Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

[løst] 3-veis-bryter for å splitte humbucker


Anbefalte innlegg

heisan

Jeg tenkte jeg skulle sette inn en bryter for å splitte en humbucker.

For å kunne velge hvilken coil jeg vil bruke (coilene er like, ikke som en vanlig gibson-humbucker)

tenkte jeg å sette inn en ekstra, standard gibson-style 3-veis-bryter.

Der *bryter opp* kutter ut sør-coil

*bryter på midten* er vanlig humbucker

og *bryter ned* kutter ut nord-coil

slik som på vedlagt bilde.

vil dette fungere?

greit å få litt meninger før jeg begynner å borre i gitaren :)

---

jeg har vurdert duncan triple-shot, (jeg har montert det på et par andre gitarer)

men på denne skal jeg ha en spesiell pickup-ring, laget av samme treverk som gitaren.

--

OBS

Denne bryteren skal altså kun håndtere -èn- pickup, så ikke la deg forvirre

av det tilsynelatende kan se ut som tre pickuper på bildet :)

post-1761-0-08365600-1292670613_thumb.jp

Endret av umy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm- er på vei ut, men etter det jeg raskt klarer å tenke ut i hodet, vil du ikke klare å få til denne koblingen med en vanlig gibsontype treveisbryter. Det er jeg ikke sikker på, men da må jeg sette meg ned og tenke litt. Hvis man bruker vanlig "coilsplit"- tankegang, så går det ikke.

Det som jeg hadde vært mest skeptisk til, er faktisk ikke det tekniske her. Det som er viktigere, er at dette rett og slett har liten hensikt, i hvert fall med en vanlig humbucker. Grunnen er rett og slett at lydforskjellen du vil oppnår ned den ene eller den andre spolen aktivert er knøttliten. Derfor vil du bare få to valg som låter likt, i hvert fall etter at trommene kommer inn.

Med for eksempel SD p-rails har det kanskje noe for seg, uten at jeg har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde gå, men da blir humbuckeren koblet parallelt når switchen er i midten? Tror jeg... hvis man tar "hot" fra hver coil til hvert sitt punkt, og "jording" til jording, blir det i prinsippet likt som når man kobler opp 2 humbuckere.

Det er mest vanlig med serie, og vanligvis det som høres best ut og mest ut som en humbucker. sjekk ut dette linken i steden for... http://www.guitarelectronics.com/product/WIRING_MOD_HB003/Guitar-Wiring-Mod---HumbuckerCoil-Tap-North-Coil.html

Jeg tror den skal stemme bedre!

EDIT: Merk, der brukes det en annen type switch!

Endret av Ace Frehley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen her:

Grunnen til at jeg ønsker det slik er at jeg har en annen humbucker med likebyrdige coiler (dimarzio D-activator-x)

som jeg har satt opp med "triple shot". Der hører jeg relativt tydelig forskjell.

(nok til at jeg gidder å ta meg bryet med å lage en uvanlig løsning :)

----

til info har jeg en p-rails med triple shot også :P, og der er forskjellen enorm, men det er en helt annen sak.

----

men takk for linken "Ace" :)

Den ser ut til å gjøre det jeg ønsker! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.