Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til kjøp av gitar.


Reb beach

Anbefalte innlegg

Først og fremst kan jeg presentere meg selv, jeg er ny på dette forumet . Jeg er en 15 år gammel gutt som har hørt på metal i 5 år nå og det er det jeg brenner for. Jeg har spilt gitar i 3 år og spiller i et trash-metal band kalt kryptonite som holder til i Larvik, det er foreløpig bare meg og en trommis..

Når det kommer til musikk har jeg laange lister, men skal jeg velge noen favorittband / musikere blir det; iron maiden , exodus , overkill , steve vai, reb beach og megadeth .

Jeg på utkikk etter ny gitar, forløpig har jeg en http://gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=2133 slik en, og den er jeg lite fornøyd med, jeg hadde ikke greier på hva jeg gjorde når jeg kjøpte den, den støyer og har ikke noe bra lyd, ikke at man kan forvente noe mer fra en såpass billig gitar men.

Jeg har sett på ny gitar nå ; http://gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=3019 - en alexi laiho (children of bodom) signatur gitar, den er på heftig ilbud og jeg syns den er drit rå, problemer er bare at den har en pickup (bridge) og den har blitt krittisert veldig for dette, tror dere det er et stort problem? Hvis dere har noe bedre forslag i samme prisklasse, opp til 5000 hadde jeg blitt veldig takknemlig :) Den må forresten ha whammy bar, det er en av grunnene til at jeg kjøper ny gitar, og den burde egne seg til trash metal (mørke riff og heftige soloer ) og burde seg litt utenom det vanlige også, flying v feks er fett, hvis den er i litt rhandy rhoads shape .

Bruker nå en marhsall mg-100hfx / 412 kabinett stack som har ganske god lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alexi-modellen er sikkert et greit kjøp, og prisen er upåklagelig. Personlig liker jeg ikke utseendet, men den er helt grei å spille på.

MEN

Om du noen gang går lei den kan du få problemer med å selge den kan du få problemer. Gitarer med sær finish, sær form og en pickup er ikke det folk flest vil ha. Om du digger den selv, så er det selvfølgelig ikke noe problem. Prøv den, så bestemmer du deg etter det. Lykke til med kjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du noen gang går lei den kan du få problemer med å selge den kan du få problemer. Gitarer med sær finish, sær form og en pickup er ikke det folk flest vil ha. Om du digger den selv, så er det selvfølgelig ikke noe problem. Prøv den, så bestemmer du deg etter det. Lykke til med kjøp!

Sant, det er et problem, har du noe bedre forslag da? Skal ikke være så sta, er ikke så viktig hvordan den ser ut bare det ikke er en les paul eller stratocaster/telecaster : :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å skifte pickups på den du har? Jeg har da spilt på en slik, og etter det jeg kunne skjønne er det en kurant gitar. Hvis den støyer mye, er det trolig noe feil på den, og det kan da repareres.

Det at en gitar har en pickup, er ikke nødvendigis noe problem eller ulempe. Det er nok av eksempler på berømte gitarister som har spilt på gitar med en pickup, eller som kun har brukt en pickup. Jeg kan nevne i fleng Van Halen og Ace Frehley..

Faktisk kan det anses som en fordel, fordi du får bedre sustain grunnet mindre strengedrag. Det kommer altså an på behovet ditt.

For å være ærlig vil jeg anse en fyr som kritiserer en gitar på en slik bakgrunn til å være en det ikke er mye vits i å høre på.

Uten at jeg har prøvd den signaturgitaren, tviler jeg på at den har så mye høyere kvalitet at det har noen hensikt i å bytte. Forøvrig har de som har kommentert fenomenet med signaturgitarer helt rett.

Den 550-en ville jeg ha prøvd først. Det er en meget bra gitar, men tross alt tretti tjue år gammel, og den kan være slitt i for eksempel mekanikken rundt den flytende stolen. Båndene kan også være slitt, selv om det ikke ser sånn ut på bildene, og du bør forsikre deg om at halsen er rett. Vær klar over at den er tynn.

Skal du kjøpe den, bør du forsøke å prute den ned i tre, på grunn av utseendet. De går for rundt tre fem i bra stand og med kun mindre hakk. Ut over det er det en knallgitar, jeg har et par slike.

