Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Reklamasjon?


antos

Anbefalte innlegg

Skulle ta en liten stramming av halsen på min Fender CD-60 kassegitar i går. Viste seg at truss rod skruen ligger ett godt stykke inne slik at det er såvidt unbrakonøkkelen rekker til, i tillegg til det ligger ikke skruen i senter, men ett godt stykke ut mot høyresiden slik at det er umulig å få noe verktøy inn på selve skruen. Går ut fra dette er reklamasjon? Bare håper jeg finner kvitteringen:) Gitaren er ca ett år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ta en liten stramming av halsen på min Fender CD-60 kassegitar i går. Viste seg at truss rod skruen ligger ett godt stykke inne slik at det er såvidt unbrakonøkkelen rekker til, i tillegg til det ligger ikke skruen i senter, men ett godt stykke ut mot høyresiden slik at det er umulig å få noe verktøy inn på selve skruen. Går ut fra dette er reklamasjon? Bare håper jeg finner kvitteringen:) Gitaren er ca ett år gammel.

Høres helt klart ut som reklamasjon. Gakk i butikken og få dem til å se på det. Og finner du ikke kvitteringen, så betalte du vel kanskje med kort? Kontoutskrift? ;)

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ta en liten stramming av halsen på min Fender CD-60 kassegitar i går. Viste seg at truss rod skruen ligger ett godt stykke inne slik at det er såvidt unbrakonøkkelen rekker til, i tillegg til det ligger ikke skruen i senter, men ett godt stykke ut mot høyresiden slik at det er umulig å få noe verktøy inn på selve skruen. Går ut fra dette er reklamasjon? Bare håper jeg finner kvitteringen:) Gitaren er ca ett år gammel.

Har du prøvd med en skikkelig ball-end unbraco skrutrekker e.l.? Og er du sikker på at du bruker riktig dimensjon på nøkkelen? Det er lett å tro at det er noe galt med skruen, hvis man har litt feil størrelse på nøkkel grunnet metrisk VS tommer f.eks. Men det er klart, hvis det ikke er mulig å justere truss-rod er det jo garanti-sak det. Det virker bare litt usannsynlig i og med at den jo justeres under produksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun prøvd med en vanlig unbrako, mulig jeg kommer til med en som er lengre. Legger ved ett bilde av dårlig kvalitet :) Her kan du se at skruen ligger ett stykke inne i halsen og ligger mot høyre.

IMG_2048.jpg

Endret av antos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det ser da ut som det skal være mulig å justere den? du har jo tatt bildet litt i vinkel også(?) Poenget er jo bare at du får inn et verktøy, og det gjør du jo om du kan se innsiden av unbraco skruen gjennom hullet - det er jo ren geometri det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk det til :) En liten mini maglight og litt tålmodihet så fikk jeg feste og fikk strammet halsen! Det har altså ingenting å si at skruen ligger noe forskjøvet og lengre inne enn det som gjerne er normalt?

Endret av antos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truss-rod justeres på akkurat samme måte som på en el-gitar ja. Husk at truss-rod ikke er en måte å justere strengehøyde på, det er en måte å justere halsen nesten rett på grunnet draget i strengene. Du kan justere strengehøyden ved å justere sadelen på en akustisk gitar. Du må fysisk fjerne materiale på sadelens underside (sadelen er løs og kan tas ut av sporet sitt) En grei teknikk er å holde den i hånden og slipe undersiden mot et sandpapir som ligger på bordet eller en rett flate. Oversadelen er gjerne også en hel del for høy på billige akustiske gitarer og kan justeres på samme måte, om man ikke har nut-filer.

Båndsliping er jo noe man gjør for å avrette båndene i forhold til hverandre, for å få mindre strengeklirr/døde frets og dermed gjøre gitaren mer lettspilt/ren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo alltids frette 14'ende bånd, men jeg gjør som med alle andre gitarer - jeg fretter det først og siste båndet - i praksis spiller det som oftest veldig liten rolle.

Poenget er jo at du må finne en passende bue på halsen som du synes fungerer fint og som gjør gitaren god å spille på. Generelt er det vel vanlig å gi halsen på en akustisk noe mer bue enn på en elektrisk, men det er ingen faste regler for slikt. 1/2-1mm og kanskje litt mer om du synes det fungerer bedre, er vel ikke noe uvanlig løsning.

Jeg tror ikke man skal henge seg så veldig opp i mål og slikt hva angår justering av gitarer. Jeg måler aldri, når jeg justerer truss-rod, rett og slett fordi det ikke er målet som avgjør resultatet. Jeg justerer meg ikke inn til et ønsket mål, men kjenner etter hvordan gitaren fungerer med ulik strengehøyde og halsbue. Dette er ting som varierer fra gitar til gitar, avhengig av hvor rett halsen er, hvor jevne båndene er osv, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.