Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål om LIPA


Knewt

Anbefalte innlegg

Heisann.

Den eneste virkelig store interessen jeg har er musikk. Jeg elsker å høre på musikk og jeg elsker å spille musikk. Jeg har tenkt så vidt på en utdanning innen musikk. Mange kjente folk har jo gått på LIPA, eller Paul McCartney-skolen som noen kaller den. Jeg skjønner ikke de opptakskravene de kjører på med. Noen som har lyst å forklare litt?

Her er link til studiet jeg tenker på: Link

Hvor mye koster denne skolen? Norge er ikke i EU og da blir det med en gang dyrere. Regner med dette gjelder selv om vi er i Europa og i EØS, eller?

Får man støtte og lån fra Lånekassen på LIPA?

Jeg har også vurdert andre utdanninger og holde musikken som en hobby, men jeg vet ikke. Har også sett på "Musikkteknologi" som blant annet NTNU har.

Kan legge til at jeg nå går studiespesialiserende på andre året med realfag. Får forholdsvis gode karakterer, om jeg jobber godt så kan jeg nok klare å komme opp mot 5,4-5,5.

Er vel en opptaksprøve også. Noen som har en peiling på hvor mye musikkteori man må kunne? Jeg kan ikke noter, kunne litt en stund, så tar nok ikke så lang tid å lese meg opp igjen eventuelt. Spiller forøvrig bass. Er det en fordel å kunne flere instrumenter? Har lyst å lære meg litt piano.

Endret av Knewt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann du! Jeg føler at jeg har ganske godt grunnlag til å svare på det her.

Jeg går på Lipa nå. Men måten jeg kom inn på var å bare måte opp på audition i Trondheim. (Egentlig Trøndertun).

Ett skoleår koster ca 8000 pund. Det første året kommer du mest sannsynelig til å bo på et såkalt Student Accomodation. (Agnes Jones, Cambridge Court, Lennon Studios osv.)

Hvis du kommer inn på 3årig musikk, får du støtte fra lånekassen. Det gjør du ikke på ettårig.

Du trenger ikke å være en racer i musikkteori, lær deg kvintsirkelen og hvordan man noterer rytmer. Da har du kommet langt på forhånd.

Forøvrig er du heldig, siden du spiller bass. Lipa har et underskudd på bassister.

Lykke til! Det er bare å spørre hvis du lurer på noe annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, så karakterer fra VGS betydde ingenting? :)

Jeg får lese meg opp på litt teori. Har nok ikke vondt av det uansett.

Liker det du sier om underskudd av bassister. Har kanskje en sjanse da. Er nok ikke den beste musikeren i verden da, men jeg har en stund å øve på. Er du veldig god på ditt instrument? Hehe. Vanskelig spørsmål, kanskje.

Også er det jo selvfølgelig spørsmål om tida etterpå. Hva slags jobb kan en få? Er det nok til å leve av?

Endret av Knewt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle betydde ikke karakterer fra VGS noenting. Men jeg kan egentlig bare svare for meg selv her.

Jeg ble personelig litt overrasket over nivået der. I klassen min så er jeg en av de som får best karakter på spillinga. Fikk noe som heter Distinction på gitareksamen. Noe som er veldig bra, tydeligvis. Fornøyd med det ^_^

Den tida etterpå tenker ikke jeg så mye på. Men det er mye mer sannsynelig at du får jobba innenfor det området hvis du faktisk går på en slik skole.

Jeg må også legge til at jeg har det helt fantastik der borte! Kan virkelig anbefales! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

I mitt tilfelle betydde ikke karakterer fra VGS noenting. Men jeg kan egentlig bare svare for meg selv her.

Jeg ble personelig litt overrasket over nivået der. I klassen min så er jeg en av de som får best karakter på spillinga. Fikk noe som heter Distinction på gitareksamen. Noe som er veldig bra, tydeligvis. Fornøyd med det happy.gif

Den tida etterpå tenker ikke jeg så mye på. Men det er mye mer sannsynelig at du får jobba innenfor det området hvis du faktisk går på en slik skole.

Jeg må også legge til at jeg har det helt fantastik der borte! Kan virkelig anbefales! smile.gif

Kan jeg komme med noen spørsmål?

Har skikkelig lyst å gå på LIPA etter videregående.

1) Hvordan foregår audition? Må man ha audition, og hvor kan man ha det? Foregår audition kun i Liverpool(/Trondheim?)?

2) Hvordan bor man der? Er det kollektiv? Må man finne bosted selv? Forstod ikke det du skrev tidligere...

3) Hvor gamle er folk som går der?

4) Hvor høyt vil du si at nivået er?

5) Får man karakterer?

6) Hvordan er lærerene? Er de strenge?

7) Hvem vil du anbefale skolen/linja til?

Håper du gidder å svare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Auditionen min var nok litt annerledes enn det som er vanlig, siden det var gjennom Trøndertun FHS. Det er audition i Oslo også så vidt jeg vet.

Og ja, man må ha audition. Den er tredelt; Spilling (2 låter/stykker som viser alsidighet, gjerne noe du har skrevet selv), teoriprøve og intervju.

2) Jeg bodde på et sted som heter Agnes Jones House. Såkalt Campus. Det er det som er mest vanlig det første året hvertfall. Man må finne bosted selv, men jeg kan anbefale Agnes Jones House, Cambridge Court, Lennon Studios og ting i nærheten dem stedene. Veldig nærme skolen. Jeg brukte 2 minutter å gå til skolen hvis jeg gikk litt fort :)

3) Siden man slutter et år tidligere i den engelske grunnskolen enn det man gjør her i Norge, er det en del 18-19 åringer der. Men i klassen min var vi spredt fra 18 til 29 år. Og jeg møtte på studenter i 40-åra også. Stor variasjon av både kultur og alder på Lipa :)

4) Veldig vanskelig å svare generelt på nivået. Jeg trodde personlig at det skulle være et høyere nivå.

5) Man får karakterer ja. Riktignok veldig annerledes enn det norske karaktersystemet. Du får en poengsum mellom 0 til 100. Under 40 er stryk, over 70 er toppkarakter, også kalt distinction.

6) Lærerne er en god blanding, noen helt fantastiske, og noen mindre fantastiske.

7) Jeg vil anbefale skolen til folk som brenner for musikk. Det er et bortkastet år hvis du ikke tar ansvar for å gjøre ting selv. Det er gull verdt å gå der med tanke på nettverkbygging og live/studioinnspilling.

Håper du ble litt klokere på det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Når jeg leste noen av de første innleggene her virket det som for meg at en bare kunne møte opp på audition på Trøndertun, men det vel bare tilfelle om en allerede er elev der.

Sugde at jeg først så søknadsfristen i dag!

"Any applications for this course received after 15th January are unlikely to be considered."

Og i dag er det den 16..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.