukter, så mener jeg at FW er ganske standard på den sorten.

Så- litt framover. Jeg tror at Firewire kommer til å bli borte. Firewire800 har ikke slått an, USB er nå oppe i versjon 3- jeg spår at USB "vinner".

Det er bare oss raringer som driver med lyd og video som bryr oss om farten og stabiliteten. Resten av brukerne er mer opptatt av om pluggene kommer i farger som matcher PC-en, og at de er lette å sette inn. :)

Sånn bare at det er sagt hvis man vil ha et lydkort man ønsker å bruke om noen år.

Så da er det vell Usb som er det smarteste for oss fleste :)

Lydkortet jeg har nå er et USI U46XL 4-inn 6-ut multi-lydkort men har hatt så masse problemer med dette...

Kjøpte det nyett for en stund siden men har bare masse popping og ''clipping'' i lyden når jeg recorder og spiller av generelt. Tok Kontakt med ESI men har fått av den oppfatning at de ikke har noe serlig bra kundeservice.

så derfor velger jeg et annet mer anbefalt merke innen lydkort! Og som du selv sier over Castor så er vell egentlig USB det smarteste med tanke på framtiden, så slipper jeg ivertfall og bytte det ut med det samme.

Men du kunne vell ikke anbefalt et lydkort? under 4.000 kr? B)

PS. bruker Bærbar pc.

-Torbjørn

Tror jeg bør legge til at det er mange flere ledd i kjeden enn selve lydkortet og overføringsteknoligien som kan gi problemer. Lydkortet og overføringen er bare to ledd i en ganske lang kjede.

I/O til harddisk er også en viktig faktor, det samme er tilgjengelig minne og prosessorhastighet. Skal man problemløse dette, nytter det ikke å ta tak i lydkortet eller USB/firewire. Jeg vil tippe at ved de fleste problemer, så ligger løsningen helt andre steder enn der.

Det jeg har skrevet om Firewire og USB er fortsatt helt korrekt. Skal man løse problemer, så snakker vi om en helt annen problematikk.

Slutter meg til foregående taler, men kan legge til: Firewire har som nevnt en kontinuerlig datastrøm fra A til B (og tilbake). Siden USB kan ha flere ting koblet til, må den dele opp datastrømmen i pakker som kan gå fra A til B, C, eller D. Dette gjør at pakkene med lyden kan komme litt sporadisk og i hauger.

For å kompansere har USB-lydkort et buffer som fylles når det kommer pakker, og tømmes kontinuerlig. Dette medfører en viss forsinkelse. Dette er skjeldent et problem med ren avspilling eller inspilling. Gjør du begge på en gang, kan du få noen irritasjonsmomenter. Eks: Avspilling av komp, innspilling fra gitar via Guitar Rig, og monitor tilbake. Man kan stort sett korrigere både her og der, men det kan være irriterende.

Så da er det vell Usb som er det smarteste for oss fleste :)

Lydkortet jeg har nå er et USI U46XL 4-inn 6-ut multi-lydkort men har hatt så masse problemer med dette...

Kjøpte det nyett for en stund siden men har bare masse popping og ''clipping'' i lyden når jeg recorder og spiller av generelt. Tok Kontakt med ESI men har fått av den oppfatning at de ikke har noe serlig bra kundeservice.

så derfor velger jeg et annet mer anbefalt merke innen lydkort! Og som du selv sier over Castor så er vell egentlig USB det smarteste med tanke på framtiden, så slipper jeg ivertfall og bytte det ut med det samme.

Men du kunne vell ikke anbefalt et lydkort? under 4.000 kr? B)

PS. bruker Bærbar pc.

-Torbjørn

Jeg tipper det er prossessor/interminne/HD som er årsak til problemet ditt. Ikke det faktum at du har et usb-kort.

Er du forresten sikker på at det er riktig/nyeste driver du kjører med?

Jeg tipper det er prossessor/interminne/HD som er årsak til problemet ditt. Ikke det faktum at du har et usb-kort.

Er du forresten sikker på at det er riktig/nyeste driver du kjører med?

Etter hva jeg har hørt er det lydkortet (mer detaljert AD-konverteren) som reagerer med visse chipper på hovedkortet.