Endret av CastorFiber
Elendige regneferdigheter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine svar her :) Noe av dealen her er også at jeg helst vil ha en gitar som kan settes whammy på, er lei av å ikke ha whammy . . Det med at gitaren går mye opp i pris pga det er signaturmodel er jeg klar over, men ettersom det er mange prosent på den er det vel kanskje en bra deal? Den brukte gitaren der så ikke verst ut den, men med tanke på at den er 20 år gammel kan det vel være en del feil? kjøpte brukt pc en gang, aldri mer .. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke sammenlikne det å kjøpe en brukt gitar med å kjøpe en brukt PC. En PC vil bli utdatert i løpet av et par måneder, en gitar som er konstruert på en god måte vil holde seg like fin i årevis. Har selv en gitar fra 1995 som spiller som en drøm. I tillegg skal det nevnes at 200-serien er de billigste signaturmodellene til LTD. Jeg har ikke erfaring med akkurat denne serien, men andregitaristen i bandet mitt har en Alexi 600, og den vil jeg vel best beskrive som overprisa møl. Hvis du vil ha noe særlig for 5000 kroner er du mer eller mindre nødt til å kjøpe brukt, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som i første rekke kan være "feil" med den RG-en er tre ting:

- Det ene er at den rett og slett er slitt hvis den er spilt mye på. Det vil si at den kan trenge en båndjobb, eller i verste fall en refret. Det er normal slitasje

- Edgen kan være slitt, knivene kan være sløve, og skruene i edgen kan være slitt etter mye justering fram og tilbake. Det er også normal slitasje, i og for seg.

- Man bør sjekke halsen. Noen gamle RG-er kan få skjev hals, særlig de som er laget i ett stykke tre. Kanskje ikke så rart så tynn halsen er. Det er et ikke helt uvanlig problem. Det er minst like vanlig at halsen er helt OK, men det er greit å være obs på.

Det gjelder vel for alle såpass gamle gitarer at prøvespilling er greit å gjøre. Jeg har ikke noen formening om at man trenger å være mer obs på denne enn andre, for all del. Som før nevn har jeg et par, og jeg synes det er knallgitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fundert litt, satt å så på en video av en fyr med samme gitar som meg

og syns dette var ganske grei lyd, er det noe idè for meg å bytte ut pickupsa med http://gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=1524 og heller vente litt til juletiden er over, alle gitarer er jo utsolgt nå . . . Eller evt bare beholde den jeg har og heller fikse på den litt , eller levere den inn til service og få den så bra som mulig ? En hvit kabel har nemlig løsnet fra magnetene etter at jeg strammet bridge pickupen litt for mye :unsure: ..

Off--topic ; jeg har bestilt en Marshall MGH100FX/412 Halfstack , før hadde jeg en line 6 spider iv 75 watt, denne var dårlig syns jeg , kan jo hende det løser seg med ny amp, evt en distortion pedal for boost ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, SD er fint det. Et alternativ for litt rimelige gitarer når det gjelder pickupoppgradering er GFS- pickups. Koster mye mindre, og er masse lyd for pengene, synes jeg. Det er et syn det virker som om jeg deler med flere på forumet.

Smaken er jo som baken, og det er ikke sikkert du er enig. Jeg har flere GFS- pickups, og er fornøyd med lyden i de. Jeg har selvsagt ikke testet alle. Tror kanskje jeg hadde testet et sett med GFS blades. det burde bli sint nok for deg.

http://www.guitarfetish.com/GFS-Crunchy-Rails-Our-Hottest-Modern-Metal-Power-Black-on-Black-_c_90.html

Koster deg litt mindre enn en SD ferdig hjemme i postkassa her i Norge for to stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da ikke så veldig bra lyd på den youtube-videoen selv etter at jeg trekker fra Youtube-komprimeringen...

Mye bedre enn hva det er i min hvertfall , min er grumsete og ekkel .. syns den lyden var helt grei igrunn,.

off-topic ;

Noen som har cry baby wah wah pedal? tilbud ,-800 kr ned fra 1900, anbefales dette?

Endret av Reb beach
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off--topic ; jeg har bestilt en Marshall MGH100FX/412 Halfstack , før hadde jeg en line 6 spider iv 75 watt, denne var dårlig syns jeg , kan jo hende det løser seg med ny amp, evt en distortion pedal for boost ?

Hmm, for å være skamærlig, så frykter jeg du går fra vondt til verre.. Jeg har rimelig god erfaring med denne(og andre amper) fra Line6 og med RIKTIG innjustert lyd på denne så KAN den låte meget bra. Glem alle ferdige patcher, og start fra scratch med å bygge egne, DA kan det låte meget bra. Jeg har prøvd Marshall riggen du nevner og likte den ikke. MEN, jeg håper du blir fornøyd, og husk på at hva som er god lyd for meg er ikke nødvendigvis det samme for deg. Heldigvis er vi alle forskjellige :) Få sjekket ut eve feil på gitaren din, og bruk litt tid på å bli kjent med din nye amp, så tenker jeg du blir happy... Uansett, keep on playing :) Gitarer/amper kommer og går, men ferdigheter blir hos deg..

Endret av Neros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bedre enn hva det er i min hvertfall , min er grumsete og ekkel .. syns den lyden var helt grei igrunn,.

off-topic ;

Noen som har cry baby wah wah pedal? tilbud ,-800 kr ned fra 1900, anbefales dette?

Regner med at du mener tilbudet gitarhuset har..http://gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=580

Er en grei wah syns jeg, men den blir litt tynn ved mye vreng. Dette tilbudet er uansett bare en 100 lapp under det de pleier å ta. Ga iallefall 900kr for min hos gitarhuset for et par år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.