Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitar går i oppløsning


Æljen

Anbefalte innlegg

Har ei kasse som sprekker opp gjevnlig.

Det er en Garrison G20, ca 4-5 år gammel. Denne modellen er uten lakk og er derfor veldig utsatt.

Dette er sofagitaren min så hvordan den ser ut er mindre viktig, men nå begynner jeg å bli redd for at hele kassa kan klappe sammen.

Den fikk en skade på frontlokket bare 2 uker gammal da jeg hadde med gitaren på fest og den blei misbrukt.

Etter dette sprekker den opp bare mer og mer og nå er det sprekk over hele baksiden.

Noen som har noe råd om hvordan jeg kan stoppet opp problemet?

Har snart brukt opp en negllakksflaske i alle sprekkene men problemet forsetter.

20122010128.jpg

20122010126.jpg

201220101301.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første tanken som slo meg var at at neglelakklimgreia blir for hard og sprø, og at du heller burde brukt trelim.

Å presse ut fra innsiden litt der sprekken er størst og heller klemme inn trelim.

Men du får nok bedre råd etterhvert her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neglelakk er faktisk ikke så veldig hardt og sprøtt. Det skulle man kanskje tro, men den er myk. Bestandig. Dessuten er det da ikke lim.

Jeg hadde vel heller satset på superlim her, men du viser fram to skavanker- er det hullet på forsiden som er problemet, eller sprekken på baksiden?

Hullet på forsiden er det nok ikke stort å gjøre med, og sprekken bak bør en gitardoktor ta seg av.

Det å tømme nedi lim fikser ikke det der, her er det snakk om press og tvinger. Og hvis du har "sparklet" med neglelakk, en grundig opprensking først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hullet får jeg nok ikke gjort noe med men det er sprekker fra hullet og mot strengefeste jeg er mest bekymret for forran.

Som sagt er dette sofagitaren min så innlevering til gitardoktor'n er ikke helt på busjettet.

Håpet på om noen hadde en billig idè til å hvertfall stoppe problemet. At sprekkene og hullet er der bryr jeg meg ikke stort om, men jeg er redd kassa kommer til knekke sammen hvis det fortsetter å sprekke.

Noe jeg tenkte på var å bruke steinsprutlakk til bil inni kassa, men vet ikke om dette er en helt god idè.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare skal redde den fra totalhavari ville jeg kanskje prøvd epoxy og glassfibermatte innvendig... ? Gir anledning til god overlapp og heft på begge sider av sprekken. Om det gjør noe med lyden vet jeg ikke, men det blir jo en hard overflate. B)

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Limfugen som regel sterkere enn treverket sier du, men det er jo nettopp den orginale limfugen på baksiden som har sprukket så å si over hele. Noen steder er den sprukket litt utenfor fugen.

Regner med at liming og tvinger ville gjort jobben på en liten sprekk men er usikker om det kan redde denne da den

Den sprekker jo også i selve treet.

Denne sprekken her er massiv og ene siden av sprekken ligger 2-3mm under den andre, så her er det spenn i treverket ja. Presser jeg på det med handa sprekker den bare mere opp, regner med at tvinger vil gjøre det samme. Det er derfor jeg er litt i tvil når det gjelder liming og tvinger.

20122010135.jpg

Men jeg prøver nok Castors ide først med lim og tvinger. Skulle ikke det virke får jeg kanskje prøve den epoksy/glassfiber metoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg skal påberope meg stort mer enn "Har lest litt og sett noen bilder"- kunnskap når det gjelder liming av kassegitarer, så skal man jo egentlig få løsnet hele trestykket før man setter press på det. Det hadde ikke jeg gått løs på her, så ser ikke for meg at det er lurt å "skru til det knaker", men bare "dytte litt forsiktig" med tvingene.

Superlim- ta deg en tur på en litt proff butikk, som for eksempel Würth eller lignende. De har store flasker med forskjellig viskositet. Forklar dem hva du skal bruke det til, og får du lim som "flyter" passe. Hvis de vil selge deg aksellerator, så vær klar over at limet blir grått når du bruker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.